رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: از این پس ورود کالاهای چینی در مبدا کنترل شده و تنها کالاهای استاندارد اجازه ورود به کشورمان را خواهند داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، نظام‌الدین برزگری در نشست خبری با اشاره به سفر اخیر خود به چین و امضای تفاهم‌نامه با مسوولان چینی افزود: در این تفاهم‌نامه مقرر شد همه کالاهای وارداتی چینی به ایران در مبدا و از جانب بازرسان چینی بازرسی کانتینری شود و تنها کالاهایی که با استاندارد معتبر و مورد قبول کشورمان مطابقت دارند، وارد شوند. به گفته برزگری، اگر کالای غیراستاندارد چینی در کشورمان دیده شود با شرکت تولیدکننده متخلف چینی برخورد قانونی می‌شود.
کد خبر: ۳۷۷۷۶۶

وی با اعلام هشدار به تجار ایرانی افزود: از این پس تجار ایرانی اجازه خرید کالاهای بی‌کیفیت چینی را نخواهند داشت و در صورت ورود این کالاها به کشورمان، مرجوع شده و نام واردکننده در فهرست سیاه وزارت بازرگانی قرار می‌گیرد و از ثبت سفارش کالای وارداتی آنها تا زمانی که برای واردات یک محصول باکیفیت اقدام کنند،‌ جلوگیری خواهد شد.

برزگری، تبادل اطلاعات فنی استانداردسازی، صدور گواهینامه استاندارد، تعیین صلاحیت، اندازه‌شناسی، ارزیابی و تشکیل سمینارها و کنفرانس‌های مشترک در ایران و چین را از دیگر موارد تفاهم شده در این سفر برشمرد.

وی افزود: تبادل فهرست استانداردهای ایران و چین به زبان انگلیسی تا پایان امسال انجام می‌شود و با هماهنگی با سازمان توسعه تجارت، گمرک و تشکل‌های صادراتی و وارداتی، پیش‌نویس برنامه اجرایی این تفاهم‌نامه آماده و از طریق سفارت ایران به چین اعلام خواهد شد. برزگری با بیان این‌که حدود 70 درصد استانداردهای ایران مطابق با استاندارد بین‌المللی است، گفت: از مسوولان موسسه استاندارد چین خواسته‌ایم تا کالایی در شأن مردم ایران به بازارهای ما عرضه کنند.

وی همچنین تصویب قانون ارتقای کیفیت خودرو و کالاهای صنعتی از جانب مجلس در خرداد امسال را باعث اضافه شدن چند صد قلم کالا به فهرست 630 قلمی کالاهای مشمول استاندارد اجباری عنوان کرد و افزود: بر اساس موادی از این قانون هم کالاهای تولیدی داخل و هم کالاهای وارداتی باید تحت کنترل درآیند و بر این اساس نیز تصمیم به کنترل کیفیت کالاهای چینی در مبدا گرفتیم.

وی همچنین اختصاص ایران‌کد و کد رهگیری به کالاهای وارداتی را کنترل مجددی بر این کالاها دانست.

حل مشکلات کالاهای صادراتی به عراق

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در بخش دیگری از این نشست خبری، از امضای تفاهم‌نامه با رئیس استاندارد کشور عراق درباره متوقف نکردن کالاهای صادراتی ایرانی در مرزهای عراق خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد با صدور گواهی بازرسی کالا از جانب شرکت‌های بازرسی که مورد تایید موسسه استاندارد ایران هستند، کالاهای صادراتی کشورمان در مرز عراق توقفی نداشته باشند و بلافاصله به مراکز عرضه در عراق وارد شوند.

وی عراق را با توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی، بازار خوبی برای محصولات کشورمان معرفی کرد و ادامه داد: با این تفاهم‌نامه مشکلات موجود در زمینه انقضای مدت مصرف محصولات صادراتی فاسدشدنی بویژه مواد غذایی به کشورعراق مرتفع شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها