ناآرامی‌های تونس و مصر و دیگر کشورهای عربی بر عربستان سعودی نیز رسیده است. بهای اجناس بالا رفته، مفتی اعظم کشور به حرکت‌های اعتراضی کشورهای عرب انتقاد کرده و زنان سعودی و کمپینی اینترنتی پیشروی حرکت اعتراضی در عربستان سعودی شده‌اند.
کد خبر: ۳۸۳۹۷۹

ادامه جنبش‌اعتراضی در مصر در دومین هفته خود موجب بالا رفتن بهای میوه و سبزیجات در بازارهای عربستان سعودی شده است، چون این محصولات به طور معمول از مصر وارد این کشور می‌شوند. هم اکنون بهای این کالاها تقریبا دو برابر شده است. به گزارش "عرب نیوز"، برخی از بازاریان خواستار نظارت دولت بر بازار شده‌اند تا از بالا رفتن بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود.

انتقاد مفتی اعظم از قیام های مردمی

گذشته از تاثیر ناآرامی‌های مصر بر بهای برخی اجناس در عربستان سعودی، فضای اجتماعی و سیاسی این کشور نیز در هفته‌های اخیر متاثر از جنبش دیگر کشورهای عربی بوده است. به گزارش "النهار آن‌لاین" شماره روز شنبه 5 فوریه مفتی اعظم عربستان سعودی، شیخ عبدالعزیز الشیخ ناآرامی‌های کشورهای عربی را محکوم کرده و آن را "عملیاتی پرهرج و مرج" خوانده که توسط "دشمنان اسلام" هدایت می‌شود تا جهان اسلام را "شقه" کند.

روزنامه "الشرق‌الاوسط" قول مفتی اعظم عربستان سعودی را که معروف به نزدیکی به خاندان سلطنتی این کشور است، بدین صورت نقل کرده است: «این عملیات پر هرج و مرج از سوی دشمنان اسلام است و آنانی که به ایشان خدمت می‌کنند.»

شیخ عبدالعزیز الشیخ گفته است: «تشویق مردم به شورش، به معنای ضربه به قلب ملت و درهم شکستن آن است.» وی ناآرامی‌های مصر و تونس را باعث صدمه دیدن اقتصاد "ملل مسلمان" و به قصد تبدیل آنها به "کشورهای عقب‌مانده" دانسته است.

اعتراض زنان به حبس بدون محاکمه زندانیان

در عربستان سعودی هم نارضایتی از حکومت خود را به شکل حرکت اعتراضی نشان می دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز شنبه حدود 40 زن در برابر وزارت کشور در ریاض خواستار آزادی زندانیان شدند. در عربستان سعودی تظاهرات معترضانه ممنوع است.

در این کشور به ندرت صدایی اعتراضی علیه حکومت آن به گوش می‌رسد. زنانی که در روز شنبه دست به تظاهرات زدند، به حبس زندانیان بدون تشکیل دادگاه و بررسی پرونده آنها اعتراض داشتند. این فعالان زن در برابر وزارت کشور با نیروهای پلیس مواجه شدند، اما پلیس اجازه داد تا آنها تظاهرات خود را برگزار کنند.

سازما‌ن‌های حقوق بشری، چون عفو بین‌الملل، مدت‌هاست به عربستان سعودی انتقاد می‌کنند که هزاران نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب را به بهانه مبارزه علیه افراط‌گرایان سازمان القاعده زندانی کرده است. حکومت عربستان سعودی این موضوع را انکار می‌کند.

 کمپین اینترنتی

نشانه دیگری که دال بر بروز نارضایتی عمومی نسبت به مناسبات موجود در عربستان سعودی است، کمپینی است که توسط گروهی از فعالان سیاسی این کشور در اینترنت به راه افتاده است. این گروه خواستار انجام اصلاحات سیاسی در کشور است.

این کمپین از روز 29 ژانویه در اینترنت شکل گرفته است. تا صبح یکشنبه 6 فوریه، 264 نفر عضو آن شده اند. درخواست‌های این کمپین عبارت‌اند از مشروطه شدن سلطنت، مبارزه با فساد، برقراری رفاه عمومی و مقابله اساسی با بیکاری.

یکی از اعضای این کمپین در اینترنت نوشته است: «از دولت و پادشاه می‌خواهم، اگر می‌خواهند هنوز بر این کشور حکومت کنند و پیش از آن که دیر شود، دست به اصلاحات بزنند و به خواست‌های ما توجه کنند.»

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها