کارشناس مسوول بهداشت کاربری انرژی‌های هسته‌ای و امواج الکترومغناطیس (پرتوها) وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم آشنایی مردم با بهداشت کاربری لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) گفت: در جمع‌آوری خرده‌های لامپ‌های فلورسنت نباید به هیچ‌وجه از جاروبرقی استفاده شود، چون جاروبرقی گردش این ذرات را در فضا بیشتر می‌کند. مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مکانیزم عمده لامپ‌های کم‌مصرف (CFL)، تحریک الکتریکی اتم‌های جیوه است. به این ترتیب که پس از تحریک اتم‌های جیوه توسط برق، پرتو ماورای‌بنفش تولید شده و این پرتو پس از برخورد با لایه فلورسنت قسمت داخلی لامپ به نور مرئی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۳۷۹۰۸۶

وی افزود: بنابراین 2 نکته در این لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) قابل توجه هستند، ابتدا آن که عمده نگرانی بهداشتی این لامپ‌ها مربوط به وجود بخارات جیوه است، چرا که جیوه فلز سنگینی است که می‌تواند سیستم‌های عصبی را بشدت درگیر ‌کند. علاوه بر آن فلزات سنگین در بدن تجمع پذیرند و می‌توانند باعث بیماری‌های مختلفی شوند، بنابراین مردم آگاهی داشته باشند که لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) نباید شکسته شوند و در صورت شکستن نیز با شیوه جمع‌آوری آن آشنا باشند.

مهندس گورانی با تاکید بر لزوم ارائه توجیهات بهداشت کاربری لامپ‌های کم‌مصرف (لامپ‌های فلورسنت فشرده) همزمان با توزیع این لامپ‌ها گفت: توصیه می‌شود فاصله بدن با انواع لامپ‌های‌ کم‌مصرف کمتر از 30‌سانتی‌متر نباشد.

وی با تاکید بر این که خریدن لامپ‌ها باید هدفمند شود، گفت: مردم باید بدانند چه نوع لامپی برای چه نقطه‌ای از خانه یا محیط کار باید تهیه شود. در خرید لامپ نیز لازم است 2 فاکتور شدت نور و سردی نور در نظر گرفته شود. این دو فاکتور برای اماکن مختلف اعداد متفاوتی دارد؛ موضوعی که تاکنون مورد توجه و آموزش عمومی قرار نگرفته است.

مهندس گورانی با تاکید براین که لامپ‌های رشته‌ای باید از مدار مصرف خارج شوند و مولدهای نوری کم‌مصرف جایگزین آنها شود، ادامه داد: لازم است برای زباله‌های خطرناک خانگی، نظامی مناسب تعریف شود و مردم این زباله‌ها را به یک فرآیند مشخص تحویل دهند. اما در داخل منازل نیز باید آموزش داده شود که لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) نباید شکسته شوند و در صورت شکستن با شیوه جمع‌آوری آن آشنا باشند.

وی درباره چگونگی جمع‌آوری شکسته‌ لامپ‌های فلورسنت فشرده در خانه‌ها، گفت: به دلیل پخش شدن بخارات جیوه به دنبال شکستن این لامپ‌ها لازم است فرد سریع از محیط دور شده و در و پنجره‌ها به منظور تهویه کامل، باز شود.

پس از تهویه کامل باید ذرات و مواد فلورسنت با دستکش در پاکتی جمع‌آوری شود. پودرهای فلورسنت نیز با دستمالی مرطوب جمع‌آوری و همراه دستمال به سیستم بازیافت تحویل داده شود.

گورانی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم درباره کاربری لامپ‌های مختلف بویژه لامپ‌های فلورسنت فشرده، گفت: در کشورهای پیشرفته لامپ‌های فلورسنت فشرده با جعبه‌ای مخصوص حاوی موارد آموزشی به‌فروش می‌رسد. بحث تشعشع‌گیری این لامپ‌ها نیز قابل توجه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها