انفجارهای دیروز در حالی به وقوع ‌پیوست که گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در حال دیدار از عراق بودند

انفجار های خونین در پایتخت عراق

پس از یک دوره آرامش نسبی و درست همزمان با سفر هیاتی از نمایندگان سنای آمریکا به عراق، 2 انفجار انتحاری صبح دیروز بغداد را لرزاند. به گزارش بی.‌بی.‌سی این دو انفجار که در نزدیکی دروازه‌های منطقه الخضرای عراق رخ داد دست‌کم 9 کشته و بیش از 23 مجروح گذاشت. سرگرد قاسم الموسوی، سخنگوی نیروهای امنیتی بغداد دراین باره گفت به نظر می‌رسد 2 فرد انتحاری که کاروان‌هایی از مقامات عراقی را هدف قرار داده بودند، دست به این اقدام زده‌اند.
کد خبر: ۳۹۷۱۸۶

با وجودی که مقامات پلیس عراق در بیمارستان یرموک می‌گویند تعداد کشته شدگان 9 نفر بوده که 5 نفر آنها سربازان هستند، موسوی همین تعداد را 6 نفر اعلام کرد اما پیش بینی می شود به علت شدت جراحات تعداد کشته‌ها در ساعات آینده بیشتر شود. این دو اتومبیل در فاصله 400 متری نقطه بازرسی امنیتی در خیابان غربی منطقه الخضرا منفجر شدند که به راه منتهی به فرودگاه متصل است. منطقه الخضرا یک منطقه امنیتی تحت حفاظت شدید در بغداد است که مقر دولت عراق و چند سفارت خانه از جمله سفارت آمریکا در آن واقع شده است. منابع خبری می‌گویند 2 عدد مین نیز در چند کیلومتری این منطقه کارگذاشته شده بود که کمی بعد در نزدیکی رستورانی در کرخ منفجر شد و به نظر می‌رسد حمله جداگانه‌ای باید باشد.

انفجارهای دیروز در حالی به وقوع ‌پیوست که گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در حال دیدار از عراق بودند. جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که سرپرستی این گروه از نمایندگان را به عهده دارد در جریان این سفر اعلام کرده بود، پیشرفت در حوزه‌های امنیتی در عراق او را تحت تاثیر قرار داده است.

تحولات سیاسی

جفری فیلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز که همراه هیات یاد شده به بغداد سفر کرده است باهوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار فیلتمن و زیباری، روابط عراق و آمریکا پس از عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی در پایان سال 2011 و وضعیت و فعالیت سفارت و کنسولگری‌های آمریکا در این کشور مورد بررسی قرار گرفت. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که موضوع تمدید تاریخ حضور نظامیان آمریکایی در عراق بحث مهمی بین مقامات 2 کشور است و مردم عراق با هرگونه تمدیدی در این باره مخالف هستند. آمریکا قرار است تا پایان سال 2011 نیروهای خود را از عراق خارج کند.

از نظر سیاسی و دریک تحول دیگر، اختلافات بین بغداد و اتحادیه عرب بر سر تشکیل اجلاس آینده این اتحادیه همچنان ادامه دارد. درحالی که نماینده دائم عراق در اتحادیه عرب‌، لغو نشست سران این اتحادیه را در بغداد به مثابه لغو اتحادیه عرب دانسته و آن را به طور کلی وارد نمی‌داند، مقامات این اتحادیه احتمال تعویق این اجلاس را مطرح می‌کنند. به گزارش ایسنا، قیس العزاوی‌، نماینده دائم عراق در اتحادیه عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری اصوات العراق‌، درباره احتمال لغو نشست سران این اتحادیه که قرار است 11 ماه می ( 21 اردیبهشت )در بغداد برگزار شود،‌ اظهار کرد:‌ لغو این نشست اصلا مطرح نیست، چرا که نمی‌توان آن را لغو کرد و لغو آن به معنای لغو اتحادیه عرب و نظام منطقه‌ای عربی است و با منشور اتحادیه عرب سازگاری ندارد.

ادامه ناآرامی‌ها در کردستان

با شروع موج خیزش‌های عربی، منطقه کردستان عراق نیز شاهد برگزاری تظاهرات واعتراضات متعدد بود اما که مقامات این منطقه سعی کردند با دادن وعده و انجام برخی اصلاحات آن را مهار کنند. با این حال ناآرامی‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه در استان سلیمانیه اعلام کرد، در درگیری‌ روز یکشنبه میان تظاهرات‌کنندگان متحصن در میدان سرای آزادی این شهر و نیروهای امنیتی بیش از 40 نفر زخمی شدند که 8 نفر آنها از نیروهای پلیس هستند. به گفته این منبع آگاه، نیروهای پلیس قصد داشتند تظاهر‌ات‌کنندگان را متفرق کنند که با مخالفت آنان نیروهای پلیس به استفاده از گازهای اشک‌آور، باتوم، آب‌پاشی و تیراندازی روی آوردند. از سوی دیگر بیش از 50 نفر تظاهرات‌کننده اقدام به بستن خیابان مولوی شهر سلیمانیه کردند که مسیر اصلی فرمانداری این شهر و مقر حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها