گفت‌وگو با لیلا بلوکات بازیگر سریال آسمان همیشه ابری نیست

در انتخاب نقش‌هایم حساسیت زیادی دارم

سریال آسمان همیشه ابری نیست مسائل و مشکلات جوانان را از زاویه‌ای متفاوت به تصویر کشیده است. روایت زندگی سهیلا، نسرین، مهتاب و مرجان. لیلا بلوکات در این مجموعه نقش سهیلا را بازی می‌کند. نقشی که بار اصلی قصه را به دوش می‌کشد. با او در مورد حضورش در این سریال به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۳۸۳۰۶۳

چگونه توانستید شخصیتی که دانش‌آموز مقطع پیش‌دانشگاهی است را اینقدر قابل‌ باور بازی کنید؟

شاید چون قبلا هم این سوال از من پرسیده شده، پاسخم تکراری باشد ولی خب، من وقتی نقشی را می‌پذیرم، تمام ذهنم مشغول می‌شود، به اطرافم نگاه می‌کنم، به نظرم کاراکترها، همه در اطراف ما زندگی می‌کنند، باید با هوش بود و الگو گرفت. در مورد شخصیت سهیلا هم، این اتفاق افتاد، در حین این که چندین کتاب هم خواندم، که «مامان و معنی زندگی» اثر آروین یالوم را پسندیدم و کمک فراوانی هم به من کرد. و نتیجه این شد که دیدید.

چگونه نقشی که به لحاظ سنی کمی با شما متفاوت است را پذیرفتید؟

من اصولا آدم ریسک‌پذیری هستم و موقعیت‌هایی نو و سخت را دوست دارم. متفاوت بودن به یک نقش ناچارم می‌کند فعال‌تر شوم، بیشتر بخوانم و بیشتر تلاش کنم. وقتی آدم دانسته ریسک می‌کند، ناچار می‌شود پاسخگو باشد و از پس کار بربیاید.

سریال راجع به مسائل روز جامعه است ولی در‌طول آن مشکلاتی که بوجود می‌آید سردستی و پیش‌پا افتاده است الان نگرانی خانواده‌ها چیزهایی بیشتر از اینها نیست ؟

تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی، قطعاً در اعتلای فرهنگ مردم تأثیر بسزایی دارد و این موضوع را نباید نادیده گرفت که محدودیت‌هایی هم وجود دارد و تا همینجا هم این کار از خطوط قرمز فراتر رفته و تا جایی که توانسته به مشکلات اشاره شده و بنده هم به سهم خودم فقط در حیطه خودم (بازیگری) می‌توانم نظر بدهم.

تفاوت شما با دیگر بازیگران این است که شما از کلیشه شدن پرهیز کردید چقدردوست دارید متفاوت باشید؟

آگاهانه و دانسته به این سمت‌وسو رفته‌ام، و البته این موضوع را هم بگویم که سمت‌وسو دادن به این هدف کار بسیار مشکلی بود، به دو دلیل، اول این‌که ناچار شدم پیشنهادات خیلی از دوستان که همیشه به من لطف داشته‌اند را رد کنم. دوم این‌که باید اول به خودم و بعد به مخاطبانم خودم را اثبات کنم، راستش هنوز هم همیشه اولین روزهای فیلمبرداری استرس دارم.

به هر حال تمام تلاش من این است که بتوانم در انتخاب‌هایم دقت عمل بیشتری داشته باشم البته گذشته از این هم من در زندگی شخصی نیز همین‌طور هستم هیجان و بدعت و جدال‌های درونی سرزنده‌ام می‌کند. تنوع در نقش‌ها و کاراکترها آدم را به تحرک، تفکر و تحلیل وا می‌دارد. مجبور می‌شوی بیشتر بخوانی، بیشتر یاد بگیری، به روز باشی و دامنه دانسته‌هایت را مدام گسترش دهی و این خوب است، شاید در ابتدا خیلی باور پذیر نباشد اما این من هستم که باید با همه وجود از هر آنچه در اختیار دارم، روانی و فیزیکی بهترین استفاده را بکنم و کاراکتری را که به من سپرده شده در همه ابعادش زنده و باورپذیر خلق کنم. به گمان خودم با بازتابی که دیده‌ام تا حدود زیادی هم موفق بوده‌ام.

در مورد ویژگی‌های شخصیت سهیلا توضیحی دارید؟

سهیلا دختری است از قشر پایین جامعه که در ??سالگی مادرش را از دست داده و کمبود مهر‌مادری، حضور پدری که معتاد است و خیلی در زندگی او جایی ندارد او را به دختری چند بُعدی تبدیل کرده، سهیلا با خواهر و شوهرخواهرش زندگی می‌کند. دختری‌ است با مَرام و لوطی مسلک که به گویش او لحنی لات‌گونه دادم و ریتم گویشش را تند و عجولانه دیدم. لحن و گویش پایین نشین و تا حدودی سطحی، رفتاری که به وضوح با سادگی توأم است. مَرام و معرفت ذاتی سهیلا او را بارها‌و‌بارها دچار شرایط بُغرنج می‌کند. ذهنم در آن مدت بشدت درگیر شد و به این شکل سعی کردم سهیلایی متفاوت به لحاظ کاراکتر خلق کنم.

نقش اصلی یا فرعی بودن آن چقدر برایتان مهم است؟

معتقدم یک بازیگر ناچار است از همه استعداد و خلاقیت‌اش استفاده کند و نگذارد مخاطبش عادت کند که او را فقط در یک قالب خاص ببیند و به نوعی با حضور در آن نقش کلیشه شود.به نظرم کوتاه یا بلند بودن نقش خیلی مهم نیست نکته اصلی این است که نقش باید به نوعی در قصه محوری باشد و مخاطب بتواند تمام و کمال آن کاراکتر را بپذیرد، چیزی که خود من خیلی سعی کردم در پذیرش نقش‌های انتخابی‌ام آن را اعمال کنم. یک کاراکتر باید بتواند نمود عینی و ذهنی یک زندگی واقعی را برای مخاطب به تصویر بکشد در غیر این‌صورت کلمه «بازیگر» دیگر مفهومش را از دست می‌دهد.

به نظر میرسد شخصیت خیلی حساسی دارید چقدر این خصیصه در انتخاب نقش‌هایتان اثرگذار است؟

هر چیزی که به حرفه هنری‌ام مربوط بشود در موردش دقت‌نظر و حساسیت زیادی به خرج می‌دهم. این اتفاق در مورد نقش‌های انتخابی‌ام بسیار دیده شده است و اگر نقش‌هایی را که تاکنون ایفا کرده‌ام کنار هم قرار دهید متوجه می‌شوید که تمام سعی و تلاشم این بوده که جسارت به خرج بدهم و کاراکترهای جدیدی خلق کنم حتی تازگی‌ها یک کاراکتر طنز را پذیرفتم دریک فیلم سینمایی با طنز موقعیت. امیدوارم در شخصیت‌پردازی این نوع کاراکتر هم سربلند بیرون بیایم.

نقش سهیلا، نقش سختی بود و فکر می‌کنید چقدر در ایفای این نقش موفق بودید؟

سختی که معنا ندارد مگر اصلا شغلی وجود دارد که سختی نداشته باشد. من بازیگرم، عاشق کشف و شهودم و معتقدم این خصیصه هر بازیگری است. تفاوت و دشواری و جدال لازمه کارم است و من با اشتیاق از این موضوع استقبال می‌کنم که سربلند بیرون بیایم. در مورد این‌که چقدر این نقش مورد پذیرش بینندگان این مجموعه بوده فکر می‌کنم باید جواب این سوال را مخاطبان این سریال و خوانندگان روزنامه شما بگویند.

از کار با آقای سعید عالم‌زاده بگویید؟

تجربه بسیار خوبی با این تیم و گروه داشتم، بخصوص آقای عالم‌زاده؛ ایشان صبورانه و مهربان با بازیگران برخورد می‌کرد؛ ضمناً در هدایت بازیگران بسیار کمک می‌کرد و از ایده‌های خوب ایشان برای سهیلا بهره بردم. امیدوارم در آینده هم شاهد کارهای فاخرشان باشیم.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

فیلم سینمایی آقا یوسف را آماده پخش دارم.

فیلم سینمایی روز رستاخیزرا نیز بتازگی به‌اتمام رسانده‌ام.

و در حال حاضر هم مشغول ایفای نقش در سریال اینجا تهران است به کارگردانی آرش معیریان هستم.

شبنم مدنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها