اولین روز از سفر هسته‌ای سفرای 5 کشور مدعو به ایران،‌ به بازدید از تاسیسات هسته‌ای اراک گذشت و نمایندگان مصر ، کوبا، سوریه، ونزوئلا و عمان با همراهی سیدعلی‌اکبر صالحی روز گذشته به بازدید از رآکتورهای آب سنگین اراک پرداختند که در گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آن ابهاماتی داشت و بارها آن را به عنوان سوال در گزارش‌های فصلی خود مطرح کرده بود. ایران نیز که همواره در جهت شفاف‌سازی با بازرسان آژانس همکاری کرده است تا به هرگونه ابهامی درخصوص فعالیت‌های این مرکز هسته‌ای پاسخ داده شود، در اقدامی مبتکرانه از کشورهای مختلف دعوت کرد تا به بازدید از مراکز هسته‌ای کشورمان بپردازند. بر همین اساس، از روز جمعه نمایندگان کشورهایی که دعوت ایران را پذیرفتند، راهی تهران شدند تا در تور هسته‌ای دو روزه‌ای که برایشان در نظر گرفته شده بود، شرکت کنند.
کد خبر: ۳۸۰۳۸۷

صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سرپرست وزارت خارجه نیز همراه مهمانان مذکور به اراک رفت تا ضمن راهنمایی سفرا و نمایندگانی از جنبش عدم تعهد، گروه 77، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج‌فارس و برخی دیگر از کشورها نظیر سوریه و ونزوئلا، از 3 محصول اتمی جدید در این تاسیسات هسته‌ای رونمایی کند. این 3 محصول، کاربرد پزشکی دارند.

در واقع اعضای این تور هسته‌ای قرار است با توانمندی بومی ایران در عرصه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای آشنا شوند و در خلال آن، یک محصول جدید و مهم این مجتمع با کاربرد در تحقیقات علمی و آزمایشگاهی و 2 رادیو داروی جدید جهت درمان بیماران سرطانی و صعب العلاج رونمایی شد.

مجتمع تولید آب سنگین اراک چهارم شهریور سال 1385 توسط محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور افتتاح شد. تولیدات این مجتمع با عنوان یکی از شاخصه‌های دانش هسته‌ای در پزشکی و بخصوص کنترل سرطان و بیماری ایدز نقش تعیین‌کننده دارد و به عنوان خنک‌کننده و کندکننده رآکتورهای آب سنگین نیز به کار می‌رود.

ایران نهمین کشور جهان محسوب می‌شود که تجهیزات تولید آب سنگین و فناوری آن را در اختیار دارد.

آب سنگین در پژوهش‌های علمی در حوزه‌های مختلف از جمله زیست‌شناسی، پزشکی و فیزیک کاربردهای فراوانی مانند طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته، کندکننده نوترون، آشکارسازی نوترینو، آزمون‌های سوخت‌وساز در بدن و تولید‌تریتیم دارد.

به گزارش ایرنا، 3 محصولی هم که روز گذشته در مرکز اتمی اراک رونمایی شد، برای نخستین بار در کشور تولید می‌شوند و دارای کاربردهای بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی هستند. ترکیبات «دوتره» که توسط متخصصان ایرانی تولید شده، به عنوان حلال برای شناسایی ترکیبات جدید سنتزی با استفاده از تکنیک NMR ردیابی مسیر واکنش‌های پیچیده شیمیایی و ارزیابی فنیتیکی آنها استفاده می‌شوند.

همچنین استفاده از داروهای نشان‌دار در ردیابی عملکرد داروها در بدن، بهینه‌سازی خواص بعضی داروها و ساخت فیبرهای نوری و پلیمرهای هادی در صنایع پلیمر کاربرد دارد.

بنابر این گزارش با توجه به کاربرد روزافزون این ترکیبات، تهیه آنها توسط مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در شرایط تحریم پیش از این با دشواری‌های فراوان همراه بود و بعضا از منابع غیررسمی و غیرمطمئن صورت می‌گرفت.

آب سنگین تولید شده در مجتمع اراک به عنوان منبع تامین دوتریم در سنتز ترکیبات دوتره استفاده می‌شود و پژوهشگران کشور پس از رسیدن به خودکفایی در زمینه تولیدات آب سنگین بر آن شدند تا با سنتز حلال‌های دوتره، نیاز جامعه علمی کشور را برآورده سازند.

تحقیقات مربوط به تولید حلال‌های دوتره با مشارکت علمی دانشگاه‌های کشور از 2 سال پیش در مجتمع آب سنگین اراک آغاز شد و امروز این عزم ملی و خودکفایی در زمینه تامین 5 نوع مختلف از ترکیبات دوتره مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به ثمر نشسته است.

براساس این گزارش، در آینده‌ای نزدیک تعداد ترکیبات دوتره تولیدی در کشور به دو برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر حلال‌های دوتره قابل عرضه به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور است و مواد تولید شده در مجتمع آب سنگین اراک از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی بوده و از نظر اقتصادی از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

اما این مراسم، خبر خوشی نیز برای بیماران سرطانی داشت. اعلام تولید دو رادیو داروی جدید خبر خوشی بود که از این نشست برای جامعه سلامت کشور و بیماران سرطانی مخابره شد.

رادیو داروی لوتسیوم 177 - EDTMP که از جدیدترین رادیوداروهای درمان دردهای سرطان استخوان است، از جمله این رادیو داروها بود که با تلاش پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران به تولید رسیده است.ید 131 ـ کلروتوکسین رادیو دیگر دارو در این مراسم رونمایی شد که با اتصال به سلول‌های تومور مغزی باعث از بین رفتن آنها می‌شود. این دو رادیو دارو تنها در معدودی از کشورهای جهان تولید می‌شود.

در ادامه این تور هسته‌ای، مهمانان خارجی قرار است امروز از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز نیز بازدید داشته باشند. این بازدید با هدف آشنایی سفرای مذکور با سازوکار فعالیت بومی ایران در این بخش از چرخه سوخت هسته‌ای ترتیب داده شده است.

به گفته مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، حضور نمایندگان جهان در ایران برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای نشانه حسن نیت تهران است. وی در حاشیه نشست تخصصی بررسی نقش رسانه‌ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور افزود: این اقدام نشانه آن است که ایران آمادگی دارد فعالیت‌های روشن و صلح‌آمیز خود را در دید عموم قرار دهد؛ زیرا بسیاری از کشورها حاضر به انجام این کار نیستند و این عمل ایران نشان می‌دهد تبلیغات کشورهای غربی علیه ما کاملا بی‌اثر است.

اذعان سفرای آژانس به شفافیت فعالیت‌های ایران

سفرای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدید از تأسیسات آب سنگین اراک، به شفافیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اذعان کردند. در نشستی که با حضور نمایندگان 6 کشور مصر، کوبا، الجزایر، ونزوئلا، سوریه و عمان به عنوان نمایندگان 120 کشور عضو آژانس برگزار شد، نماینده الجزایر به عنوان سفیر گروه 77 گفت: این دعوت امکان ادامه گفتگوها و همکاری‌های بیشتر را میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم کرده است.وی دیدار خود را از تأسیسات آب سنگین اراک مثبت توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نماینده مصر نیز گفت: این‌که ایران دائما با گروه‌های بین‌المللی در خصوص فعالیت های هسته ای خود در حال تماس و مشورت است، حسن نیت ایران را نشان می‌دهد.

همچنین نماینده سوریه گفت: دعوت ایران از سفرای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند شفافیت بیشتری در برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران فراهم کند.نماینده کوبا تاکید کرد: پرونده ایران باید از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگردد.وی با بیان این‌که جامعه جهانی ترور دانشمندان هسته‌ای را نمی‌پذیرد از موضع برخی کشورها برای تحمیل نظر خود به ایران انتقاد کرد.نماینده عمان نیز گفت: این دیدارها می‌تواند به همکاری‌های بیشتر در آینده بینجامد.نماینده ونزوئلا هم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را دارای پیشرفت‌های چشمگیری دانست و گفت: این امر اراده ایران را به پیشرفت نشان می‌دهد.

وی با ابراز تأسف از این‌که برخی کشورها پرونده هسته‌ای ایران را سیاسی کرده‌اند، افزود: هدف این کشورها مانع‌تراشی بر سر پیشرفت‌های چشمگیر ایران بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها