سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنانی در نشست سالانه کمیسیون خلع سلاح این سازمان از اعلام آمادگی ایران برای تداوم گفت‌وگوها در این زمینه خبر داد. به گزارش مهر، محمد خزاعی ضمن اعلام آمادگی ایران برای تداوم گفت‌وگو با طرف‌های ذی‌ربط گفت: هرگونه مذاکره‌ای در آینده باید بدون پیش‌شرط بوده و مبتنی بر عدالت و احترام متقابل باشد.
کد خبر: ۳۹۴۱۴۹

سفیر و نماینده دائم کشورمان با تاکید بر اراده ایران در استفاده کامل از حقوق خود در جهت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، برخی ادعاها درخصوص برنامه هسته‌ای کشورمان را مردود دانست و اعلام کرد: این‌گونه ادعاها از سوی کشورهایی مطرح می‌شود که خود سابقه‌ای طولانی در عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته‌ای دارند.

محمد خزاعی گفت: برخی کشورها در تلاش هستند به بهانه‌های مختلف نظیر خطر اشاعه هسته‌ای از دستیابی سایر کشورها به فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای پیشگیری کنند در حالی که پیمان عدم اشاعه هسته‌ای بصراحت چنین حقی را برای همه دولت‌های عضو به رسمیت شناخته است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است بهترین راه برای تضمین عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای اجرای کامل و غیرگزینشی NPTو تضمین عمومیت آن بویژه در خاورمیانه است، جایی که برنامه هسته‌ای یک غیرعضو NPT‌ (رژیم صهیونیستی)‌ با کمک فرانسه به‌طور جدی صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌‌کند. برای غلبه بر این مشکل، ایران ایجاد یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را در سال 1974 پیشنهاد کرده است؛ اما تلاش‌ها برای ایجاد چنین منطقه‌ای بواسطه خودداری رژیم صهیونیستی برای پیوستن به NPT و قرار نگرفتن تاسیسات هسته‌ای این رژیم تحت نظارت سیستم ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موفق نبوده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در این سخنرانی با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد در جهت تدوین اصول، دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها در موضوع خلع سلاح تصریح کرد: بدون این‌ که بخواهیم اقدامات انجام گرفته از سوی این کمیسیون را کوچک بشماریم، اما باعث تاسف است که این کمیسیون هنوز نتوانسته مجموعه‌ای از توصیه‌های ویژه درخصوص خلع سلاح هسته‌ای را از زمان آغاز به کار خود در سال 1978 داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها