سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ عدالتخواهی از الزامات اسلام است چنانه در قرآن تحقق عدالت به عنوان یکی از مهمترین اهداف انبیاء الهی ذکر شده است.
کد خبر: ۳۹۷۵۵۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری دومین همایش ملی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، ستار هدایتخواه مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار گرفتن هرچیز در جای خود به معنای عدالت است و حقوق فرهنگی افراد شامل حق حضور در فعالیت های فرهنگی و بهره‌مندی از امکانات آن در همه کشور است و این بهره مندی اشخاص و مناطق جغرافیایی را شامل می‌شود. در عرصه جغرافیایی باید مناطق مختلف کشور از امکانات و فرصت ‌های فرهنگی به صورت یکسان و در حدی که استحقاقش را دارند، برخوردار شوند.

وی افزود: معنای دیگر عدالت فرهنگی، فراهم کردن فضای فرهنگی مناسب برای رشد و تعالی مردم است. از این رو حکومت در راستای تحقق عدالت ضمن ایجاد بستر مناسب، باید شرایط و زمینه ها را برای برخورداری مردم از این امکانات فراهم کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی مبارزه با انواع فساد، بی بندو باری‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی را از دیگر وظایف دولت در راستای تحقق عدالت فرهنگی برشمرد.

وی درباره توزیع عادلانه درآمد اظهار کرد: دولت موظف است از تکاثر ثروت جلوگیری کند؛ این مسئله می‌تواند به بسترسازی مقوله عدالت کمک قابل توجهی کند. البته دولت ها می‌توانند برای بسترسازی مقوله عدالت، از مالیات و دیگر ابزارها و سیاست‌های اقتصادی استفاده کنند.

سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولتمران و برنامه ریزان وظیفه دارند به اولویت ‌ها و نیازهای فرهنگی جامعه به صورت متعادل و عادلانه توجه کنند، گفت: باید در حوزه های مختلف جامعه اعم از سیاست، اقتصاد و فرهنگ، نگاه متعادل حاکم شود، به این معنا که یکی بر دیگری غلبه پیدا نکند.

وی با تاکید بر اینکه در عرصه فرهنگ، به عدالتی که شایسته جمهوری اسلامی است، دست نیافته‌ایم، یادآور شد: باید از جایگاه والای فرهنگ در جامعه صیانت شود، اما در کشور ما به حوزه اقتصاد بیشتر از فرهنگ توجه می‌شود. گرچه دولت در یکی دو سال اخیر تلاش‌هایی در عرصه فرهنگ داشته است، اما هنوز به اهداف بلند مورد نظر نظام جمهوری اسلامی دست نیافته‌ایم.

هدایتخواه توزیع امکانات و فرصت‌های فرهنگی را در نقاط مختلف کشور عادلانه ندانست و افزود: باید با رفع موانع و مشکلات فرهنگی، فرصت رشد و ترقی را برای آحاد جامعه فراهم کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ عدالتخواهی در جامعه را از الزامات اسلام برشمرد و اضافه کرد: یکی از مهمترین اهداف انبیای الهی در طول تاریخ، تحقق عدالت بوده است. چنانچه در قرآن کریم آمده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ما پیامبرانمان را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم برای اقامه عدل قیام کنند.

وی اضافه کرد: در این آیه، کتاب و میزان به عنوان ابزار و ساز و کارهای فرهنگی در جامعه دینی مورد تاکید قرار گرفته، یعنی عدالت حتی در عرصه اقتصادی بدون زمینه سازی فرهنگی محقق نخواهد شد.

هدایتخواه با اشاره به اهمیت حضور انسان‌های عادل و عدالت گستر در سطوح مدیریتی عرصه‌های فرهنگ، تاکید کرد: برای عدالت گستری، ابتدا باید فرد در سرزمین وجود خود، عدالت را حکم فرما کند. از این رو تربیت نیروی انسانی عدالتخواه و عدالت گستر، یکی از راهکارهای گسترش عدالت در جامعه است. نظام برنامه ریزی عدالت محور نیز یکی دیگر از شروط تحقق آن است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس با اشاره به حقوق بشر در آموزه‌های دین اسلام، اظهار داشت: معنای عدالت، دادن حق به هر صاحب حقی است. اما حقوق بشری که سازمان ملل از آن پشتیبانی می‌کند، لزوما مبتنی بر عدالت نیست. چه بسا برخی از مفاد آن ضد حقوق بشر هستند.

وی همایش الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و عدالت را گامی موثر در راستای آگاه سازی نخبگان دانست و گفت: نخبگان باید در رابطه با تحقق عدالت و پیشرفت در جامعه به یک تعریف مشترک برسند و برای اینکه این مهم عملی شود، باید آگاهی به متن جامعه منتقل شود و فراتر از بحث های نظری، در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، به صورت عینی و عملی دیده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نهادهایی نظیر آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و صدا و سیما می‌توانند نقش مهمی در آگاه سازی مردم داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها