باغ گیاه‌شناسی نوشهر (ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع نوشهر) که در سال 1332 با تلاش دکتر ثابتی تاسیس شد، یکی از قدیمی ترین باغهای گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۸۲۲۱۱

به گزارش واحد مرکزی خبر، این باغ با مساحت 35 هکتار، به لحاظ وسعت و قدمت دومین باغ گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود که به منظور آموزش و تحقیقات بنیادی درباره گیاه‌شناسی ساخته شد.

در حال حاضر در این باغ، حدود 800 گونه گیاهی از 125 تیره و 20 هزار گونه هرباریوم ( گیاهان خشک شده ) از عرصه‌های طبیعی مازندران و از ارتفاعات دماوند تا شبه جزیره میانکاله وجود دارد.

برخی از گونه‌های شاخص باغ گیاه‌شناسی نوشهر عبارتند از دارتالاب، لاله زار، بلوط چوب پنبه‌ای، توت آمریکایی، عنبر سائل، ژنکو، آروکاریا و گونه‌های تونگ، بلوط چوب پنبه‌ای، لاله زار و ژنکو نیز نخستین بار در ایران در این باغ کشت شد و تنها پایه بلوط چوب پنبه‌ای کشور نیز در این باغ قرار دارد.

تعداد زیادی از گونه‌های درختی و درختچه‌ای موجود در این باغ ارزش بسیار در داروسازی دارند.

اخیرا خبری پخش شد که متاسفانه بخشی از این باغ تخریب شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در این مورد می‌گوید: معاونان اداره بنادر و دریانوردی استان به همراه حدود 50 نفر از کارکنان این اداره بدون مجوز قانونی در تاریخ 8/8/89  وارد این مرکز شدند و دیوارهای ضلع شمالی و جنوبی این باغ را با لودر تخریب کردند.

دکتر امینی می‌افزاید:‌ سازمان بنادر و دریانوردی استان برای اتصال بندر نوشهر به کمربندی این شهر، نیاز به 15 هکتار زمین با عرض 60 متر داشت که چند گزینه از جمله خرید زمینهای مجاور باغ و تعریض خیابان ارائه شد اما آنها تصرف بخشی از باغ بدون پرداخت وجه را انتخاب کردند.

وی می‌افزاید: ساخت این جاده که برای عبور خودروهای سنگین است، حتی در بیرون و مجاورت باغ نیز اثرات منفی از جمله سرو صدا و آلودگی زیست محیطی و تولید زباله دارد چه رسد به این‌که این جاده از میان این باغ بگذرد.

از طرفی دیگر مسوولان شهرستان از جمله فرماندار و شهردار و برخی شهروندان نوشهری از تخریب بخشی از باغ استقبال و آن را فرصتی برای حل معضلات شهری می‌دانند و البته برخی از مردم شهرستان نوشهر نیز از این اقدام استقبال کردند.

جمالی از اهالی نوشهر می‌گوید: با توجه به تعداد زیاد گردشگر و ترافیک سنگین این شهر در فصول گردشگرپذیر، باید بخشی از این باغ تخریب شود تا راهی برای تردد کامیونها و کانتینرهای بندر نوشهر پیدا و از ورود مستقیم آنها به داخل شهر جلوگیری و بار ترافیک کاسته شود.


موسوی از دیگر شهروندان نوشهری نیز تصریح می‌کند: با ساخت و راه اندازی جاده مواصلاتی بندر نوشهر به کمربندی، کمک بسیاری به حل معضلات ترافیکی و کاهش تصادفات خواهد شد و برای تحقق این کار، چاره‌ای جز تخریب بخشی از باغ گیاه‌شناسی نیست.

فرماندار نوشهر نیز با تایید نظرات مردم می‌گوید: مردم این شهرستان پیوسته از مشکلات ترافیک شهرکه از تردد تریلرهای حمل کالا در شهر روی می‌دهد، ناراحت هستند و ساخت این جاده می‌تواند کمک بزرگی به مردم و حل معضل ترافیک شهری باشد.

فاطمی می‌افزاید: برای اجرایی شدن راه دسترسی بندر نوشهر از ضلع شرقی باغ گیاه‌شناسی، هیات دولت مبلغ 150 میلیارد ریال را تصویب کرد و قرار شد این جاده به سرعت ساخته شود.

وی نظر رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در مورد صدمه دیدن باغ از این جاده را رد می‌کند و می‌افزاید: مبلغ300 میلیارد ریال دیگر برای تملک زمین‌های اطراف باغ که اغلب در تملک اشخاص حقیقی بود هزینه شده است بنابراین هیچ آسیبی به باغ وارد نمی‌شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با اعلام این که بخش‌های تخریب شده باغ گیاه‌شناسی نوشهر شامل گونه‌های نادر نبوده است، خاطرنشان می‌کند: البته این اقدام سازمان بنادر در تخریب باغ، بدون موافقت نهایی مسوولان مربوطه به لحاظ اخلاقی و حقوقی کار درستی نبود.

انوشیروان محسنی اضافه می‌کند:‌ کار اداری تخریب بخشهایی از این باغ در مراحل نهایی قرار دارد و هنوز مجوز آن صادر نشده است.

به گفته عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست، طبق گزارشات رسیده بخشهای تخریب شده، بخش‌هایی نیست که دارای گونه‌های گیاهی نادر باشد، چرا که از این باغ 35 هکتاری فقط حدود هشت هکتار آن به کشت گونه‌های نادر اختصاص دارد اما با این وجود افرادی که بدون داشتن مجوز نهایی اقدام به تخریب بخشی از باغ کردند، باید پاسخگو باشند.

البته رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نظر دیگری دارد و تاکید می‌کند: باغ‌های گیاه‌شناسی یک سرمایه برای کشور هستند و تخریب بخشی از این باغ را به لحاظ علمی رد می‌کنیم.

دکتر علی سلاجقه با اشاره به ذخایر ژنتیکی این باغ اضافه می‌کند: به عنوان یک دانشگاهی معتقدم این باغها، پشتوانه علمی و تحقیقاتی عظیمی برای کشور محسوب می‌شوند و تخریب آنها کار درستی نیست البته در این رابطه با رایزنیهای وزیر کشاورزی و مساعدت وزارت کشور، تخریب این باغ متوقف شده است.

وی ادامه می‌دهد:‌ باغهای گیاه‌شناسی را به عنوان گنجینه‌های اصلی تحقیقی و گردشگری علمی و توانمندی ذخایر ژنتیکی محسوب می‌شوند که با جان و دل حفظشان می‌کنند ولی متاسفانه می‌بینیم که با دیدگاه ساخت یک جاده، سریع این باغ تخریب می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران هم تصریح می‌کند: هر گونه دخل و تصرف در باغ باید با اجازه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم وسازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی باشد.

دکتر امینی تاکید می‌کند:‌ این وزارتخانه‌ها هیچ موافقت خاص و مجوزی برای تخریب این باغ نداده اند و این اقدام خودسرانه بود.

تخریب بخشی از این باغ همچنین بازتاب گسترده‌ای در میان دانشگاهیان و محققان کشاورزی و منابع طبیعی کشور داشت به طوری که 133 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات و مراکز تحقیقاتی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست کشور با ارسال نامه‌ای به مسوولان، صیانت از این باغ بی نظیر را خواستار شدند.

امیدواریم برای ساخت این جاده، راهی به جز تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر پیدا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها