با پایان یافتن بررسی لایحه بودجه دستگاه‌های مختلف در سال 90، از مجلس خبر می‌رسد که اعتبارات سال جاری وزارت آموزش و پرورش 10 درصد و وزارت علوم 25 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۴۰۱۶۸۰

این افزایش در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این به رغم اعلام رضایت وزارت آموزش و پرورش از بودجه 8 هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه در سال 90، مجلس احساس کرد با توجه به چالش‌های پیش روی این وزارتخانه در سال جاری مانند استخدام 26هزار نیروی جدید، برگزاری آزمون جدید استخدامی در ابتدای تابستان و جبران کمبود مربی ورزش، بهداشت و مشاور در مدارس، آموزش و پرورش به اعتبارات بیشتری نیازمند است.

همچنین مرور وضعیت بودجه دانشگاه‌ها در سال 89 نشان می‌دهد که بر اساس برخی گزارش‌ها، دانشگاه‌ها در سال گذشته با کسر بودجه عمده‌ای روبه‌رو بودند که سهم حقوق استادان بیش از همه بود.

علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش در این زمینه گفته بود: «در بودجه سال 89 دانشگاه‌ها، افزایش ارتقای حقوقی استادان منظور نشده بود که این موضوع دانشگاه‌ها را با مشکل پرداخت روبه‌رو کرد که در نهایت آن را با کسر کردن از اعتبارات دیگر تامین کردند، البته افزایش ارتقای حقوقی استادان در بودجه سال 90 منظور شده که اگر آن را هم حساب کنیم قاعدتا از 24 درصد کمتر می‌شود. باید بررسی کنیم بودجه دانشگاه‌ها دقیقا بر اساس چه میزانی افزایش پیدا کرده است، به هر حال رقم واقعی کمتر از 24 درصد است.»

اما بتازگی هم مرکز پژوهش‌های مجلس، بودجه بخش آموزش عالی و تحقیقات را در لایحه بودجه سال 1390 بررسی و اعلام کرده است: بودجه این بخش نسبت به سال گذشته رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، کل اعتبار در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال 90 برای وزارت علوم، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته و سایر دانشگاه‌ها و موسسه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی بیش از 47 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.این گزارش می‌افزاید: اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های وابسته در بخش آموزش و پژوهش نیز 16 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که نسبت به سال گذشته از رشدی 19 درصدی برخوردار شده است، که با احتساب اعتبارات مربوط به وزارت علوم، اعتبارات دو وزارتخانه در لایحه بودجه سال 90 به بیش از 63 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

در این میان شنیده می‌شود که سهم دانشگاه تهران از این اعتبارات بیشتر از سایر دانشگاه‌هاست و میزان آن به 2/7 میلیارد تومان می‌رسد و دانشگاه‌های علم و صنعت، امیرکبیر، شریف، شیراز، شهید بهشتی، فردوسی مشهد و صنعتی اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بودجه دانشگاه‌ها بلاتکلیف میان دانشگاه و وزارت علوم

بر اساس نظر دولت توزیع اعتبارات دانشگاه‌ها در سال جاری متفاوت از سال‌های قبل باید در اختیار وزارت علوم قرار می‌گرفت، اما اصرار دولت در زمان ارائه لایحه بودجه بر این اساس بود که وزارت علوم مسوول توزیع اعتبارات دانشگاه‌ها باشد، منتقدان این تصمیم را باعث سلب اختیار از هیات امنای دانشگاه‌ها عنوان کردند و حتی این مساله با انتقاد برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد، چرا که از نگاه آنان چنین رویه‌ای با روح برنامه پنجم توسعه و بحث استقلال دانشگاه‌ها در تضاد است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در این باره گفت: با وجود افزایش بودجه دانشگاه‌ها، ما معتقدیم دولت بودجه دانشگاه‌ها را برخلاف برنامه پنجم توسعه کشور ارائه کرد، چرا که بر اساس برنامه پنجم کشور قرار بود بودجه دانشگاه‌ها به صورت مستقل دیده شود.

وی افزود: در برنامه پنجم تاکید زیادی روی استقلال دانشگاه‌ها و هیات امنایی شدن آن شده است.

اما دیروز نورالله حیدری دستنایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آخرین وضعیت تصویب بودجه دانشگاه‌ها در مجلس خبر داد که با پیگیری نمایندگان، بودجه دانشگاه‌های هر استان دارای ردیف شده و اعتبارات مستقیما به حساب دانشگاه‌ها واریز می‌شود.

به گفته وی، هرچند نظر دولت، واریز مستقیم بودجه به حساب دانشگاه‌ها نبود، اما با پیگیری نمایندگان مجلس، هر دانشگاه می‌تواند بودجه خود را بدون دخالت وزارت علوم از حسابش دریافت و روی مبالغی که به آنها اختصاص داده می‌شود، برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: این بودجه متناسب با میزان دانشجویان، هیات علمی، تعداد و تنوع رشته‌ها ارائه می‌شود.

سهم آموزش و پرورش؛ 14 هزار میلیارد تومان

اما فعالیت فراگیرترین وزارتخانه کشور نیز امسال با افزایش اعتبارات همراه است. رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در این باره گفت: با تصمیم نمایندگان در صحن علنی مجلس، بودجه آموزش و پرورش در سال 90 حدود 14 هزار میلیارد تومان تعیین شد که بر این اساس نسبت به سال 89، بیش از 10 درصد رشد داشته است.

علی کریمی فیروزجایی با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه سال 90 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفت: بر اساس این لایحه، اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در سال 1390 به میزان حدود 14 هزار میلیارد تومان تعیین شد.وی افزود: از این مبلغ، حدود 1120 میلیارد تومان به عنوان بودجه عمرانی است که در ادامه اجرای قانون مقاوم‌سازی یا تخریب و بازسازی مدارس فرسوده (مصوب مجلس هفتم) هزینه می‌شود و سایر مبالغ نیز در فصول دیگر به صورت جاری و عمرانی (تملک دارایی‌ها و تجهیز مدارس) در نظر گرفته شده است.

به گفته کریمی فیروزجایی، در این بخش مقرر شد تا 2دهم درصد از مبالغی که هرکدام از دستگاه‌های دولتی موظف هستند به تربیت‌ بدنی اختصاص دهند، به ورزش دانش‌آموزی اختصاص یابد که به طور طبیعی بخشی از مبلغ می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌های ورزش مدارس از جمله ساخت سالن‌های ورزشی هزینه شود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس افزود: 5 درصد از بودجه شناوری که برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی استان‌ها در نظر گرفته شده است نیز در این لایحه برای توسعه ورزش دانش‌آموزی اختصاص یافت.

کتایون مصری 
گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها