ایران از جمله کشورهای است که بر روی نوار زلزله قرار گرفته است و بر اساس آمارها، هر هشت تا 10 سال یکبار زلزله‌ای با قدرت بیش از 6 ریشتر در آن به وقوع می‌پیوندد که در اغلب موارد همراه با تخریب شهرها و تلفات جانی گسترده است.
کد خبر: ۴۰۴۴۳۰

 به گزارش واحد مرکزی خبر، براساس بررسی‌های انجام شده یکی از فاکتور‌های اساسی در خصوص تلفات زلزله در کشور ناشی از رعایت نشدن اصول مهندسی و فرسوده بودن بافت‌های شهری است که میزان خسارت‌ها را به نحو چشم گیری افزایش می‌دهد.

با توجه به این مسائل برنامه‌های ویژه‌ای برای نوسازی بافت‌های فرسوده دردست اقدام است و بر اساس یکی از این برنامه‌ها دولت موظف شده است تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود 25 درصد از بافت‌های فرسوده کشور را نوسازی کند.

می توان گفت در استان ایلام برای اجرای این برنامه‌ها در سالهای اخیر گام‌های خوبی برداشته شده است، در واقع با تحقق کامل طرح نوسازی بافت‌های فرسوده شرایط مناسبی برای بازسازی مناظر شهری، آزادسازی معابر و نیازسنجی‌های موثر، درحوزه حقوق شهروندی فراهم می‌شود.

رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان ایلام با اشاره به مشوق‌ها و حمایت‌های در نظر گرفته شده برای حمایت از مالکان بافت‌های فرسوده می‌گوید: به هر متقاضی واجد شرایط تا سقف 200 میلیون ریال تسهیلات بانکی با بهره 12 درصد پرداخت می‌شود.

دوستی، پرداخت تسهیلات بدون سپرده گذاری، وام ودیعه و اعطای تخفیف‌های ویژه به مالکان منازل قدیمی را از عوامل ترغیبی این طرح بیان می‌کند.

در واقع باز پرداخت 15 ساله، از امتیازهای اعطای تسهیلات این طرح است و این موضوع در کاهش فشارهای اقتصادی بر خانواده‌ها موثر خواهد بود و متقاضیان با بهره مندی از این تسهیلات می‌توانند حداقل سه واحد مسکونی احداث و جایگزین منزل فرسوده خود کنند.

شهردار ایلام هم در خصوص محدوده بافت فرسوده شهر ایلام می‌گوی: به طور کلی محدوده بافت فرسوده شهر ایلام از میدان شهدا شروع می‌شود و با عبور از خیابان ربابه کمالی امتداد پیدا کرده و تا ضلع شرقی تپه شاهد ادامه دارد.

بهادری می‌افزاید:مناطقی مانند مسیل علی آباد، ضلع جنوبی استادیوم ورزشی در خیابان آیت الله حیدری، محدوده خیابان خرمشهر، تقاطع رسالت و خیابان عدالت تا ورودی بلوار فارابی، از دیگر مناطق محدود در بافت فرسوده ایلام به وسعت 152 هکتار است.

در مجموع بلوکهایی که بیش از 50 درصد آنها مساحتی کمتر از 200 متر مربع دارد و بلوک‌هایی که بیش از 50 درصد بناهای آن ناپایدار و بدون سامانه سازه‌ای است و عرض معابر آنها کمتر از 6 متر است جزء بافت فرسوده محسوب می‌شود.

بر اساس آمار‌های موجود 19 درصد بناهای واقع در بافت فرسوده استان ایلام دارای قدمتی بیش از30 سال است و بناهایی با قدمت 11 تا 30 سال نیز حدود 62 درصد از کل تعداد بناها را تشکیل می‌دهد و تنها 19 درصد از بناها در 10 سال اخیر نوسازی شده است.

مرادخانی از جمله افرادی که با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت فرسوده خود اقدام کرده است، می‌گوید: میزان تسهیلات ارائه شده مناسب است و شهرداری و سایر دستگاههای مرتبط در این زمینه خوب عمل می‌کنند.

او می‌افزاید: به نظر من اگر اطلاع رسانی مناسبی انجام شود تا مردم از مزایای اجرای این طرح و حمایت‌های دولت آگاه شوند به طور قطع تعداد بیشتری از مردم اقدام به نوسازی خانه‌های خود در بافت فرسوده می‌کنند.

مرادخانی می‌گوید: با توجه به این‌که 50 درصد هزینه ساخت و ساز و تراکم طبق این طرح شامل بخشودگی است و دولت آن را به شهرداریها پرداخت می‌کند، بنابراین می‌توان با هزینه بسیار کمتری اقدام به نوسازی کرد.

مسوول شرکت‌های تخصصی عمران و بهسازی ایلام نیز می‌گوید: دولت در سال‌های اخیر با اعطای تسهیلات از طریق بانک مسکن و امتیازات دیگر سعی در جلب نظر صاحبان بافتهای فرسوده و قدیمی برای ساخت و ساز جدید دارد.

مسعودی می‌افزاید: 50 درصد هزینه‌های ساخت و ساز و تراکم شامل بخشودگی شده و اعتبار آن را دولت به شهرداری پرداخت می‌کند.

او می‌گوید: علاوه بر این اعطای مجوز یک طبقه اضافه بر طرح تفضیلی نیز جزء امتیازات دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده است.

مسعودی می‌افزاید: سازمان مسکن و شهرسازی ایلام به منظور اطلاع رسانی به شهروندان از طریق اداره پست اقدام به پخش آگاهی خانه به خانه در محدوده بافت فرسوده کرده است تا مردم در جریان امتیازات دولت و حمایت آن از ساخت و ساز جدید قرار بگیرند.

پارسال حدود 400 واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر ایلام برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند.

به گفته ریس سازمان مسکن و شهرسازی استان، براساس برنامه‌های در دست اقدام تا پایان امسال 90 هزار و 500 واحد مسکونی در شهر ایلام و شهرستان آبدانان احیا می‌شود.

اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده باعث می‌شود ضریب ایمنی در مقابل بلایای طبیعی افزایش یابد و ساختار شهری به سمت معیارها و استاندار‌های آن در سطح جهانی حرکت کند که نتیجه این امر علاوه بر زیباسازی فضای شهری، باعث سهولت در حمل و نقل و ترافیک شهری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها