مرمتگران به تخت سلیمان می‌روند

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی مرمت آثار ثبت جهانی قره‌کلیسا و تخت سلیمان را از مهم‌ترین برنامه‌های مرمتی این استان دانست.
کد خبر: ۳۷۸۱۳۷

اسدالله علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مهم‌ترین برنامه‌های مرمتی که امسال در دستور کار است شامل مرمت مجموعه‌ی بازار ارومیه و خوی، مدرسه‌ی 22 بهمن ارومیه، حمام مهاباد، مسجدجامع ارومیه و مجموعه‌ی جهانی تخت سلیمان و بنای قره‌کلیساست.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان نیز درباره‌ی اقدامات این پایگاه توضیح داد: بیش‌تر فعالیت‌ها در این مجموعه شامل یک برنامه‌ریزی بلندمدت است و هدف اصلی، رواج گردشگری و ایجاد یکسری زیرساخت در این محل است. همچنین برای وضعیت حفاظتی و مرمتی مجموعه برنامه‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

فرهاد عزیزی گفت: برای 70 نقطه‌ای که پروژه‌ی تخت سلیمان در آن‌ها مرمت نیاز داشت، طرح‌هایی آماده شد. البته استحکام‌بخشی و نگهداری در اولویت است و پس از آن، در بخش‌های محدودی بازسازی انجام می‌شود.

او اظهار کرد: برای انجام اقدامات مرمتی و استحکام‌بخشی از کارشناسانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند و برخی کارشناسان آلمانی دعوت می‌شود.

عزیزی با اشاره به گزارش ادواری که تقریبا هر چهار سال یک‌بار درباره‌ی مجموعه‌های جهانی به یونسکو فرستاده می‌شود، بیان کرد: این گزارش را درباره‌ی مجموعه‌ی جهانی تخت سلیمان باید هرچه زودتر تکمیل کنیم و تا اوایل بهمن‌ماه به یونسکو بفرستیم. در این گزارش درباره‌ی کارهایی که در مجموعه انجام شده، پتانسیل‌هایی که پس از ثبت جهانی وجود دارد، کارهایی که در راستای تعهد به ثبت جهانی انجام شده است و مشخصات به‌روزشده‌ی پروژه، اطلاعاتی ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها