معاون وزیرآموزش و پرورش خبر داد:

افزایش پوشش تحصیلی از برنامه های سال تحصیلی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب در مورد رفع کامل بی سوادی در کشور افزایش پوشش تحصیلی از برنامه های مهم این معاونت در سال تحصیلی جدید است.
کد خبر: ۴۰۶۰۴۱

به گزارش ایرنا، فاطمه قربان یکشنبه در همایش زنگ تقدیر در استان بوشهر افزود: شناسایی و جذب کودکان شش تا 9سال به عهده آموزش و پرورش و افراد بین 10تا 49سال نیز برعهده نهضت سوادآموزی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: براین اساس تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور همه افراد شش تا 49سال از حداقل سواد برخوردار هستند و اجرای این حرکت نیازمند عزم و تلاشی جهاد گونه است که سند انسداد مبادی ورودی بی سوادی آموزش ابتدایی تنظیم شده است.

قربان تربیت دانش آموزان متخلق به اخلاق اسلامی با رویکرد قرآنی را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش ابتدایی ذکر کرد و اضافه کرد: پارسال 10هزار مدرسه قرآنی در کشور راه اندازی و امسال نیز افتتاح 20هزار مدرسه قرآنی تنظیم و در یک برنامه سه ساله 50هزار مدرسه قرآنی در کشور طراحی شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش مهارت های زندگی فردی و اجتماعی به دانش آموزان، تقویت هویت ملی، ایرانی و اسلامی دانش آموزان، بصیرت بخشی و دشمن شناسی، پژوهش محوری از جمله برنامه های مهم این معاونت است.

وی ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی را از دیگر برنامه های مهم این معاونت ذکر کرد و افزود: کاهش زمان آموزش از شش روز به پنج روز هم برای دانش آموز برای رشد استعدادهای بالقوه و هم برای معلم برای افزایش دانش خود بسیار ضروری و مهم است.

قربان اضافه کرد: به همین دلیل با هدف ارتقای علمی معلمان مقطع ابتدایی، دانشگاه ویژه فرهنگیان از سال تحصیلی جدید با اولویت جذب معلمان ابتدایی در همه استان های کشور طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اینک 320هزار پرسنل در مقطع ابتدایی در سطح کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 260هزار معلم هستند یادآور شد: بیش از یک سوم معلمان ابتدایی در سطح کشور مدرک تحصیلی دیپلم و یا فوق دیپلم دارند که با تعطیلی روزهای پنجشنبه فرصت ادامه تحصیل برای معلمان این مقطع حساس تحصیلی را فراهم می کند.

قربان، ثابت صبح شدن مدارس ابتدایی را نیز از دیگر طرح های این معاونت ذکر کرد و گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته یادگیری در ساعات اولیه صبح نسبت به مابقی ساعت های روز بیشتر و ماندگار تر است به همین خاطر تمام مدارس ابتدایی در سال تحصیلی آینده در شیفت صبح دایر می شوند و مدیران مناطق و مدارس با در نظر گرفتن تراکم از تمام امکانات استفاده بهینه داشته باشند.

وی با اشاره به سال جهاد اقتصادی نیز اضافه کرد: وظیفه ما در این سال تنها خنثی کردن توطئه های دشمن نیست بلکه شکست دائمی دشمن است و با توجه به اینکه تمام نام گذاری های مقام معظم رهبری ریشه عمیق در قرآن دارد اگر بتوانیم همه آنها را در دانش آموزان فرهنگ سازی و نهادنیه کنیم در واقع توانسته ایم فرزندانمان را با رویکردی قرآنی و اسلامی تربیت کنیم.

قربان جمعیت دانش آموزی مقطع ابتدایی را پنج میلیون و 700هزار دانش آموز اعلام کرد و گفت: وظیفه ما در آموزش و پرورش در این ارتباط این است که باید ببینیم دشمن برای شبیخون فرهنگی و در اختیار گرفتن نیروی انسانی ما چه تدابیری اندیشیده شده است.

وی در باره مجتمع های آموزشی نیز گفت: پارسال هشت هزار مجتمع آموزشی روستایی در کشور تشکیل شد و امسال علاوه بر این، سه هزار مجمتع آموزشی شهری نیز در کشور دایر می شود.

استاندار بوشهر نیز گفت: اگر قرار است در افق چشم انداز 1404پیشتاز منطقه باشیم این امر تنها با کار و تلاش در مسیر تربیت انسانهایی متعهد و متخصص امکانپذیر است.

محمد حسین جهانبخش افزود: اسباب عزتمندی و آبرومندی در علم و فناوری توجه به دوره ابتدایی است که اگر این امر تحقق یافت ما در افق 20ساله موفق خواهیم بود.

وی اضافه کرد: شاکله تعلیم و تربیت در نظام آموزشی در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی صورت می گیرد و باید برجستگان و نخبگان در این مقطع کارکنند چرا که در این مقطع استعدادها شکوفا و یا فروکش می کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: آموزش بتدایی به عنوان اولین مرحله آموزش همگانی مطرح است که کودکان را برای دوره های تحصیلی بالاتر آماده می کند و چنانچه از نظر کمی و کیفی در سطح بالاتری ارایه شود افت تحصیلی و ترک تحصیل در دور ه های بعدی کمتر خواهد شد.

کبری حسامی افزود: ار آنجا که ماموریت اصلی این دوره فراهم سازی زمینه شناسایی، بروز و ظهور و پرورش استعدادها و توانایی های همه جانبه کودکان بر مبنای اصول و ارزشهای دینی و ملی برای رسیدن به حیات طیبه و فراهم سازی زمینه رشد و پیشرفت کشور است اهمیت این دوره را بیش از پیش مشخص می کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در مورد این همایش نیز بیان کرد: پس از ارزشیابی های مستمر ضمن سال برآن شدیم با برگزاری همایش زنگ تقدیر از 120نفر از فعالان در اجرای طرح های مختلف در این معاونت تقدیر به عمل آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها