نامگذاری سال جدید به نام جهاد اقتصادی، از همین روزهای نخست سال شور و نشاط مضاعفی را در عرصه اقتصادی کشور به‌وجود آورده است. رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال خود ضمن نامگذاری سال 90 به نام جهاد اقتصادی فرمودند: از مسوولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش‌های دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی می‌شوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.
کد خبر: ۳۹۳۲۵۹

به گزارش «جام‌جم»، واکنش‌ها و مواضع مسوولان دولتی و کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد، دولت و بخش خصوصی جهاد اقتصادی را به مثابه واژه‌ای مقدس مورد توجه کامل قرار داده و با خروج از لاک کلامی و شعاری قصد دارند، آن را در عمل به تحقق برسانند. از سوی دیگر اقدامات انجام شده طی یکی دو سال اخیر در حوزه اقتصادی از جمله هدفمندسازی یارانه‌ها و نامگذاری سال گذشته به نام سال همت مضاعف و تلاش مضاعف زمینه را برای تداوم جهاد مقدس اقتصادی فراهم آورده است. اصلاح ساختار بیمار اقتصاد کشور با هدفمندسازی یارانه‌ها کشور را در آستانه یک جهش بزرگ اقتصادی قرار داده است.

محورهای هفتگانه طرح تحول در دستور کار

سخنگوی ستاد تحول اقتصادی دولت در همین زمینه افزود: در سال جهاد اقتصادی باید سایر محورها و بسته سیاست‌های طرح تحول اقتصادی را منسجم‌تر دنبال کنیم و حتی دنبال برنامه‌های جدیدتر باشیم.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با فارس افزود: ایران کشوری سرشار از نعمت‌های خدادادی و منابع است؛ منابعی که محدود به مزیت‌های طبیعی نیست، بلکه نیروی انسانی توانمند و هوش سرشار ایرانیان و بسیاری از دیگر مزیت‌ها را در بر دارد، از سوی دیگر ما ایرانیان هیچ گاه از جایگاهی که در آن قرار داشته‌ایم راضی نبوده‌ایم و اعتقاد داریم با به کارگیری منابع و امکانات خود می‌توانیم به جایگاه شایسته‌‌تری دست یابیم. معاون وزیر اقتصاد در این رابطه پذیرش و همراهی جامعه را به عنوان موضوعی کلیدی در تحقق اصلاحات اقتصادی مورد تاکید قرار داد و گفت: همراهی و پذیرش جامعه در اجرای طرح تحول اقتصادی توانست شاخ غول طرحی چون هدفمندی یارانه‌ها را بشکند. وی گفت: پذیرش اصلاحات اقتصادی و همراهی مردم الگویی بود که در هدفمندی یارانه‌ها بخوبی عمل کرد و جواب داد و باید در سایر تحولات و اصلاحات اقتصادی نیز آن را مورد توجه قرار داد. فرزین افزود: ادامه این روند در سال‌جاری به عنوان جهاد اقتصادی و گسترش آن به سایر حوزه‌ها مانند بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی در حوزه مالیات و بانک‌ها می‌تواند منافع گسترده‌تری را در اقتصاد به همراه داشته باشد. وی گفت: لازم می‌دانیم در سال جهاد اقتصادی سایر محورهای اقتصادی و بسته سیاست‌های تحول اقتصادی را منسجم‌تر دنبال کنیم و حتی فکر می‌کنم باید دنبال برنامه‌های جدیدتر نیز باشیم.

میدانی وسیع‌تر برای همت مضاعف

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این زمینه گفت: نامگذاری سال 1390 به عنوان سال «جهاد اقتصادی» برای نشان دادن مسیر و نوع جهت‌گیری برای مردم، دولت، مجلس و همه ارکان مؤثر کشور است.سیدشمس‌الدین حسینی افزود: البته همچنان نباید شعار سال گذشته «همت مضاعف، کار مضاعف» را فراموش کنیم. چنانچه امسال حتی می‌بایست همت و کار مضاعف نمود بیشتری در کار ما داشته باشد، زیرا «جهاد اقتصادی» میدانی بسیار فراخ‌تر و وسیع‌تر را برای کار و تلاش و برنامه‌ریزی می‌طلبد. در حوزه‌های اقتصادی به دلیل تأثیر مستقیمی که بر سایر حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد، اگر بتوانیم به رشد و شکوفایی و پیشرفت مد نظر برسیم، در حل بسیاری از مشکلات عمومی کشور هم موفق خواهیم شد.وزیر اقتصاد تصریح کرد: این نامگذاری از سوی دیگر نشانگر این مساله است که نظام جمهوری اسلامی اکنون به سطحی از اقتدار و عزت در عرصه‌های مختلف رسیده است، اما مشکلات جاری بیشتر حول مسائل اقتصادی است و مسائلی همچون اشتغال جوانان، مسکن و سایر موارد مشابه که اگر امسال بتوانیم طبق رهنمود رهبر انقلاب حرکت کنیم و موارد مورد نظر ایشان را در کشور محقق کنیم، نظام در پیشانی دنیا خواهد درخشید و الگویی موفق برای سایر کشورهای جهان خواهیم شد.

شکوفایی اقتصادی کشور با جهاد اقتصادی

وزیر بازرگانی هم گفت: شعار مهم «جهاد اقتصادی» مکمل و دربرگیرنده تمامی شعارهای ارزنده قبلی است که اجرایی کردن آنها شکوفایی اقتصادی میهن اسلامی ما را تضمین می‎کند.مهدی غضنفری در تشریح برخی از دستاوردهای جهاد اقتصادی اظهار کرد: دستیابی به رشد اقتصادی مطلوبی که تحقق هدف‌های ایران در افق 1404 را زودتر از موعد مقرر امکان‎پذیر سازد، حرکت به سمت تحقق عدالت اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی به خاطر تامین رفاه نسل‌های آینده، افزایش میزان بهره‎وری در همه سطوح و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی منطقه از دستاوردهای بعدی این جهاد است. وی در ادامه دستاوردهای بعدی جهاد اقتصادی گفت: تجاری کردن یافته‎های تحقیقاتی و تولید کالاهای پیشرفته و مبتنی بر فناوری نوین که با نیازهای بازارهای جهانی در دو دهه آینده همخوانی و مطابقت داشته باشد، ایجاد تعادل در هزینه‎ها و درآمدها و متعادل کردن بودجه‎های سنواتی، ریشه‎کن کردن فقر در جامعه از طریق توزیع عادلانه درآمدها در جامعه، رسیدن به مرحله خودکفایی نسبی در تولید کالاهای اساسی کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور با توجه به بالاترین نصاب‌های پذیرفته شده در عرصه بین‎المللی و خنثی کردن تحریم های اقتصادی قدرت های استکباری در همه زمینه‎ها نیز از دیگر اهداف و دستاوردهای جهاد اقتصادی است.غضنفری تاکید کرد: جهاد اقتصادی به منظور تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادی و سند چشم‎انداز و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یک قطب نیرومند و تراز اول اقتصادی یکی از اساسی‎ترین وظایف ماست.

ایجاد اشتغال، محور اصلی جهاد اقتصادی

ممکن است این سوال به وجود آید که چه مواردی باید در اولویت اقدام در سال جهاد اقتصادی باشند؟ در پاسخ به این پرسش، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، ایجاد اشتغال را محور اصلی در جهاد اقتصادی دولت می‌داند.

لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که هدف اصلی جهاد اقتصادی در واقع الگوسازی وضعیت اقتصادی کشور با دو بنیان پیشرفت و عدالت است، ‌افزود: ما در دهه پیشرفت و عدالت هستیم و باید به فکر بهبود شاخص‌های اصلی اقتصاد مانند تولید ناخالص ملی، اشتغال و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی باشیم. او با اشاره به این که همه شاخص‌های اقتصادی به نوعی با موضوع اشتغال درگیرند، ادامه داد: وقتی دولت هدف ایجاد دو میلیون و500 هزار شغل در سال جاری را برای خود تعیین کرده ‌است، به آن معناست که تحقق این هدف می‌تواند بسیاری از شاخص‌های اقتصادی را بهبود بخشد،‌ بنابراین در سال جهاد اقتصادی باید محور اصلی فعالیت‌های دولت، ایجاد اشتغال باشد.فروزنده ادامه داد: وقتی این میزان شغل ایجاد شد، یعنی آموزش به سمت ایجاد مهارت بوده و توسعه منطقه‌ای رخ داده ‌است، بنابراین دولت باید به عنوان سیاستگذار در این بخش همت جدید داشته باشد.

الزامات تحقق اهداف شعار جهاد اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز به عنوان نماینده بخش خصوصی در واکنش به تعیین سال جهاد اقتصادی، ضمن تشریح توانمندی‌های ملی و تاریخی کشور گفت: اجرای اصل 44 و قانون هدفمندی یارانه‌ها منجر به تحقق اهداف شعار جهاد اقتصادی در سال پیش رو خواهد شد.یحیی آل‌اسحاق گفت: اگر روحیه جهادی داشته باشیم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها هیچ می‌شود، همه استعدادهای بالقوه بالفعل، جهش اقتصادی اتفاق می‌افتد و موفقیت‌های بزرگ اقتصادی قرین ما می‌شود. وزیر اسبق بازرگانی در تشریح الزامات جهاد اقتصادی گفت: برای رسیدن به جهاد اقتصادی الزاماتی وجود دارد که یکی از آنها نگاه جهادی به موضوع و دیگری تدبیر است. تدبیر مناسب برای اقتصاد یعنی مجموعه‌ای از نگرش‌ها، استراتژی‌ها، سیاست‌ها و عملیاتی که باید انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما نگرش مناسب به اقتصاد بوده است، ما در مقاطع مختلف اقتصاد دولتی، اقتصاد جنگی، اقتصاد مدیریت شده، اقتصاد بازار، اقتصاد سرمایه‌داری و همچنین در روابط بین‌المللی نگاه درون‌نگر و نگاه برون‌نگر و نگاه جایگزین واردات را داشته‌ایم و امروز در حال تجربه‌کردن نظام بازتوزیع هستیم.آل‌اسحاق گفت: باید باور کنیم که جهاد و پیروزی در حوزه اقتصادی شدنی است و تا زمانی که این باور پیش نیاید، انگیزه‌های لازم به وجود نمی‌آید. از نظر تمام اقتصاد‌دان‌های جهانی اگر کشوری بخواهد رشد کند باید آن منطقه رشد کند، لذا اگر بتوانیم تعاملات و پیمان‌های منطقه‌ای داشته باشیم باعث رشد و توسعه همه کشورهای منطقه خواهد شد. در حال حاضر در اروپا، آمریکای مرکزی و آسیای جنوب شرقی پیشرفت‌ها و رشد‌هایی که صورت گرفته است به واسطه همین پیمان‌های منطقه‌ای بوده است.

منطق علمی و عقلی انتخاب شعار جهاد اقتصادی

یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران هم در تبیین منطق علمی و عقلی انتخاب شعار جهاد اقتصادی برای سال 90 تصریح کرد: یکی از کارهای رهبر معظم انقلاب به عنوان استراتژیست، نظام تعیین اولویت‌هاست و با تعیین اولویت‌ها نظام تصمیم‌گیری، سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرا را در مسیر خود هدایت می‌کنند.

نماینده تهران در مجلس هفتم، انتخاب شعار جهاد اقتصادی برای سال 90 را دارای منطق علمی و عقلی دانست و توضیح داد: طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های کشور به دلایل مختلف درگیر حوزه‌ها و مسائل مختلف شده که برخی به کشور تحمیل شده‌اند، برخی بنا به ضرورت و برخی به دلیل سلایق تصمیم‌گیران و متأثر از حوزه‌های تصمیم‌گیری و قانونگذاری و اجرا بوده است.

محمد خوش‌چهره افزود: بنابراین شاهدیم هنوز متغیرهای اقتصادی در ظرفیت‌هایی که باید باشند قرار نگرفته‌اند، هر چند تحلیل‌های مثبت ـ منفی فضای اقتصاد یک جمع‌بندی مشترک دارد و آن هم این‌که از تمام ظرفیت‌های اقتصاد ملی و تولید ملی استفاده نمی‌شود.

وی ثبات سیاسی و اجتماعی کشور به‌رغم وضعیت بحرانی کشورهای منطقه را عامل دیگری برای تأکید بر حوزه اقتصاد دانست و افزود: مجموعه عوامل حاکی از فضای مساعد محیط اقتصادی است و اگر همگرایی و درک صحیح از محیط ملی برای اقتصاد ایجاد شود، می‌تواند به افزایش رفاه ملی، سطح اشتغال و درآمد و مبارزه با فقر بینجامد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها