جلیلی در گفتگو با اشپیگل تاکید کرد:

مذاکرات استانبول حول نقاط مشترک

سعید جلیلی در گفتگو با خبرنگاران هفته نامه اشپیگل با اشاره به مذاکرات آتی ایران با کشورهای 1+5 در استانبول تأکید کرد: ما می خواهیم در استانبول به مشکلات بنیادین سیاست جهانی بپردازیم.
کد خبر: ۳۷۹۹۷۰

به گزارش واحد مرکزی خبر ، دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: چنانچه در گفتگوهای ژنو 3 تنها یک توافق مهم داشتیم و آن این بود که «مذاکره در استانبول در ماه ژانویه برای همکاری حول نقاط مشترک» و اگر رویکرد آنها مثبت باشد ظرفیت و فرصت های زیادی برای همکاری وجود دارد.

جلیلی غنی سازی اورانیوم و برخورداری از چرخه سوخت هسته ای را طبق معاهده ان پی تی حق مصرح ملت ایران دانست که قابل گفتگو نیست و اظهار داشت: برخلاف اقدامات مذبوحانه تروریستی و خرابکاری سایبری دشمن، ما امروز پیشرفت بسیار خوب فنی داریم و فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ما زیر نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای است.

وی تأکید کرد: ما نگرانی های متعددی درباره غرب داریم. دنیا، امروز منتظر بحث های دیگری است مثلاً درباره موضوع هسته ای اینکه چرا خلع سلاح محقق نشد؟ چرا امروز باید در خاک اروپا بیش از 200 کلاهک هسته ای وجود داشته باشد؟ من می دانم مردم اروپا و آلمان از این مسئله خیلی نگران هستند. اینها سؤالات اساسی است.

جلیلی اظهار داشت: امروز تصور عمومی این است که ظاهراً دشمن در همه زمینه ها به بن بست رسیده است؛ از این رو به ضعیف ترین حربه یعنی تروریسم روی آورده است. تروریسم را همگان اقدام کور و ضعیف می دانند نه نوعی جنگ و در همه دنیا تروریسم نشانه ضعف است. ضمن اینکه شما دیدید ایران قدرتمندانه این شبکه را که از داخل رژیم صهیونیستی این کارها را برنامه ریزی و مدیریت می کرد، کشف نمود و مردم قدرت اطلاعاتی کشور را می بینند.

همین طور سال گذشته، سرکرده گروهک تروریستی را که در شرق کشور اقدامات تروریستی انجام می داد و از سوی برخی قدرتها مانند آمریکا نیز حمایت می شد، با قدرت دستگیر کردیم. این را مقایسه کنید با وضع برخی قدرتهایی که 10 سال است در افغانستان ادعای مبارزه با تروریسم دارند و خودشان امروز می گویند هیچ دستاوردی نداشتیم.

جلیلی گفت: اینکه به کشوری بگویند شما نباید یک دانشی را داشته باشید و نام دانشمندان را در فهرست قطعنامه شورای امنیت بیاورند این یادآور قرون وسطی در اروپاست و بعد اینکه این دانشمندان هدف تروریستها قرار گیرند، یادآور حرکتهای فاشیستی است.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار اشپیگل که آیا فهرست اسامی مذکور در قطعنامه های سازمان ملل، فهرست مرگ است؟ گفت: این را باید از شورای امنیت پرسید که چرا تروریستها احساس وظیفه می کنند که قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کنند؟ شورای امنیت باید جواب دهد که چه رابطه ای بین تروریستها و شورای امنیت است؟ این سؤال شما، یک مسئله مشترک در جامعه علمی جهانی است و همه باید این موضوع را پیگیری کنند.

سعید جلیلی در واکنش به ابراز نگرانی ها درباره تلاش هایی که در اسرائیل و آمریکا وجود دارد که به ایران حمله نظامی کنند، گفت: اولاً همین که کسانی به خود اجازه می دهند چنین مواضعی اتخاذ کنند، به لحاظ قوانین بین الملل چه حکمی دارد؟ از نظر شما آیا کسی می تواند به خودش اجازه چنین کاری را بدهد؟ آیا این اقدام مشروع است؟ حتماً جامعه جهانی با آن مخالف است.

وی در تأیید این جمع بندی خبرنگار اشپیگل که گفت در نزد ما بعضاً‌ این برداشت هست که ایران تهدیدهای نظامی را جدی نمی گیرد پاسخ داد: همین طور است. اصولاً با مردمی که خودشان نظام خودشان را انتخاب کرده اند، با حمله نظامی نمی شود مقابله کرد. این اشتباه محاسباتی است که برخی کشورها دارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به اظهارات خبرنگار اشپیگل که انتشار اسناد ویکی لیکس را موجب نگرانی کشورهای منطقه دانست اظهار داشت: شما امروز می بینید ما امروز در منطقه بهترین شرایط را داریم و مناسبات بسیار خوبی هم با همسایگان داریم.

انتشار اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که آمریکا چقدر ضعیف است و امروز به شرایطی دچار شده است که خانم کلینتون می گوید باید شهر به شهر برود و به خاطر این اسناد عذرخواهی کند.

شما که استاکس نت را تهدیدی برای ایران می دانید نظرتان در این باره چیست که در آمریکا ده ها هزار سند محرمانه از دست دولت خارج می شود و بعد وزیر خارجه شهر به شهر راه بیفتد و رسماً عذرخواهی کند. به نظر شما کدام کشور گرفتاری امنیتی بیشتری دارد؟ آمریکا باید ضعیف بودن سیستم و آسیب پذیری خودش را بسیار جدی تر بگیرد. البته در اسناد ویکی لیکس راجع به خانم مرکل هم چیزهایی گفته شده است، نمی دانم در آلمان در این باره چه قضاوتی شده است؟ آیا چون در سند ویکی لیکس راجع به مرکل آن حرفها آمده است یعنی اینکه مردم آلمان چنین نظری راجع به خانم مرکل دارند؟!

نماینده مقام معظم رهبری درپاسخ به این سؤال که یک جنگ نظامی معمولی و یک جنگ کامپیوتری نرم افزاری کدام خطرناک تر است؟ گفت: به هر حال دشمن در هر عرصه ای تهدیدات خودش را ممکن است وارد کند و ما باید در هر زمینه ای آماده باشیم. ولی من فکر می کنم آن چیزی که امروز مهم تر است جنگ نرم افزاری ، نه به معنای کامپیوتری ، بلکه جنگ نرم افزاری به معنای تقابل دو اندیشه است.

یک اندیشه می خواهد با زور، قدرت و سلاح هسته ای دیدگاهش را به کشورهای دیگر بقبولاند؛ در مقابل اندیشه ای که ما مدعی آن هستیم و می گوئیم می شود با عدالت ، منطق و استدلال بحث ها را مطرح کرد و می توان با اصول انسانی و با عدالت و احترام به انسانها از خود دفاع کرد.

ما می گوییم دوران قدرت جنگ افزار و سلاح هسته ای تمام شده است اینها علاوه بر اینکه نامشروع هستند، کارآمد هم نیستند.

جلیلی درباره اظهار نگرانی خبرنگار اشپیگل از تحریم ها و احتمال تشدید آنها در قبال ایران گفت: ما تحریم ها را به فرصت تبدیل می کنیم. ما امروز بزرگترین جراحی اقتصادی تاریخ کشورمان را داریم انجام می دهیم و در بهترین شرایط اجتماعی و سیاسی هستیم.

در سراسر ایران مردم در اجرای این طرح بزرگ همکاری می کنند و از آن استقبال می کنند و یک فرصت بزرگ اقتصادی برای پیشرفت ما ایجاد شده است. غربی ها مثلاً صادرات بنزین به ایران را تحریم کردند و خیال می کردند خیلی چیز مهمی است، نتیجه اش چه شد؟ قبل از تحریم ها ما مجبور بودیم بنزین وارد کنیم، امروز بعد از تحریم ها خودکفا شده ایم و حتی می توانیم بنزین صادر کنیم.

شما این وضع را مقایسه کنید با کشورهای اروپایی که مثلاً وقتی یک قانون بازنشستگی در فرانسه تغییر می کند، می بینید چه بحران اجتماعی راه می افتد یک شهریه دانشگاه زیاد می شود می بینید چه بحران اجتماعی در انگلیس راه می افتد.

بنابراین نکته مهم این است که غربی ها نباید دچار اشتباه محاسباتی شوند. این اشتباه محاسباتی همیشه آنها را گرفتار جاده های بن بست کرده است. من این را در ژنو هم گفتم اینها خیال می کردند با یک قطعنامه ایران دچار بحران می شود.

ایران امروز مهد دموکراسی در منطقه است شما شور انتخاباتی و مشارکت سیاسی و اجتماعی را در ایران می توانید ببینید. کشوری که در آن امور مبتنی بر رأی مردم و پشتیبانی مردم است، ثبات و پایداری همیشگی خواهد داشت.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در توضیح پرسش خبرنگار اشپیگل درباره برخی اغتشاشگری ها پس از انتخابات خرداد 1388 اظهارداشت: در هر انتخاباتی مردم به کاندیداهای مختلف رأی می دهند. شما دیدید که 85 درصد در انتخابات شرکت کردند و این یک رکورد بود و دولتی که بر سر کار آمد دارای رأی بیش از 63 درصد واجدان حق رأی بود، این هم رکورد بسیار بالایی است؛ در حالیکه در آلمان شاهد هستیم دولتی که سر کار می آید با زحمت فراوان و آخر هم با ائتلاف تشکیل می شود.

البته اگر کسی بخواهد ساز و کارهای دموکراسی و انتخابات را نادیده بگیرد، این یک نوع نادیده گرفتن قانون است؛ اگر کسی رأی نیاورد و در انتخابات موفق نشد، بخواهد اصل انتخابات را زیر سؤال ببرد، این یک نوع استبداد است.

انقلاب اسلامی ایران پیروز شد تا جمهوری اسلامی شکل بگیرد البته امریکا و انگلیس همیشه طرفدار استبداد بوده اند. سال 1332 هم آمدند با کودتای نظامی دولت را سرنگون کردند و 25 سال از یک استبداد حمایت کردند.

در همین حوادث سال گذشته آمریکا و انگلیس نشان دادند مانند سال 1332 همچنان همان نگاه طرفداری از استبداد را دارند، یعنی رأی مردم را نمی خواهند و می خواهند جمهوریت نظام انکار شود بهتر است این کشورها بیش از این دچار اشتباه محاسباتی نباشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها