گردشگری زمستانی؛ ثروتی رها شده در همدان

همدان این روزها در تکاپوی برگزاری پنجمین جشنواره زمستانی است تا باردیگر توانایی‌های خود را در جذب گردشگر به محک آزمایش بگذارد و ثروتی را که سالها در این استان رها شده را احیا کند.
کد خبر: ۳۸۴۲۸۷

به گزارش مهر در همدان، بارش برف زمستانی در ماه اخیر و زیبایی طبیعت همدان مسوولان این استان را بر آن داشت تا با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر مناظر طبیعی این منطقه جشنواره‌ای که بودجه قابل توجهی برای برگزاری آن در نظر گرفته شده برنامه ریزی شود.

در این جشنواره که چشم همه مردم استان همدان به برگزاری با شکوه تر آن در قیاس با سال‌های گذشته معطوف شده است، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با همکاری سایر سازمان‌ها و ادارات استان به میدان آمده اند تا این دوره از جشنواره را متمایز از دوره‌های گذشته آن و به نحوی شایسته پایتخت تاریخ و تمدن ایران، برگزار کنند.

جشنواره زمستانی تکان دهنده آمار گردشگران

آنچه مسلم است استان همدان با دارا بودن قدمت سه هزار ساله تاریخی و داشته‌های بومی، باستانی و مناظر طبیعی منحصر به فرد امتیازی ویژه در جذب گردشگر دارد به طوری که شاید بتوان با بهره مندی از آنها حرکتی در آمار و ارقام گردشگران این استان ایجاد کرد.

پرواضح است که در معرفی داشته‌های متعدد استان همدان نباید فقط به آثار باستانی و تاریخی آن اکتفا کرد چراکه همدان علاوه بر این موارد از مناظر طبیعی و کوهستان زیبایی برخوردار است که بازدید از آن برای طبیعت گردان و ورزشکاران خالی از لطف نیست.

دامنه کوه الوند، تله کابین گنجنامه، پیست اسکی تاریک دره، تخت نادر، زیبایی‌های هگمتانه و مهمانوازی مردمان این دیار اصلی ترین ویژگی در جذب گردشگر در این ایام است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هگمتانه، همدان را جهانی می‌کند

آمار و ارقام از تعداد بازدیدکنندگان بناهای تاریخی همدان موید این واقعیت است که بازدید از داشته‌های شهر باستانی هگمتانه علاوه بر گردشگران داخلی، مورد علاقه بسیاری ازگردشگران خارجی است به طوری که اگربا استفاده ازاین پتانسیل برجسته، برای معرفی همدان یک برنامه ریزی اصولی صورت پذیرد، بدون اغراق همدان به شهری شناخته شده در جهان تبدیل خواهد شد.

اما در این وادی چنین به نظر می‌رسد که برگزاری برنامه‌های مختلفی همچون جشنواره زمستانی در استان همدان، زمینه مناسبی در راستای نیل به این هدف مهم باشد.

البته دور از انصاف است اگر عنوان کنیم این موضوع از چشم برگزارکنندگان جشنواره دور مانده چراکه برنامه ریزی‌های انجام شده برای برگزاری جشنواره زمستانی همدان گسترده و در جای خود قابل تحسین است.

پنجمین جشنواره زمستانی همدان پنج روزه است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این باره  اظهار داشت: پنجمین دوره جشنواره زمستانی همدان دوم اسفند ماه آغاز و تا ششم اسفند ادامه خواهد داشت.

اسدالله بیات با بیان این‌که برنامه‌های متنوعی برای پنجمین دوره جشنواره در نظر گرفته شده است، افزود: برنامه‌های جشنواره زمستانی امسال با همکاری تمام ادارات و نهادهای استان اجرایی خواهد شد که این موضوع یکی از ویژگی‌های بارز این دوره از جشنواره است.

وی تأکید کرد: برای اطلاع رسانی به مردم در سایر شهرهای کشور، پوستر این جشنواره برای همه استان‌ها ارسال و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی هر استان در معابر عمومی، دانشگاه ها، فرودگاه‌ها و ترمینالها نصب شده است.

یک میلیون پیامک جشنواره زمستانی همدان را اطلاع می‌دهند

بیات به ارسال یک میلیون پیامک از طریق شرکت مخابرات برای اطلاع مردم ساکن در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، رشت، کرمان، اهواز و بندر عباس خبر داد و گفت: سعی شده تا از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان همدان برای برگزای این جشنواره بهره بگیریم.

وی با اشاره به این‌که برای روزهای مختلف برگزاری جشنواره برنامه‌های مجزا و خاصی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: همزمان با نخستین روز جشنواره، کاروان شادی در همدان به حرکت در خواهد آمد.

دو تریلی در همدان، آدم برفی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: این کاروان از دو تریلی تشکیل شده است که با تزئیناتی زیبا به شکل آدم برفی در می‌آیند و حامل صنایع دستی همدان هستند.

وی از برپایی نمایشگاه تخصصی مبل و منبت، راه اندازی بازار سفر، برپایی نمایشگاه و ایستگاه نقاشی، کارگاه آموزش سفال و گریم، اجرای برنامه توسط گروه فیتیله در سالن ورزشی این سینا، برگزاری مسابقه ساخت تندیس‌های برفی در تپه عباس آباد و اجرای مراسم نور افشانی توسط شهرداری همدان در آرامگاه بوعلی سینا در اولین روز از برگزاری این جشنواره خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه از برگزاری مسابقات اتوموبیل رانی در همدان سخن گفت و تأکید کرد: این رالی همزمان با دومین روز جشنواره از مقابل یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان آغاز و با محوریت رعایت نظم و مقررات و دقت در رانندگی با طی کرد مسیرهای شهر لالجین و غار علیصدر ادامه می‌یابد.

وی گفت: این رالی توسط شرکت سیاحتی علیصدر، هیات اتوموبیل رانی و همکاری فرماندهی انتظامی استان همدان برگزار می‌شود.

بیات برگزاری همایش بزرگان بازار سفر ایران، برگزاری مسابقه سنگ نوردی و پرش از بانجی جامپینگ و برگزاری مسابقه اسکی در پیست تاریک دره را از یگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای سایر روزهای جشنواره عنوان کرد و اظهار کرد: بازدید از غار علیصدر، استفاده از تله کابین گنجنامه و تماشای فیلم در سینماهای استان که به حوزه هنری اختصاص دارد با تخفیف ویژه امکان پذیر خواهد بود.

بازدید از مکان‌های دیدنی همدان رایگان می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: علاوه بر این موارد اماکن دیدنی استان که تحت نظر سازمان میراث فرهنگی فعال است، به صورت رایگان در اختیار بازدید کنندگان قرار خواهد گرفت.

به گفته بیات قرار است مستند این دوره از جشنواره نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان ساخته شود.

مدیرکل تربیت بدنی استان همدان نیز در خصوص آمادگی پیست‌های همدان برای برگزاری ورزش‌های زمستانی گفت: همدان از هر لحاظ برای برگزاری جشنواره و انجام ورزش‌های زمستانی آماده است.

پیست اسکی تاریک دره سومین پیست مطرح کشور است

سید عبدی افتخاری افزود: پیست اسکی تاریک دره که پس از پیست‌های شمشک و دیزین منحصر به فرد ترین پیست اسکی در تمام کشور است، آمادگی آن را دارد تا تمام امکانات خود را در اختیار مهمانان زمستانی همدان قرار دهد.

وی تأکید کرد: در زمینه کوهنوردی و یخ نوردی،هیات کوه نوردی استان همدان پذیرای علاقمندان خواهد بود و اداره کل تربیت بدنی نیز تمام تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر این برنامه‌ها به کار خواهد گرفت.

حال با برنامه ریزی این چنینی برای برگزاری شایسته پنجمین جشنواره زمستانی همدان باید منتظر آن بود تا نتایج این برنامه ریزی‌ها در ایام اجرایی شدن آنها از دیدگاه گردشگران داخلی و خارجی و مردم استان همدان مورد ارزیابی قرار گیرد تا درصد موفقیت همدان در جذب گردشگر زمستانی نمایان گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها