ادامه برگزاری همه‌پرسی در جنوب سودان

همه‌پرسی جنوب سودان در حالی سومین روز خود را پشت سر می‌گذارد که از یک سو خبرهایی مبنی بر درگیری در منطقه ابیی می‌رسد و از سوی دیگر همچنان تحلیلگران این پروژه را درجهت اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی و برای تجزیه بزرگ‌ترین کشور اسلامی شمال آفریقا ارزیابی می‌کنند. به نوشته روزنامه عرب الدستور چاپ اردن، پروژه جدایی جنوب سودان از شمال، دسیسه آشکار بین‌المللی است که علیه مسلمانان این کشور طراحی شده است. این روزنامه می‌نویسد: سودان در آینده به 4 کشور مخلتف که هر کشوری برای خود مرز، پرچم و سپاه مشخصی خواهد داشت، تقسیم می‌شود. این روزنامه اردنی با انتقاد از دولتمردان سودانی می‌نویسد: درحقیقت مسوولان دولتی سودان با پذیرش توافق‌نامه‌هایی که بین خارطوم و جنبش جنوب به امضا رسید، مرتکب اشتباه و حتی جنایتی بزرگ شدند.
کد خبر: ۳۷۹۲۷۹

درهمین حال باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا جدایی مردم جنوب سودان از بخش شمالی را واقعه‌ای تاریخی خوانده و از آمادگی کشورش برای کمک به بخش جدایی‌طلب خبر می‌دهد. همه‌پرسی جنوب سودان از روز یکشنبه شروع شده و تا روز شنبه آینده ادامه خواهد داشت. دراین همه‌پرسی مردم به وحدت یا جدایی جنوب رای خواهند داد. اوباما در سخنانی که در واشنگتن ایراد می‌کرد، ضمن تاریخی خواندن برگزاری این همه‌پرسی مدعی شد که این امر فرصتی برای جشن گرفتن مردم جنوب سودان است. اوباما از آمادگی کشورش برای کمک به گروه‌های سودانی جهت تجزیه بخش جنوبی سودان خبر داد و در عین حال در مورد درگیری‌های احتمالی پس از همه‌پرسی هشدار داد.

براساس اسنادی که پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس بتازگی منتشر کرده است، آمریکا در نظر داشت 32 تانک پیشرفته در اختیار شورشیان جنوب سودان قرار دهد تا آنها را از گروهی چریکی به ارتشی کلاسیک در آفریقا تبدیل کند. این اسناد که در نشریه آلمانی فرانکفورتر راندر شاو منتشر شده، می‌افزاید: این تانک‌ها پیش از این در پاییز سال 2008 توسط دزدان دریایی سومالی از یک کشتی اکراینی به نام وایینا به سرقت رفته بود و آمریکا پس از گرفتن این تانک‌ها از دزدان دریایی‌ تلاش داشت، آنها را به شورشیان جنوب سودان اعطا کند.

درگیری در منطقه ابیی

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه الجزیره، روز نخست همه‌پرسی با حضور گسترده مردم در جنوب سودان بویژه در منطقه جوبا مرکز جنوب سودان پایان یافت و در برابر اکثر شعب اخذ رای صف‌های طولانی رای‌دهندگان مشاهده شد. با این حال خبرنگار الجزیره در منطقه ابیی سودان گزارش داد که در شهرک ماکر در منطقه ابیی میان برخی از اعضای قبیله المسیریه و قبیله دینکا نقوک درگیری مسلحانه درگرفت که طی آن 24 نفرکشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. خبرنگار الجزیره اعلام کرد که 10 نفر کشته شده و 23 نفر زخمی شده از قبیله مسیریه و بقیه کشته‌شدگان که 14 نفر بودند از قبیله دینکانقوک بودند. این در حالی بود که رهبران قبیله، مسوولان دولتی و امنیتی نشستی را برای بررسی این حادثه برگزار کردند. حاکم ابیی اعلام کرد افراد مسلح وابسته به قبیله المسیریه به شهرک ماکر حمله کردند. وی تاکید کرد برخی شواهد نشان می‌دهد که اعضای ارتش سودان نیز در این حمله دست داشتند، اما ارتش سودان هر گونه دخالت نیروهای خودی را در این درگیری‌ها رد کرد.

همه‌پرسی جدایی جنوب سودان به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت و بیش از 17هزار نیروی پلیس برای تامین امنیت آن در جنوب این کشور مستقر شدند. عمروموسی، دبیرکل اتحادیه عرب روند همه‌پرسی در خصوص جدایی جنوب سودان را اتفاقی بزرگ در شرایط کنونی توصیف کرد. وی در عین حال افزود: ما باید در جهت حمایت از جامعه سودان تلاش کنیم تا از هم‌اکنون میان شمال و جنوب سودان همکاری ایجاد شود. سودان بزرگ نباید از هم جدا شود و 2 دولت جداگانه شکل بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها