محققان دانشگاه وارکیک انگلیس خبر دادند:

کشف کلسترول بسیار بد موثر در بروز سکته قلبی

دانشمندان شکل جدیدی از «کلسترول بسیار بد» را کشف کرده اند که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. این کشف می تواند به ارائه طبقه جدیدی از درمان های ضد کلسترول منجر شود.
کد خبر: ۴۰۶۱۸۸

به گزارش ایرنا، به گفته محققان دانشگاه وارکیک انگلیس و کاشفان این کلسترول بسیار بد، لیپوپروتئین کم چگالی بسیار چسبنده موسوم به MGmin-LDL اغلب در افراد مسن و مبتلایان به دیابت نوع دو یافت می شود.

به گفته آنها این ماده چرب، بسیار چسبنده تر از شکل رایج کلسترول بد یا همان LDL است. چسبندگی آن موجب می شود که به دیواره های عروق بچسبند.

دکتر نایلا رابانی مجری این تحقیقات گفت: ظاهرا این نوع کلسترول به بروز بیماری قلبی در افراد مسن و مبتلا به دیابت منجر می شود.

این کلسترول بسیار بد می تواند توضیحی برای افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت باشد.

محققان ابراز امیدواری کردند این کشف به ارائه داروهای ضد کلسترول جدید منجر شود.

کلسترول بسیار بد MGmin-LDL یک مولکول قندی دارد که کوچک تر و چگال تر از LDL معمولی است و به راحتی به دیواره های عروق می چسبد و نقطه آغازی را برای ساخت یک پلاکت چرب خطرناک فراهم می آورد.

زمانی که این پلاکت رشد کند، عروق تنگ می شود ، جریان خون را کاهش می دهد، سرانجام می توانند رگ را پاره کنند و موجب بروز لخته خون شوند که سکته قلبی و مغزی را درپی خواهد داشت.

برای بررسی چگونگی تعامل این مولکول با مولکول های دیگر در بدن، محققان MGmin-LDL انسانی را با افزودن گروه های قندی اضافی به LDL در آزمایشگاه ساختند امکان تبدیل شدن به یک شکل چسبنده را برای آن فراهم کردند.

این یافته های نوین توضیح می دهد چرا داروی رایج دیابت موسوم به متافورمین خطر سکته قلبی را کاهش می دهد.

چالش بعدی پیش روی محققان در مبارزه با نوع خطرناک تر کلسترول، ارائه درمانهایی است که می توانند اثرات مضر این ماده چرب و قندی را بر روی عروق بیماران از بین ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها