با مهدی هاشمی، رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

صدور شناسنامه فنی ساختمان کند شده، متوقف نشده

نظارت دقیق بر ساخت و سازها و رعایت استانداردها و نکات ایمنی و فنی یک ضرورت است که متاسفانه با وجود قوانین تعریف شده ازجمله مقررات ملی ساختمان و لزوم صدور شناسنامه فنی ساختمان این قوانین از سوی برخی سازندگان و حتی برخی از مهندسان ناظر به درستی اجرا نمی‌شود و گاهی با دور زدن قوانین و امضافروشی از سوی برخی مهندسان ناظر همچنین عدم مطالبه اجرای این قوانین از سوی مردم، استانداردسازی ساخت و ساز با کندی پیش می‌رود. مهدی هاشمی، رئیس جدید شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر این باور است که باید بسترها و پیش‌نیازهای اجرای یک قانون فراهم شود و در این رابطه فرهنگسازی لازم صورت گیرد. مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
کد خبر: ۳۸۹۵۹۷

چالش بین وزارت مسکن و شهرداری و سازمان نظام مهندسی در رابطه با صدور شناسنامه فنی ساختمان به کجا رسید؟ چون به نظر می‌رسد در اجرا با مشکل‌هایی روبه‌روست و منتقدان بر این باورند برخی از ناظران با امضافروشی، پول‌های کلانی به جیب می‌زنند؛ بدون آن که نظارت واقعی داشته باشند.

ما همیشه در برابر تغییرات مقاومت‌هایی داریم. این مقاومت‌ها ناشی از عدم شناخت است نه ناشی از صرفا تغییر، خیلی مواقع هست که این تغییرات مثبت است و به نفع جامعه، اما چون جامعه ما شناخت کافی در سطوح مختلف ندارد، چه سطوح مدیریتی، اجرایی و چه سطوح بهره‌برداری، لذا در مقابل تغییر، واکنش‌هایی را نشان می‌دهد مگر در موارد خاص که بعضی جاها کسانی از وضع موجود خسته شده باشند. سلایق و رفتار ما تا جایی می‌تواند اعمال شود که اختیار داشته باشیم و الزام و محدودیت نداشته باشیم. در جوامع مختلف برای این که جامعه‌ای را به سمت مسیر درست هدایت و از انحراف جلوگیری کنند قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌هایی را مشخص می‌کنند. قانون نظام مهندسی را برای ارتقای وضعیت ساخت‌وساز در جامعه و ارتقای جایگاه و شان مهندسان در جامعه قرار داده‌اند. اهداف اصلی این قانون بحث ایمنی، بهداشت، رعایت صرفه و صلاح اقتصادی و رفاه جامعه است. ما هم که مجاز نیستیم با قانون گزینشی برخورد کنیم. بگوییم بخشی از قانون را قبول داریم و بخشی را قبول نداریم. قانون برای همه یکسان است. وقتی ابلاغ می‌شود باید همه جا اجرا شود. این قانون هم از زمانی که ابلاغ شده، در سطح کشور اجرا می‌شود (از سال 84).‌ برای این که پیش‌نیازهای اجرای قانون فراهم شود باید یک سری آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات تنظیم شود. سال 84 این طور توافق شد که قوانین و مقررات براساس ساختمان‌هایی با متراژ بالای 3000 متر شروع شود و به مرور در دوره‌های 6 ماهه متراژها کاهش پیدا کند. متاسفانه این به دلایلی محقق نشد و در اجرا هم با رکودهایی مواجه شدیم.

می‌توانیم اسمش را مقاومت بگذاریم؟

شاید اسمش مقاومت باشد، اما ممکن است بیشتر عدم اطلاع، عدم آمادگی و به دلیل نگذراندن پیش‌نیازها و عدم تامین پیش‌نیازها باشد. بعضی قوانین، الزامی به اجبار کردن ندارند، خود به خود اجرا می‌شوند، چراکه مستقیما با جان و مال مردم ارتباط دارند.

صدور شناسنامه فنی، الزام‌آور است و طبق قانون باید رعایت شود و مسوولان شهرداری هم بر این باورند که این قانون قانون خوبی است، اما به خاطر برخی تخلفات از سوی مهندسان ناظر به خوبی اجرا نمی‌شود و به نوعی اجرای آن در تهران راکد مانده است؟

هیچ موقع این موضوع متوقف نشده، حرکت آغاز شده، اما متوقف نشده، اما حرکت حرکت کندی است.

یعنی در بخشی از ساختمان‌هایی که الان ساخته می‌شوند الزام ندارند؟

الزام دارند، اما شهرداری براساس برداشتی که از روش‌های مختلف اعمال قانون داشته، گفته در طول اجرای ساختمان باید این شناسنامه صادر شود. یعنی صدور پایان‌کار منوط به ارائه شناسنامه ملکی داده شده است. شناسنامه باید همزمان پر شود زمانی که ساختمان تکمیل می‌شود، شناسنامه هم تکمیل شود.

شهرداری چه می‌گوید؟

شهرداری اشکالی وارد می‌کند و آن این که ما بسترها و پیش‌نیازهای لازم را برای اجرای این قانون نداریم.

در بخش شهرداری یا نظام مهندسی؟

هر دو. البته این موضوع فقط در رابطه با شهرداری تهران و مهندسی استان تهران مطرح است. موضوع نظام مهندسی کشور نیست. ما نقش هدایتی، حمایتی و نقش حل اختلاف را داریم. من چون عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران هم بوده‌ام تا حدودی اطلاع داشتم. البته اخیرا موضوع حل شد. کسی اصل موضوع را منکر نیست. روی روش‌های اجرا و زمان‌بندی اجرایش اختلاف‌نظر داشتند که در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون شهرسازی و شهرداری در نظام مهندسی استان تهران تشکیل شده بود این مباحث تا حدود زیادی مطرح و روشن شد. قرار بر این شد که در یک پروسه زمانی با سرعت بیشتری این مسائل حل شود.

موعد خاصی تعیین شده؟

اولین جلسه برگزار شد و قرار شد روی اختلافاتی که مدنظر است ظرف یک ماه پیشنهاداتی در کمیسیون مربوطه مطرح شود و نتیجه‌اش به هیات مدیره استان تهران ابلاغ شود. فکر می‌کنم تا پایان سال جزییات کار روشن شود.

عمده‌ترین اختلافات بر سر چه بود؟

روی روش‌های اجرا بحث بود این که مثلا این کار توسط اشخاص حقیقی انجام شود یا افراد حقوقی. کار از چه متراژهایی شروع شود. در چه زمان‌بندی‌ای صورت گیرد.

اما مشکل عمده بحث تخلفات و امضافروشی است. در این رابطه چه تصمیمی گرفته شده است؟

این بحث دیگری است. ما موضوعات مشترک کاری زیادی داریم. واقعیت این است که ما حدود 200 هزار مهندس در سطح کشور داریم. امروز که من خدمت شما هستم و 11 ماه از سال گذشته تا به الان 700 پرونده تخلفات از کل کشور برای رسیدگی به شورای انتظامی ارائه شده که اگر به نسبت اینها توجه کنید 700 پرونده در قبال 200 هزار مهندس رقم بالایی نیست. به نظرم جو روانی و فضایی که بر فعالیت‌های مهندسی در سطح کشور حاکم است، بیش از واقعیت جامعه است. 200 هزار مهندس کار و تلاش می‌کنند و در بخش‌های مختلف عمرانی و صنعتی کشور مشغول هستند. نباید حق آنها ضایع شود. بعضا اگر تخلفاتی وجود دارد باید دید علتش چیست؟ در واقع باید به علت‌ها هم بپردازیم.

برخی بحث پایین بودن تعرفه‌ها را مطرح می‌کنند؟

هاشمی: باید فرهنگسازی شود که ما دنبال کار استاندارد باشیم و باید دید چه کسی این کار غیراستاندارد را از مهندس می‌خواهد یا از او می‌پذیرد؟

یک بحث تعرفه است. بحث دیگر توزیع ناعادلانه سهمیه در بعضی جاهاست. همچنین اختلافات و مشکلاتی که در اجرای کار وجود دارد که همه اینها موضوعاتی است که می‌تواند عامل باشد. تلاش مهندسان ما در عرصه کشور تلاش کم‌نظیری است.

البته 700 پرونده مواردی است که رویت شده خیلی از موارد تخلف هم هست که دیده نمی‌شود؟

این موضوع در رابطه با سایر فعالیت‌ها در بخش‌های دیگر هم مطرح است. اساس کار ما بر مبنای آن اطلاعات و آماری است که ارائه می‌شود. شاید یک بخش از این هم اشکال جامعه ما باشد. اگر جامعه ما واقعا به عمق مساله، به اشکالات و ایرادات و مشکلاتی که در بحث ایمنی و بهداشت، در بحث آسایش و رفاه و اقتصاد مطرح است، پی ببرند و مطالبات خود را در این موارد داشته باشند کمتر ممکن است خودشان با جان خودشان بازی کنند.

متوسط عمر مفید ساختمان در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها چقدر است؟

متوسط عمر ساختمان در دنیا بیش از 50 سال و در کشورهای پیشرفته بیش از 75 سال است. ولی در کشورمان می‌بینیم که متوسط عمر ساختمان‌ها حدود 25 سال است. این ناشی از پایین بودن کیفیت ساخت و ساز در کشور ماست. قانون نظام مهندسی را برای چه گذاشتند؟ برای این که ساخت و ساز کشور ما بهینه شود و ارتقا و بهبود پیدا کند. هر کدام از این قوانین اگر در جای خودشان اعمال نشوند خسارت‌هایی به بار خواهند آورد. من امیدوارم با تعامل مثبت و همفکری بیشتر و هم‌افزایی ارتقای سطح ساخت و ساز در کشور را شاهد باشیم و قوانین‌مان را به راحتی اعمال و اجرا کنیم و مردم هم این را باید از مهندسان مطالبه کنند.

گاهی دیده می‌شود کار ساخت و ساز به مهندس ناظر تحصیلکرده با پروانه کار نیز سپرده می‌شود، اما در اجرا دیده می‌شود که برخی از مهندسان وجدان را زیر پا می‌گذارند. آن وقت چه باید کرد؟

ما باید فرهنگسازی کنیم که مردم به دنبال کار استاندارد باشند طبیعتا کار استاندارد باید هزینه استاندارد هم داشته باشد. وقتی ما به دنبال کار غیراستاندارد باشیم هزینه‌های دیگری را هم عهده‌دار خواهیم شد. من برای خرید یک ساختمان مراجعه کردم. نقشه ساختمان را از فروشنده خواستم. گفت نقشه را برای چه می‌خواهی؟ گفتم می‌‌خواهم بدانم باطن این ساختمان چیست. الان چند درصد افراد در خرید ملک نقشه مطالبه می‌کنند‌؟ من خریدار غیرمتخصص هم اگر سردر نمی‌آورم باید به یک متخصص مراجعه کنم. باید مطمئن شوم که ساختمان پایان کار دارد، تایید ناظر دارد، شناسنامه دارد.

گاهی دیده می‌شود ساختمان تاییدیه هم دارد اما این تاییدیه با یک نظارت غیراصولی و امضا فروشی انجام شده است؟

باید فرهنگسازی شود که ما دنبال کار استاندارد باشیم و باید دید چه کسی این کار غیراستاندارد را از مهندس می‌خواهد یا از او می‌پذیرد؟

اخلاق مهندس هم مثل قسم پزشکی مطرح است، اگر حتی بخواهند آیا باید این کار صورت گیرد؟

این باید فرهنگ عمومی جامعه باشد بین خریدار، فروشنده، پیمانکار و تمام کسانی که در این موضوع دخیل هستند.

پیش‌نیاز آن چیست که این فرهنگ ایجاد شود؟

پیش نیاز این کار این است که هر کس به وظیفه خودش عمل کند و هر کس از مسیر خودش کار را پیدا کند. در بخش‌های مختلف و فعالیت‌های دیگر هم شاهد تخلفات هستیم این ناشی از پایین بودن سطح فرهنگ متخلف است. عبور یک شخص از چراغ قرمز ناشی از بد بودن قانون نیست آیا حتما باید پلیسی سر چهارراه باشد تا بالاجبار جلویش را بگیرد در صورتی که این قضیه ناشی از پایین بودن سطح فرهنگ خود راننده است که باید اصلاح شود. ما که نمی‌توانیم برای تمام چراغ‌قرمزها، ورود ممنوع‌ها، یک‌طرفه‌ها و... پلیس بگذاریم. ما نباید کار غیراستاندارد را از کسی بخواهیم یا بپذیریم.

با متخلفان چه برخوردی می‌شود؟

آیین‌نامه قوانینی دارد، این که سطح تخلف او چقدر است؟ کمیت و کیفیت آن چقدر است. از محرومیت از کار،‌ جرایم نقدی دارد تا جریمه‌های دیگر. ما در شورای مرکزی که نظارت مستقیم نداریم اینها توسط سازمان نظام مهندسی استان‌ها به صورت تصادفی براساس حوزه جغرافیایی، حجم کار و کیفیت و کمیت کارشان پرونده‌هایی را بررسی و کنترل می‌کنند، اما ما بیشتر به دنبال این هستیم که استاندارد‌ها را تعیین کنیم، آموزش‌ها را اعمال کنیم و سیستم‌های کنترلی را اداره کنیم. با توجه به این که مهندسان قسم یاد می‌کنند و مسوولیت‌ دارند، باید با جدیت تمام این کار را از آنها بخواهیم. بحمدالله الان در شهرهای کوچک و روستاهای ما این قانون تسری پیدا می‌کند. بسیاری از ساخت و سازهایی که داریم (چه در قالب مسکن مهر و چه در دیگر قالب‌ها)‌ استانداردها را رعایت کردند.

سیما رادمنش / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها