ایران ـ کره جنوبی؛ قطبی: شک ندارم برنده‌ایم

حساسیت در اوج خودش قرار دارد. اینجا نه مرحله گروهی است که امتیازات از دست رفته یک بازی را با بردن بازی بعدی جبران کرد و نه نیمه‌نهایی است که اگر باختیم به کسب عنوان سومی جام دلخوش کنیم. در مرحله حذفی یک اشتباه و یک غفلت به معنای خداحافظی با جام است و همین شرایط التهاب‌ها را برای بازی امشب دوچندان می‌کند. ساعت به 55‌/‌19 که برسد باید خودمان را برای 2 ساعت استرس مطلق آماده کنیم، با هر توپی که نصیب مهاجمان ما می‌شود یا هر توپی که روی دروازه ما می‌آید. این‌که هر دو تیم قدرت بردن یکدیگر را دارند، بر هیجان این بازی اضافه می‌کند و البته اضطرابی ناخواسته را در ذهن و دل میلیون‌ها فوتبالدوستی که فقط چشم به پیروزی تیم ملی دارند، به‌وجود می‌آورد.
کد خبر: ۳۸۱۶۹۹

این بازی واقعا حساس است. اصولا نام روشن ایرماتوف هر جا که باشد نشان از حساسیت بالای آن بازی دارد. از بازی بزرگ آلمان و آرژانتین در جام جهانی 2010 گرفته تا همین بازی ایران و عراق در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا؛ هرکدام در جای خود آنقدر حساسیت داشت که این داور ازبک را برای قضاوت آن انتخاب کنند و حالا یک بازی بزرگ دیگر را به بهترین داور این 3 سال اخیر آسیا داده‌اند تا مشخص شود ایران ـ کره‌جنوبی نه فقط برای دو کشور، که برای کل آسیا اهمیت دارد.

به تمام این حساسیت‌ها باید کری‌خوانی سرمربی کره‌جنوبی را هم اضافه کرد. «چو وانگ رائه» در کنفرانس خبری قبل از بازی قاطعانه از پیروزی تیمش حرف زد و این‌که تیم ملی ایران در این بازی چاره‌ای جز وقت تلف کردن نخواهد داشت. او برای آن‌که اعتماد به‌نفس کاذبی را به شاگردانش القا کند، حتی گفت که ایرانی‌ها از روبه‌رو شدن با کره‌جنوبی ترس دارند و دوست داشتند در این مرحله به مصاف استرالیا بروند. البته افشین قطبی همه اینها را یک جنگ روانی می‌داند و معتقد است سرمربی کره به خاطر ترس از ایران کری می‌خواند: «وقتی تیمی بازیکنان خوبی داشته باشد، نیازی به وقت تلف کردن ندارد و می‌تواند با به دست گرفتن بازی نتیجه را به دست بیاورد. کره‌ای‌ها هم باید به فکر تیم خودشان باشند.

من فکر می‌کنم کسی که کری می‌خواند از روی ترس و اضطراب این کار را می‌کند. من احساس می‌کنم بازیکنان و سرمربی تیم کره‌جنوبی تحت فشار زیادی هستند. آنها از نظر روانی نمی‌توانند با ما رقابت کنند. من روان‌شناس خوبی در فوتبال هستم و به شما می‌گویم که ما جنگ روانی را برده‌ایم. برای ما مهم نیست آنها که هستند و بازیکنانشان در کجای اروپا بازی می‌کنند. بازیکنان ما ایمان دارند که در بازی با کره موفق خواهیم شد. کره پله‌ای است که برای صعود به مرحله بعد باید از سد آن بگذریم و در قلبم هیچ شکی ندارم که این کار را انجام می‌دهیم.»

قطبی که برای بردن بازی امشب سرشار از عزم و اراده است، برای این ادعا که ما جنگ روانی را برده‌ایم، دلایل زیادی دارد: «ایران در جام ملت‌های آسیا تنها تیمی بوده است که در هر سه بازی پیروز شده و با 9 امتیاز به دور بعد صعود کرده است و تنها تیمی است که از 22 بازیکن خودش استفاده کرده و تنها تیمی خواهد بود که بدون شکست قهرمان می‌شود. این موفقیت ما به این دلیل بود که روی جزئیات بازی‌هایمان، نظم و انضباط تیمی، بدنسازی، مسائل روانی و دوستی در تیم تمرکز کردیم و نشان دادیم لیاقت قهرمانی را داریم. این را مردم ایران باور کردند و بازیکنان ما هم حس می‌کنند که دعای مردم پشت سرشان است.»

قطبی حتی سر سوزنی هم به باخت فکر نمی‌کند. او در پاسخ به این سوال که اگر نتیجه به نفع کره‌جنوبی رقم بخورد چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌گوید: «وقتی تیمی سازماندهی خوبی داشته باشد، این اتفاق برایش نمی‌افتد. ما تیمی ساخته‌ایم که اگر در روز خوبش هم نباشد به دلیل سازماندهی و برنامه‌ای که دارد، خوب بازی می‌کند. البته هیچ تیمی نمی‌تواند همیشه خوب بازی کند، ولی ما با روحیه خوب و تاکتیک مناسبی که داریم در بازی با کره‌جنوبی برنده هستیم.»

تیم ملی برای بردن این بازی به اندازه 35 سالی که از آخرین قهرمانی‌اش در آسیا می‌گذرد، انگیزه دارد. البته برای بردن کره‌جنوبی فقط این انگیزه نمی‌تواند کافی باشد، چون آنها هم به عنوان یکی دیگر از قطب‌های سنتی فوتبال آسیا 51 سال است که جام قاره کهن را بالای سر نبرده‌اند. خرافات هم امشب به کمک ما نخواهد آمد. این‌که در 4 مرحله یک‌چهارم قبلی جام ملت‌ها 2 بار ما کره‌ای‌ها را برده‌ایم و 2 بار آنها و حالا نوبت ایران است که برنده باشد فقط برای روی کاغذ قشنگ است. امشب تیم ملی باید از تمام داشته‌هایش به بهترین شکل استفاده کند. از حضور 5 ساله افشین قطبی در کره‌جنوبی و شناخت ارزنده این مربی از حریفی که پیش روی ماست تا انسجامی که تیم ملی در 3 بازی مرحله گروهی به آن رسیده و روحیه پیروز شدن که حالا نزد تک تک بازیکنان ایران به وضوح موج می‌زند، همگی باید به اندازه یک 90 دقیقه یا شاید هم یک 120 دقیقه به کار گرفته شود تا تیم ملی از سد یکی از سرسخت‌ترین حریفانش در آسیا بگذرد.

پیروزی ژاپن 10 نفره

نخستین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا دیروز در شرایطی بین تیم‌های قطر و ژاپن برگزار شد که نگاه فوتبالدوستان ایرانی به این بازی معطوف شده بود، چرا که برنده این دیدار در مرحله نیمه‌نهایی حریف تیم پیروز دیدار امشب ایران و کره‌جنوبی می‌شد.

در دیداری سنگین و پربرخورد که به اخراج مدافع ژاپن در دقیقه 62 همراه بود، شاگردان آلبرتو زاکرونی با نتیجه 3 بر 2 قطررا شکست دادند تا حزن و اندوه را بر میزبان و خیل‌تماشاگرانش تحمیل کنند.

امروز در دیگر بازی مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، عراق و استرالیا از ساعت 55‌/‌16 به مصاف هم می‌روند.

پیش‌بینی سرمربیان سابق تیم ملی درباره بازی امشب

علی پروین: بازیکنان تیم ملی در این بازی باید مراقب سرعت کره‌ای‌ها باشند و در 20 دقیقه اول با ایجاد تاخیر و پاس‌های کوتاه سعی در کنترل بازی داشته باشند. البته با روحیه بالایی که در تیم به‌وجود آمده اگر تنها 15 درصد هم شانس با تیم ملی همراه شود پیروزی مقابل کره جنوبی دور از دسترس نیست.

 

 


محمد مایلی‌کهن:
واقعیت این است که کره‌ای‌ها مقابل ما هیچ‌وقت راحت نبوده‌اند. البته این بازی برای هر 2 تیم سخت است. با این حال من فکر می‌کنم بتوانیم با استفاده بهتر از ضربات ایستگاهی و کرنرها به نتیجه خوبی برسیم. دیدار فوق‌العاده سختی خواهیم داشت، اما من به موفقیت تیم ملی امیدوارم.






برانکو ایوانکوویچ:
من فکر می‌کنم تیم ایران تیم بهتری در قیاس با کره‌جنوبی است. ایران بازیکنانی مانند نکونام، شجاعی، تیموریان، رحمتی و نصرتی دارد که من با آنها کار کرده‌ام و از کیفیت‌شان آگاهی دارم. همان‌طور که قبل از جام پیش‌بینی کرده بودم ایران مدعی است. الان هم می‌گویم ایران برابر کره پیروز می‌شود.

 


امیر قلعه‌نویی:
باید تمرکزمان را برای این بازی بالا ببریم و برای تک‌تک لحظات آن برنامه داشته باشیم. ما مربیان، اصطلاحی داریم که می‌گوییم در بازی‌های تک حذفی هم دروازه‌ها کوچک می‌شوند و هم فضا. بنابراین تیمی پیروز می‌شود که بتواند از موقعیت‌های خود استفاده کند. اگر بتوانیم از موقعیت‌ها استفاده کنیم به پیروزی می‌رسیم.

 

 

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها