مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خبر داد

ساماندهی 80 هزار شیء تاریخی در دستور کار

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: امسال میراث فرهنگی استان تهران ساماندهی 80 هزار شیء تاریخی را در دستور کار خود قرار داده است.
کد خبر: ۴۰۶۵۷۶

به گزارش فارس، محمدابراهیم لاریجانی در مراسم افتتاحیه فاز نخست کاخ مظفری که امروز (سه‌شنبه) در مرکز پژوهشی درمانی و آموزشی مسیح دانشوری برگزار شد، اظهار داشت: سیاست ما در اداره کل میراث فرهنگی در سال 90 اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی تعداد زیادی پروژه عمرانی در حوزه موزه‌ها ، میراث فرهنگی و گردشگری دارد ولی با این حال هر ساله تعداد زیادی پروژه جدید تعریف می‌شود.

لاریجانی گفت: بنده در سال گذشته اصلا به دنبال تعریف پروژه جدید در مسائل عمرانی نبوده‌ام چرا که به اندازه کافی پروژه نیمه تمام وجود داشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران افزود: در حال حاضر برای اتمام هزار پروژه در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با پیمانکاران قرارداد داریم ضمن اینکه 65 درصد از پروژه‌های میراث فرهنگی مرمتی و حفاظتی است.

لاریجانی بیان کرد: 80 پروژه از این تعداد از سال‌های قبل ناتمام مانده است و از سیاست سال 90 میراث فرهنگی استان تهران کاربری دادن به اماکن و ابنیه‌های تاریخی است.

وی با بیان اینکه دو نگاه در زمینه ابنیه‌های تاریخی وجود دارند بیان کرد: اولین نگاه به کاخ مظفری این است که در آن را ببندیم و نگاه دیگر دادن کاربری به آن است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران افزود: اما برنامه میراث فرهنگی استان تهران این است که برای تمام ابنیه تاریخی که حتی در اختیار دیگر سازمان‌ها قرار دارد کاربری بدهیم.

لاریجانی گفت: در مورد بافت تاریخی نیز مدیریت خوبی وجود ندارد ولی امسال میراث فرهنگی استان تهران ساخت و ساز محله عودلاجان را که تابویی شده بود آغاز کرده است.

وی افزود: عدم اصلاح ساخت و ساز منطقه عودلاجان به بهانه حفظ میراث فرهنگی تنها عامل عدم مرمت این منطقه بوده است که خوشبختانه با حمایت حمید بقایی ابتدای امسال ضوابط جدید ساخت و ساز عودلاجان تثبیت شد و شهرداری نیز در این منطقه با این نگاه در حال کار است.

هشدار لاریجانی درباره اتصالی سیستم برق بازار تهران

لاریجانی در خصوص خطرات منطقه بازار تهران تأکید کرد: هم‌اکنون سیستم برق بازار تهران در حال اتصالی است و ما خطرات پنهان را نمی‌بینیم و بر اساس چارچوب‌‌ها به اموراتی می‌پردازیم که فکر می‌کنیم در حال حفظ میراث فرهنگی هستیم.

وی با بیان اینکه وظیفه میراث فرهنگی استان تهران تقویت جایگاه فرهنگی اداره کل این سازمان است، بیان کرد: اعلام می‌کنم که مستندات تمام تزئینات 420 بنای استان تهران را در 5 هزار برگ مستند‌سازی کرده‌ایم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان تهران در خصوص کتاب کاوش‌های باستان‌شناسی تپه ازبک تصریح کرد: این کتاب 8 سال است که در حال خاک خوردن بوده است؛ امسال میراث فرهنگی استان تهران ساماندهی 80 هزار شیء تاریخی را در دستور کار خود دارد که قرارداد آن نیز منعقد شده است تا این اشیاء ساماندهی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تمام شهرستان‌های استان تهران طرح جامع گردشگری وجود دارد و امکان‌سنجی تمام مکان‌های گردشگری نیز انجام شده است ضمن اینکه امسال اتمام تمام پروژه‌های مغفول مانده را در دستور کار خود داریم.

در انتهای مراسم از کتاب کاوش‌های محوطه باستان‌شناسی ازبک نیز رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها