سردار ذوالفقاری خبر داد:

استقرار مرزبانان زن در مبادی ورودی

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی از بکارگیری مرزبانان زن در مبادی ورودی مرزها خبر داد و گفت: ‌در طول سال جاری کشف سلاح‌های قاچاق در مرزها 45 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۳۸۷۲۲۱

به گزارش مهر، سردار حسین ذوالفقاری صبح چهارشنبه در حاشیه همایش فرماندهان مرزبانی کشور در پاسخ به خبرنگار مهر درباره مهمترین برنامه‌های سال آینده مرزبانی گفت: استقرار مرزبانان زن در مبادی ورودی رسمی از مهمترین برنامه‌های مرزبانی در سال آینده است.

وی ادامه داد: استفاده از امکانات الکترونیکی در مبادی رسمی، افزایش اقدامات اطلاعاتی و استفاده از سگ‌های موادیاب از دیگر برنامه‌های فرماندهی مرزبانی است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با اشاره به کنترل مرزها به شکل هوایی گفت: کنترل مرزها به شکل هوایی به خصوص با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین هم اکنون در دو نقطه در شرق و جنوب کشور در حال تست است.

وی تصریح کرد: همچنین از اوایل سال آینده شناورهایی با کلاس بالا برای کنترل مرزهای دریایی وارد مرزبانی می‌شود.

وی افزود: پس از اتمام مرحله پایلوت در صورت موفقیت، از کنترل مرزها به شکل هوایی به عنوان یکی از روش‌های کنترل مرز استفاده می کنیم.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در ارتباط با کشفیات فرماندهی مرزبانی در سال جاری گفت: در طول امسال ورود مواد مخدر به کشور 37 درصد کاهش، کشف سلاح قاچاق 45 درصد افزایش، کشف سوخت قاچاق علیرغم کاهش 3 درصدی توسط یگانهای داخلی 22 درصد افزایش و کشف تجهیزات ماهواره، دخانیات و برخورد با عابران غیرمجاز چندصد درصد افزایش داشته است.

سردار ذوالفقاری گفت:‌همچنین برخورد با اشرار سابقه دار نیز جزو مهمترین برنامه‌های مرزبانی در سال جاری بوده که در این درگیری‌ها 80 نفر از این اشرار سابقه دار به هلاکت رسیدند.

وی با اشاره به تغییر مسیر قاچاق مواد مخدر گفت:‌ در حال حاضر بخشی از قاچاق مواد مخدر از طریق دریای عمان و خلیج فارس انجام می‌شود و در آینده نیز بخشی از این قاچاق از طریق آسیای میانه انجام می شود. بر همین اساس طبق پیشنهادات ایران باید پیش‌بینی‌هایی در زمینه جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در منطقه دریای خزر انجام شود.

وی افزود: در سال جاری وقایع ناامن‌کننده کشور کنترل قابل توجهی داشته و تا سطح چشمگیری کاهش یافته است.

اختصاص 60 درصد اعتبارات انسداد مرزها

وی گفت: در حال حاضر 60 درصد اعتبارات انسداد مرزها به مرزبانی اختصاص یافته که براساس آن در آینده نزدیک اقدامات بسیاری انجام می‌شو.

سردار ذوالفقاری افزود: در حال حاضر استفاده از امکانات روز به شدت در مرزها افزایش پیدا کرده به نحوی که کنترل مرزها در شبها بسیار بیشتر شده است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی تصریح کرد: اکنون در برخی از قسمت‌های مرزها 100 کیلومتر دیوار، 100 کیلومتر سیم خاردار و 500 کیلومتر کانال کشیده شده است اما در هر کدام از مناطق با توجه به شرایط جغرافیایی موانع ایجاد می‌شود.

وی افزود: در سال آینده تلاش می‌شود تا مرزهای کشور از طریق سیستم‌های الکترونیکی کنترل شود.

شناسایی مناطق ممنوعه در 9 استان کشور

سردار ذوالفقاری با اشاره به ایجاد مناطق ممنوعه در برخی استانهای کشور گفت: در اکثر استانهای مرزی مناطق ممنوعه مشخص شده است و با ابلاغ آن در حال حاضر ماموران در این مناطق اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: مرزبانی کشور تابلوهایی را برای تعیین این مناطق ممنوعه تهیه کرده که به زودی برای هشدار به مردم بومی این مناطق نصب می‌شود.

وی گفت: افرادی که به اخطارهای پلیس توجه نکنند و وارد مناطق ممنوعه شوند به سوی آنها تیراندازی می‌شود و پلیس هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

سردار ذوالفقاری افزود: در حال حاضر در 9 استان کشور مناطق ممنوعه تعیین شده‌اند که عمده آنان در مناطقی هستند که بیشترین جرایم در آنها رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: این مناطق شامل تایباد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و استانهای غربی و شمال غربی کشور هستند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با اشاره به طرح جامع مرز گفت: براساس تکلیفی که شورای عالی امنیت ملی برای وزارت کشور تعیین کرده باید طرح جامع مرز با نگاه امنیت پایدار تهیه و به شورای عالی ارسال شود.

وی افزود: به همین منظور 7 کارگروه تعیین شد که کارگروه عمران برای انجام اقدامات عمرانی مرز بر عهده فرماندهی مرزبانی قرار گرفت.

وی گفت: در حال حاضر مرزبانی طرح عمران را تنظیم کرده و تا پایان سال به وزارت کشور ارسال می‌کند تا آ‌نان نیز این طرح را به شورای عالی امنیت برای تایید ارسال کنند.

سردار ذوالفقاری افزود: از این پس با تصویب این طرح هر سازمانی که بخواهد در مرزها اقدام عمرانی انجام دهد باید براساس این طرح اقدام کند.

وی در خصوص رفع اختلافات مرزی گفت: در نقاطی که ایران با برخی از کشورها اختلافات مرزی داشت در 6 نقطه به توافق رسیدیم و در یک نقطه نیز با حضور کارشناسان دو کشور 170 هکتار به کشور اضافه شد.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی افزود: نقاط مختلف دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود و براساس اسناد و مدارک کارها را انجام داد تا موجب تنش میان کشورها نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها