استان قزوین از قدیمی‌ترین حوزه‌های تمدنی ‌ایران است که بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان، سابقه سکونت در آن به 10 هزار سال می‌رسد. شهر قزوین حدود ‎100 سال پایتخت ایران در دوره صفویه بود.
کد خبر: ۳۷۹۸۰۷

به گزارش واحد مرکزی خبر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین می گوید این استان با 2500 اثر شناسایی شده که 1200 اثر آن ثبت شده است و 12 درصد از بناهای تاریخی کشور رتبه نخست را در این زمینه داراست. محمدمهدی رضاپور می‌افزاید: امامزاده چهار انبیاء، امامزاده حسین، عالی‌قاپو، حسینیه امینی‌ها، قلعه ‌الموت، سرای سعدالسلطنه، مجموعه باغ فرهنگی، آب‌انبارها، دریاچه اوان، دره اندج‌رود، برج‌های خرقان و غارها و کاروانسراهای متعدد از جمله این آثار است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان هم می‌گوید: به‌ علت موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های تاریخی و براساس آمارهای این اداره کل، پلیس راه و سازمان پایانه و حمل و نقل استان قزوین، سالانه40 میلیون مسافر بویژه در تعطیلات نوروز به صورت عبوری از اماکن مذهبی، گردشگری و تاریخی استان بازدید می‌کنند.

نادر محمدی می‌افزاید: گردشگران به صورت عبوری از اماکن گردشگری استان بازدید می‌کنند و به همین دلیل درآمدی برای قزوین ندارد. وی می‌گوید: دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در هر قاره، شهری را که قابلیت و ظرفیت گردشگری دارد ولی در آن زمینه توسعه نیافته باشد، به عنوان پایلوت گردشگری انتخاب می‌کند که در آسیا، شهر قزوین به عنوان پایلوت گردشگری انتخاب شده است. محمدی ادامه می‌دهد: در این زمینه با همکاری دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد، آثار تاریخی سرای سعدالسلطنه، برجهای خرقان آوج و مجموعه باغ فرهنگی قزوین در دست بازسازی و مرمت است که برای بازسازی مجموعه باغ فرهنگی نیاز به خریداری مغازه‌ها و واحدهای مسکونی اطراف آن است که درصدد تملک این واحدها و توافق با صاحبان آنها هستیم.دریاچه اوان هم به سرمایه‌گذار خصوصی واگذار شده است. این دریاچه همه‌ساله پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج و محل مناسبی برای ماهیگیری، شنا و قایقرانی و در پاییز مامن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل استفاده برای اسکی بازی است.یکی از گردشگران کشور ترکیه با اشاره به آثار تاریخی و گردشگری استان قزوین تصریح می‌کند: بنای چهل‌ستون، حسینیه امینی‌ها، قلعه الموت و بنای تاریخی حمدالله مستوفی را دیده‌ام . این اماکن بی‌نظیر هستند، ولی تا آنجا که من پی بردم از این آثار ارزشمند استقبال کمی می‌شود به طوری که من در مدت 2 روز اقامتم در شهر قزوین تعداد انگشت‌شماری بازدیدکننده دیدم.

در همین حال معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، کمبود اماکن و امکانات اقامتی را مشکل جذب گردشگر بیان می‌کند و می‌گوید: در چند سال گذشته ساخت 3 هتل در این استان آغاز شده که یکی از این هتل‌ها در تاکستان و 2 هتل 4 ستاره در قزوین است که هتل‌های قزوین بویژه هتل نصر به علت دریافت نکردن تسهیلات بانکی با مشکلات مالی مواجه شده و نتوانسته‌ مراحل ساخت را به پایان برساند و ساخت هتل دوم هم در ماه‌های اخیر آغاز شده است.محمدمهدی رضاپور می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین چالش‌های این اداره، آزادسازی بناهای تاریخی است زیرا میراث فرهنگی برای این که یک بنای تاریخی را آزاد کند، باید مکان‌های اطراف آن را خریداری کند و تملک مکان‌های اطراف بنای تاریخی نیاز به اعتبار زیادی دارد که در توان دولت نیست. وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای جلوگیری از ساخت برج در اطراف بناها و آثار تاریخی می‌افزاید: امروز دغدغه شهر، دیگر بناهای گلی و قدیمی نیست بلکه شهرسازی کنونی موجب شده است نتوان حتی از ارتفاعات، مکان‌ها و آثار تاریخی نظیر گنبدها را مشاهده کرد. مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان قزوین با اشاره به این که 15 روستای استان هم به عنوان روستاهای هدف گردشگری و 16 منطقه هم برای توسعه گردشگری در نظر گرفته شده است، یادآور می‌شود: برای رفاه حال گردشگران در منطقه الموت هم خانه‌های روستایی با عنوان طرح کاشانه‌های روستایی (شبیه مسافرخانه) امسال ساماندهی شده است. تنوع اقلیمی، طبیعی، مذهبی و میراث فرهنگی و تاریخی شگفت‌انگیز و بی‌نظیر ایران به ویژه استان قزوین می‌طلبد که مسوولان این استان با ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی و فراهم کردن امکانات رفاهی زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگران را برای رشد و توسعه فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها