دادستان مصر، حکم بازداشت علا و جمال مبارک را برای 15 روز دیگر تمدید کرد

دومین انفجار در خط لوله گاز مصر به رژیم صهیونیستی

روز گذشته انفجار جدیدی در خط لوله انتقال گاز مصر به رژیم صهیونیستی به وقوع پیوست.این دومین بار طی 2 ماه گذشته است که خط لوله گاز مصر به رژیم صهیونیستی و اردن در معرض حملات افراد ناشناس قرار گرفته و منفجر می‌شود. این انفجار تاکنون تلفات جانی نداشته است. اما گفته می‌شود شدت انفجار و آتش‌سوزی به حدی است که خانواده‌های ساکن در اطراف این خط لوله منازل خود را ترک کرده‌اند.
کد خبر: ۳۹۹۳۴۱

مصر به اردن، اسرائیل و سوریه گاز صادر می‌کند. به گزارش فارس، یک مقام مسوول در استان سینای مصر با تایید خبر انفجار در خط لوله انتقال گاز به رژیم صهیونیستی از منطقه العریش واقع در 50 کیلومتری سرزمین‌های اشغالی گفت این انفجار در نقطه تجمیع گاز در منطقه «السبیل» در جنوب شهر العریش روی داد و اقدامی خرابکارانه بود. شبکه الجزیره صبح دیروز با اشاره به این‌که از این ایستگاه گاز به رژیم صهیونستی و اردن صادر می‌شد، اعلام کرد تاکنون گزارشی درباره هویت افراد بمبگذار گزارش نشده است. بنا بر این گزارش، شعله‌های آتش تا 10 متر ارتفاع داشته و همچنان تلاش برای اطفای این آتش ادامه دارد. در ماه فوریه گذشته نیز همزمان با اوج‌گیری انقلاب مردمی در مصر خط لوله انتقال گاز به رژیم صهیونستی منفجر شد و روند فروش گاز مصر به این رژیم را متوقف کرد. رژیم صهیونیستی 40درصد از مصارف گاز طبیعی خود را به موجب توافق نامه‌ای در سال 1979 (یک سال پس از امضای پیمان کمپ دیوید) از مصر وارد می‌کند. این مساله همواره مورد اعتراض مردم این کشور بوده اما رژیم حسنی مبارک به دلیل وابستگی‌های خود به آمریکا و متعهد بودن به پروژه‌های صهیونیستی در منطقه،‌ به این کار ادامه می‌داد. با فروپاشی رژیم مبارک ووقوع انقلاب مردمی در این کشور مصری‌ها خواهان تجدیدنظر در تمام توافقات این کشور با رژیم صهیونیستی از جمله فروش گاز هستند.

درخواست قطع رابطه با رژیم صهیونیستی

با وجود اصرار مردم در قطع رابطه با رژیم صهیونیستی مقامات جدید مصر در این باره تعلل می‌کنند. همین امر سبب شده تا جوانان مصری بارها برای فشار بر دولت دست به تظاهرات بزنند. 2 روز پیش صدها نفر از این جوانان با برگزاری تظاهرات در برابر سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور یک بار دیگر خواستار اخراج سفیر این رژیم از قاهره شدند. به گزارش ایسنا، جوانان مصری عضو حزب وفد با برگزاری تظاهرات خود از دولت مصر خواستند تا زمانی که این رژیم کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت نشناسد و دست از محاصره نوار غزه برندارد، سفیر رژیم صهیونیستی در مصر را اخراج کند. تظاهرات‌کنندگان با سردادن شعارهای غزه نماد عزت است و ملت خواهان آزادسازی فلسطین است ،حمایت خود را از مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی ابراز کردند.

نظرسنجی‌های به عمل آمده در مصر نشان می‌دهد بیش از نیمی از مصریان خواهان لغو معاهده صلح 1979 با رژیم صهیونیستی هستند. طبق نتایج نظرسنجی موسسه «پیو» تنها 36 درصد از مردم مصر خواهان حفظ این توافق نامه و 54 درصد از آنان خواهان لغو آن هستند. این نظرسنجی در سراسر مصر و روی 1000 شرکت‌کننده انجام شد که خطای مثبت و منفی 4 درصد دارد. همین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مصری‌ها نسبت به آمریکا دیدگاهی منفی دارند. مرکز نظرسنجی پیو اعلام کرد: انقلاب مصر سبب بهبود وجهه آمریکا در این کشور نشده زیرا هنوز 70 درصد از مصری‌ها،واشنگتن را ایفاگر نقش منفی در کشورشان می‌دانند. همچنین 79درصد از کسانی که از آنها نظرسنجی به عمل آمد، به آمریکا با دید منفی نگاه می‌کنند و فقط 20درصد دید مثبتی دارند. مطابق این نظرسنجی 45 درصد از تحولات کشورشان ابراز خرسندی کرده‌اند و 77 درصد از رفتن حسنی مبارک خوشحال‌اند.

محاکمه مبارک و پسرانش

در یک خبر دیگر مربوط به مصر، منصور العیساوی، وزیر کشور مصر اعلام کرد حسنی مبارک به دلیل بیماری و وضعیت نامناسب جسمانی نمی‌تواند در دادگاه حاضر شود. همچنین با وجودی که دادستان مصر حکم تمدید بازداشت علا و جمال مبارک را برای 15 روز دیگر تمدید کرد، هزاران معترض مصری با تجمع در برابر دادستانی مصر نسبت به تعویق محاکمه وزیر سابق داخلی این کشور اعتراض کردند. همچنین دادگاه جنایی قاهره رسیدگی به پرونده حبیب العادلی وزیر کشور سابق مصر و دستیاران و معاونانش به اتهام قتل و کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری را به دلیل به پایان نرسیدن تحقیقات لازم به 6 ماه دیگر موکول کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها