وزیر صنایع و معادن :

زمان اصلاح سیستم بانکی فرا رسیده است

علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن در سیزدهمین همایش معرفی صد شرکت برتر ایران با بیان این مطلب افزود: مایه تاسف است که با وجود سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه در کشور به دلیل ضوابط غلط موسسات پولی و بانکی عملا پای تولید و سرمایه‌گذاری بسته شده است.
کد خبر: ۳۸۵۳۴۴

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محرابیان با بیان این‌که ضوابط پولی و بانکی حتی در خود موسسات مالی نیز به عنوان یک عنصر منفی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: اخذ سودهای کاذب و غیرواقعی از سرمایه‌گذاری‌های کشور در بخش تولید امری منفی محسوب می‌شود اگر می‌خواهیم در فضای بین‌المللی حرکت کنیم و شاهد رقابت با بنگاه‌های خارجی باشیم باید به این موضوعات توجه کنیم.

وی ادامه داد: با کسب سودهای دو رقمی، بالای 15 و20 درصد و ضوابط غلط پولی و بانکی نخواهیم توانست در مسیر تحول اقتصادی گام‌های بلندی برداریم.

وزیر صنایع و معادن خاطرنشان کرد: ما ناگزیریم این ضوابط و قوانین را به سرعت تغییر دهیم. اگر بانک در سرمایه‌گذاری یک بنگاه تولیدی شریک محسوب می‌شود باید در سودهای پایین یا زیان نیز شریک باشد درحالی که بانک‌ها امروزه تنها خود را در سودهای بنگاه‌های تولیدی شریک می‌دانند.

وی ادامه داد: بنگاه‌هایی را تاکنون دیده‌ایم که در عرصه اقتصاد زیان کرده‌اند اما بانکی را ندیده‌ایم که در عقود مشارکتی زیان را به عدالت بین خود و بنگاه توزیع کرده باشد در حالیکه این مفهوم بانکداری اسلامی است. در صورت تحقق بانکداری اسلامی شاهد خواهیم بود که سرعت سرمایه‌گذاری در بخش تولید چند برابر خواهد شد.

محرابیان تصریح کرد: باید بررسی شود که امروز منابع بانکی در جهت رشد اقتصادی استفاده می‌شود یا در جهت اداره خود بانک یا در جهت اینکه این بانک به آن بانک تسهیلاتی را با نرخ بالا ارائه داده و پول را بین خودشان بچرخانند.

وی افزود: امروز و در این مقطع باید برای این موضوعات فکری شود. با اجرای بخش اول طرح تحول اقتصادی امروز با دستور شجاعانه رییس‌جمهوری در مرحله‌ای قرار داریم که به‌زودی برای ضوابط بانکی تغییرات چشمگیری خواهیم داشت که اولین ثمره آن تعالی و ترقی در خود نظام بانکداری خواهد بود.

محرابیان گفت: برای دستیابی به رشدهای بزرگتر و اهداف والاتر در اقتصاد نیازمند تشکیل شرکت‌های بزرگ و در مقیاس جهانی هستیم تا بتوانند با تشکیل کنسرسیوم‌هایی اقدام به سرمایه‌گذاری‌های کلان کنند.

وی با بیان این‌که صد شرکت برتر رشد بسیار خوبی در اقتصاد کشور داشته‌اند، خاطرنشان کرد: اگر در 13 دوره گذشته صد شرکت برتر را معرفی کرده‌ایم تعداد قابل توجهی از آن‌ها در این لیست تکراری بود‌ه‌اند بنابراین می‌توانیم تعداد شرکت‌های برتر را به معرفی 500 شرکت برتر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: امروزه سهم شرکت‌های صنعتی و معدنی در بورس کشور به بیش از 83 درصد رسیده است. اگر رشد 75 درصدی را در شاخص‌های بورس از ابتدای سال تاکنون مشاهده می‌کنیم به معنای رشد تولید، افزایش فرصت‌های سرمایه گذاری و فضایی است که برای بخش تولید باز شده است.

به گفته وزیر صنایع و معادن یکی از مهمترین دلایل رشد بورس کشور اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها