پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران و مجتمع سبحان پس از حدود 2 سال، مراحل پایانی خود را طی می‌کند و با محکومیت 40 نفر در این زمینه، این دو پرونده یک گام دیگر تا مختومه‌شدن فاصله دارد. این 2 پرونده از جمله پرونده‌های حوادث پس از انتخابات سال 88 بود که در 2 سال گذشته مفتوح بود اما رسیدگی به آنها طولانی شده بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در مقطعی با بیان این‌که روند پیگیری پرونده کوی دانشگاه کند بوده است و آنچنان که باید پیش نرفته است در جمع دانشجویان فرمودند که این مساله فراموش نشده و انشاءالله به پیش خواهد رفت.
کد خبر: ۴۰۲۰۴۷

در همین زمینه دیروز غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران با اعلام این‌که حکم پرونده‌های حمله به کوی دانشگاه تهران و مجتمع سبحان صادر شده است، گفت: پرونده‌های مجتمع سبحان و کوی دانشگاه تهران 50 متهم داشت که 40 نفر از آنها به حبس‌، جزای نقدی و پرداخت خسارت محکوم شدند.

وی در خصوص بخشی از عوامل طولانی شدن رسیدگی به این دو پرونده گفت: برخی از افرادی که مربوط به پرونده کوی بودند در هنگام ارتکاب اقدامات مجرمانه خود، چهره خود را پوشانده بودند که به همین دلیل دادسرا با معطلی روبه‌رو شده بود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: برخی از متهمان پرونده کوی دانشگاه، افرادی بودند که از خارج دانشگاه وارد مجموعه شده بودند و بعضی از متهمان هم افرادی بودند که از داخل دانشگاه اقدام به فعالیت مجرمانه و اغتشاش کرده بودند.

دادستان کل کشور ادامه داد: برای رسیدگی به این دو پرونده 22 جلسه دادگاه با حضور شاکیان، متهمان، وکلای مدافع و نمایندگان وزارت علوم و دادستانی برگزار شد که دقت خاصی به دلیل اهمیت موضوع وجود داشت.

محسنی‌اژه‌ای گفت: با توجه به این‌که این حکم، قابل تجدید نظر است باید منتظر ماند تا اگر رأی صادره مورد اعتراض طرفین قرار گرفت پرونده در مهلت قانونی مورد تجدید نظرخواهی قرار گیرد و در غیر این صورت همین احکام صادره اجرا خواهند شد.

بازداشت برخی مرتبطان با جریان انحرافی

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از نشست خبری خود در خصوص انتشار اخباری مبنی بر دستگیری چند نفر در رابطه با یک جریان انحرافی و ارتباط این افراد با مسائلی از جمله جن‌گیری و رمالی گفت: اگر جریان انحرافی قصد داشته باشد به صورت هدفمند در دستگاهی نفوذ کند و بخواهد از این نفوذ، هدفی را دنبال کند این موضوع حتما جرم است و مدعی‌العموم در این زمینه وارد خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در مورد مسائل اخیر هم دادستان وارد شده و افرادی هم دستگیر شده‌اند و پرونده آنها در مراحل مقدماتی است.

وی با بیان این‌که از بیان جزئیات این پرونده و اتهامات متهمان معذور است، گفت: باید صبر کرد تا این پرونده روال قانونی خود را طی کند و نتیجه بررسی‌ها مشخص شود.

محسنی‌اژه‌ای همچنین درخصوص آخرین وضعیت پرونده امیری‌فر، دبیر شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری گفت: این فرد در ارتباط با سی‌دی ظهور نزدیک است بازداشت شده و الان هم در بازداشت است.

منتظریم تا فهرست بدهکاران بانکی به قوه قضاییه برسد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره با اظهارات اخیر سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص ارسال فهرست 20 نفره از بدهکاران بانکی به قوه قضاییه گفت: ما منتظریم تا این فهرست به دست ما برسد اما در آخرین پیگیری‌هایی که انجام دادم هنوز این فهرست به قوه قضاییه واصل نشده است.

وی با تاکید بر این‌که به محض رسیدن این فهرست به قوه قضاییه، رسیدگی به آنها را آغاز می‌کنیم، گفت: همه دستگاه‌ها نیز باید در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی با قوه قضاییه همکاری کنند و پیگیری رسانه‌ها نیز در این زمینه بسیار موثر است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان این‌که در برخی پرونده‌ها، بانک‌ها بیشتر از افراد مقصرند، گفت: به عنوان مثال در مازندران فردی که از قبل هم پرونده داشته است توانسته با استفاده از سفته‌های بدون امضا یا با امضای جعلی تسهیلاتی را از بانک‌های این استان دریافت کند و این سوال مطرح است که چرا این بانک‌ها به چنین فردی تسهیلات ارائه کرده‌اند.

رای دیوان در خصوص کاهش ساعات کاری هنوز انشا نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در خصوص رای دیوان عدالت اداری در مورد قانونی بودن کاهش ساعات کار اداری در تهران با بیان این‌که این موضوع هنوز در حال پیگیری است، گفت: در این زمینه در دیوان عدالت اداری رای‌گیری شد اما به دلیل برخی اختلاف‌نظرها هنوز این رای انشا نشده است. وی افزود: قانون در این خصوص صراحت دارد که کارمند باید 44 ساعت در هفته کار کند و در موارد استثنایی هم که وجود دارد به جز یک مورد باید در بقیه موارد، یک سقف ساعت خاصی رعایت شود.

محسنی اژ‌ه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پرونده رها کردن چند بیمار در بیابان گفت: این پدیده، بسیار زشت و مذموم است و همه ما آن را تقبیح می‌کنیم و در این زمینه در حال حاضر 10 نفر در بازداشتند و تعداد زیادتری هم احضار و دعوت شده‌اند تا مشخص شود که علت بروز چنین اتفاقی چه بوده است.

وی همچنین با تاکید بر عزم قوه قضاییه برای مبارزه با قاچاق موادمخدر در کشور گفت: قانون جدید مبارزه با موادمخدر با هیچ فردی شوخی ندارد و نیروی انتظامی و سیستم‌های اطلاعاتی مصرند تا با هر گونه باندهای قاچاق مواد مخدر برخورد کنند و در این رابطه هیچ‌گونه تسامحی در کار نیست.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که در تاریخ 18 اردیبهشت یک زوج در اصفهان به جرم حمل و نگهداری موادمخدر از نوع کراک بازداشت شدند، گفت: در مرحله اول از این افراد 20 کیلوگرم کراک کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: پس از کشف این میزان کراک محل سکونت این افراد مورد بازرسی قرار گرفت و مشخص شد بیش از 600 کیلوگرم کراک در خانه محل سکونت این افراد انبار شده است. محسنی‌اژه‌ای افزود: یکی از ابواب‌جمعی روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان هم به دلیل حمل موادمخدر دستگیر شده است که بیش از 500 کیلوگرم تریاک حمل می‌کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها