یک هزار و 170 نفر از مقامات کشورهای دیگر و 5 هزار و 359 نفر از مقامات ایرانی از منشور حقوق بشر کورش که به امانت در اختیار ایران است ، دیدن کرده اند.
کد خبر: ۳۸۱۹۷۰

به گزارش ایرنا، منشور کورش متعلق به دوران هخامنشی درپی انعقاد قراردادی بین موزه های ملی ایران و بریتانیا از 19 شهریور ماه به مدت چهار ماه برای نمایش عمومی به ایران امانت داده شد.

مراسم رونمایی رسمی منشور کورش 23 شهریور ماه با حضور آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهور،‌ اسفندیار رحیم مشایی مشاور و رییس دفتر رییس جمهور ، حمید بقایی معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مقامات کشورهای خارجی در موزه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم تعداد زیادی از دیپلمات های خارجی از کشورهایی نظیر ونزوئلا، انگلیس و روسیه حضور داشتند که حاکی از اهمیت این رویداد مهم فرهنگی بود.

منشور حقوق بشر یا استوانه کورش دوم هخامنشی لوحی از گل پخته است که در سال 538 پیش از میلاد به فرمان کورش دوم بنیانگذار حکومت هخامنشیان نگاشته شده است.

نیمه نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمه پایانی آن سخنان و دستورهای کورش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) نوشته شده ‌است.این استوانه در سال 1258 شمسی در نیایشگاه اسگیله در شهر بابل باستانی پیدا شد و در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود.

منشور کورش حدود 40 سال پیش نیز به هنگام جشن‌های 2500 ساله در ایران و در قبال پرداخت یک وثیقه پنج هزار پوندی برای چند روز به ایران آورده و به نمایش گذاشته شد.

چندی پیش موزه ملی ایران برای تمدید حضور منشور کورش، با موزه بریتانیا مکاتباتی کرد و در نتیجه آن قرارداد نمایش این منشور تا پایان فروردین ماه تمدید و این اثر تاریخی تا پایان تعطیلات نوروزی در اختیار ایران خواهد بود.

دراین مدت بازدیدکنندگان زیادی از داخل و خارج از کشور برای دیدن این منشور و نمایشگاهی که به مناسبت آن برپا شده است، به موزه ملی ایران مراجعه کرده اند.

رییس موزه ملی ایران روز چهارشنبه در این باره گفت: طبق آمار فروش بلیت، تاکنون نزدیک به 190هزار نفر از این اثر تاریخی منحصر به فرد دیدن کرده اند.

آزاده اردکانی افزود: این تنها آمار بلیت های فروخته شده است و با احتساب افرادی که تحت پوشش نهادها،‌ سازمان ها،‌ مدارس و دانشگاه ها از این اثر دیدن کرده اند، بطور تخمینی تعداد بازدیدکنندگان حدود 214 هزار نفر است.

وی گفت: در طول مدت نمایش منشور کورش در موزه ملی،‌ این موزه تنها در 5 روز شامل یک روز بخاطر وفات امام جعفر صادق (ع)، دو روز به مناسبت سوگواری سید الشهدا (ع) و دو روز به سبب تعمیر تجهیزات امنیتی موزه، تعطیل بود.

اردکانی با بیان اینکه از این تعداد یک هزار و 170 نفر مقامات کشورهای خارجی و 5 هزار و 359 نفر مقامات ایرانی بوده اند، اظهار داشت: آمار مقامات از 19 شهریورماه همزمان با ورود منشور کورش به ایران تا 30 دی ماه استخراج شده است.

وی افزود: 22 شهریور ماه هیات 10 نفره رسمی از آفریقا،‌ 24 شهریورماه هیات 30 نفره رسمی فرهنگی از آفریقا،‌ 26 شهریور ماه وزیر کشاورزی مولداوی با هیات همراه 4 نفر،‌ 27 شهریورماه هیاتی از غنا 16 نفر و 30 شهریور ماه اسقف های آشوری به همراه اسقف اعظم 30 نفر از منشور دیدن کردند.

اردکانی ادامه داد: 3 مهرماه یک گروه کارشناسی از کشورهای مختلف شامل 60 نفر، چهارم هیاتی از کشور آذربایجان شامل وزیر گردشگری و هیات همراه شامل 27 نفر، پنجم هیات رسمی 21 نفره از سنگال، هفتم سفیر ایتالیا و هیات همراه 38 نفره و هیاتی از کرواسی 15 نفر، دهم 42 نفر از خبرنگاران ترکیه و سیزدهم مهرماه 31 نفر از دیپلمات های آسیایی و آفریقایی و هیات 17 نفره رسمی از سودان از این اثر تاریخی بازدید کردند.

وی گفت: چهاردهم مهرماه نیز گروهی 24 نفره از سودان، 19 مهرماه 31 نفر از موزه داران موزه های عراق، 26 مهرماه معاون فدراسیون جوانان چین و هیاتی 15 نفره، 27 نیز گروه 10 نفره رسمی از مجلس آلمان و گروهی 7 نفره از ترکیه بازدیدکننده نمایشگاه منشور کورش بودند.

اردکانی درمورد تعداد بازدیدهای مقامات خارجی درآبان ماه نیز اظهار داشت: یکم، دوم، سوم، چهارم، پنجم، نهم و یازدهم آبان ماه به ترتیب گروهی 9 نفره از باستان شناسان آلمانی، هیاتی رسمی از ارمنستان متشکل از 10 نفر ، گروهی 35 نفره از کشورهای مختلف، گروهی 6 نفره از دانشگاه سوره، هیاتی 15 نفره از تایوان، هیاتی 10 نفره از هلند،‌ 24 نفر از خبرنگاران زن مسلمان، گروهی 52 نفره از کشورهای مختلف و گروهی 10 نفره از هلند از موزه ملی و منشور کورش دیدن کرده اند.

وی گفت: وزیر آموزش و پرورش قبرس با هیاتی 10 نفره، وزیر امور خارجه سنگاپور به همراه هیاتی 10 نفره،‌ هیاتی 12 نفره از بنگلادش،‌ هیاتی 12 نفره از تاجیکستان،‌ هیاتی 8 نفره از تایلند،‌ سفیر مجارستان به همراه 30 نفر، پروفسور 'روت' رییس موزه های برسدن آلمان به همراه 4 نفر، هیاتی 8 نفره از پاکستان و گروهی 40 نفره از کشورهای مختلف به ترتیب در روزهای 11، 14، 16 و 18 آبان ماه بازدیدکننده این اثر تاریخی بودند.

اردکانی افزود: همچنین تعداد بازدیدکنندگان در روزهای 19،‌22، 27، 29 و 30 آبان ماه به ترتیب گروهی 40 نفره از کشورهای مختلف،‌ 12 نفر از کارشناسان خارجی وزارت نیرو، هیات 6 نفره رسمی از آفریقا، گروه 4 نفره فلاسفه یونسکو و گروه دولتی 5 نفره از پارلمان مالی بود.

وی در مورد آمار بازدیدهای مقامات خارجی در آذرماه نیز گفت: هیات 6 نفره رسمی از چین، گروهی 50 نفره از کشورهای مختلف، 5 نفر از سفارت آلمان،‌ 7 نفر از برزیل، گروهی 6 نفره از لبنان، وزیر امور خارجه فیلیپین به همراه گروهی 10 نفره، گروهی 10 نفره از سازمان کنفرانس اسلامی به همراه دبیرکل این سازمان،‌ هیات 15 نفره رسمی از روسیه، هیات 5نفره رسمی از قرقیزستان، هیاتی 6 نفر از اوگاندا و هیاتی 6 نفره از افغانستان از یکم تا دهم آذرماه از منشور دیدن کردند.

اردکانی اضافه کرد: گروهی 8 نفره از کشورهای مختلف، گروه 15 نفره از خبرنگاران فرانسوی،‌ هیات رسمی 3 نفره ایتالیا، هیات رسمی 25 نفره از اندونزی، گروهی 8 نفره از کشورهای تاجیکستان، هیات رسمی 4 نفره از قبرس، گروهای 9 و 10 نفره از کشورهای مختلف، 60 نفر مهمانان فدراسیون کنگفو،‌ گروهی 8 نفره از ژاپن، هیات 6 نفره رسمی از رومانی و هیات 5 نفره رسمی از برونئی نیز در روزهای 13 تا 30 آذرماه بازدیدکننده منشور کورش بودند.

مقامات ایرانی بازدیدکننده از منشور کورش

رییس موزه ملی ایران همچنین تعداد مقامات، مدیران و دست اندرکاران دولتی و خصوصی بازدیدکننده از منشور کورش را 5 هزار و 359 نفر عنوان کرد.

اردکانی گفت: یک گروه 80 نفری از نخبگان، یک گروه 300 نفره از پزشکان، 7 نفر از قضات دادگستری، دو گروه 50 و 250 نفره از رییسان انجمن های زرتشتیان و نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، 30 نفر از مدیران شهرداری ازجمله بازدیدکنندگان از منشور کورش هستند.

وی افزود: 30 نفر از سازمان انرژی اتمی، 53 نفر از مدیران و دست اندرکاران شبکه پنج سیما، 213 نفر از اداره میراث فرهنگی گیلان، 0 نفر از میراث فرهنگی زنجان، 5 نفر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 23 نفر از خبرنگاران جامعه زنان، 50 نفر از اعضای طرح جامع مالیاتی کشور و 90 نفر از دانشگاهیان دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و اصفهان هر کدام 30 نفر از این اثر تاریخی دیدن کردند.

اردکانی اظهار داشت: همچنین 18 نفر از مرکز گسترش هنرهای قرآنی، 89 نفر از خبرگزاری دانشجویان ایران، 58 نفر از انجمن موزه داران استان اصفهان، ‌25 نفر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، 63 نفر از دانشگاه هنر اصفهان،‌ یک گروه 258 نفره از هموطنان زرتشتی، 91 نفر از اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری و 21 نفر از مدیران معاونت گردشگری کشور بازدیدکننده منشور کورش بودند.این منشور یکی از بزرگترین نشانه‌های روحیه بردباری در فرهنگ ایرانی است.

سازمان ملل متحد در نیویورک در سال 1971 میلادی، این منشور را به شش زبان رسمی دنیا منتشر کرده و نسخه ‌بدلی آن بعنوان کهن‌ترین فرمان شناخته‌ شده تفاهم و همزیستی ملت‌ها در این سازمان در معرض نمایش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها