دولت بحرین همچنان درگیر اعتراضات گسترده مردمی است که خواستار استعفای نخست‌وزیر و ایجاد تغییرات اساسی در ساختار قدرت دراین کشورهستند.
کد خبر: ۳۸۸۵۷۰

دراین میان یک موضوع مهم حضور پنجمین پایگاه نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی منامه است که از یک سو دولت باراک اوباما را به حمایت از همپیمان منطقه‌ای خود تشویق می‌کند و از سوی دیگر با احتمال هر گونه تغییر سیاسی در بحرین سرنوشت این پایگاه در ابهام فرو می‌رود. این پایگاه چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه تاسیس و تکمیل شده است؟

بحرین و آمریکا در سال 1971 توافقنامه نظامی مشترکی را امضا کردند و سپس بزرگ‌ترین ناوگان نیروی دریایی آمریکا درسال 1993 در بحرین مستقر شد. بحرین یکی از قدیمی‌ترین کشورهای عربی است که همکاری‌های نظامی خود را با آمریکا آغاز کرد. توافقنامه نظامی مشترک آمریکا و بحرین مقرر می‌کرد زمینی به مساحت 40کیلومتر مربع در اختیار آمریکایی‌ها قرار گیرد. در ژوئیه 1973 توافقنامه اولیه دوباره در دستور کار دو کشور آمریکا و بحرین قرار گرفت و در 30 ژوئن 1977 به توافقنامه دیگری تغییر کرد. براساس توافقنامه جدید، نیروی دریایی آمریکا از تسهیلات گسترده‌ای در بندر سلمان بحرین برخوردار می‌شد. همچنین از سال 1993 فرماندهی منطقه‌ای نیروی دریایی آمریکا در بحرین استقرار یافت و در نهایت در ژوئیه 1995_ 11 سال پیش _ بحرین میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا شد.

واشنگتن براساس توافقنامه همکاری دفاعی که با بحرین به امضا رسانده بود از امکانات و تسهیلات بسیاری در فرودگاه‌ها و بنادر بحرین برخوردار شد. ارائه این تسهیلات به آمریکایی‌ها پس از حوادث 11 سپتامبر بویژه در فرودگاه المحرق، بندر سلمان، پایگاه هوایی شیخ عیسی و پایگاه نظامی الجفیر در نزدیکی منامه افزایش یافت. ناوگان پنجم دریایی آمریکا هم اکنون در پایگاه نظامی الجفیر مستقر است. نیروی دریایی آمریکا دارای 7 ناوگان فعال است که شامل ناوگان دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم به اضافه ناوگان رزرو نیروی دریایی و 6 ناوگان غیرفعال می‌شود که ناوگان یکم،‌ هشتم، دهم، دوازدهم و ناوگان سفید بزرگ به اضافه ناوگان آسیایی را دربرمی‌گیرد.

این ناوگان به‌طور معمول پذیرای 2 تا 4 ناوشکن در آن واحد است و حدود 10 ناوچه نیز در آن پهلو می‌گیرند. تعدادی شناور تندرو هم در آن حضور دارند. در جوار آن نیز یک فرودگاه نظامی برای فرود هلی‌کوپترها و هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا وجود دارد. بیشتر ناوها به گشتزنی در محدوده آب‌های بین‌المللی خلیج فارس و غیرسرزمینی ایران می‌پردازند و بقیه به صورت رزرو در اسکله پنجم بحرین می‌مانند.ناوگان پنجم دریایی آمریکا دست کم یک ناوهواپیمابر را به‌طور دائمی در خلیج فارس و یک گروه شامل ناوها و زیردریایی‌های آمریکایی را در بیرون از خلیج فارس مدیریت می‌کند. ناوگان پنجم مانند بسیاری از پایگاه‌های نیروی دریایی آمریکا شامل: ملوانان، تفنگداران، خلبانان، ستاد فرماندهی، موتوریست‌ها و کارمندان بخش‌های مختلف است و فرماندهی آن در حال حاضر بر عهده دریادار کوین کاسگریف است. ‌/‌ فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها