قطر کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس تا چند سال پیش شبه‌جزیره‌ای متروک و فراموش شده به نظر می‌رسید که در سایه همسایگان پولدار خود عربستان، کویت و امارات قرار داشت، اما امروز به لطف برگزاری بازی‌های آسیایی دوحه و دستیابی به میزبانی جام جهانی در سال 2022 اسم و رسمی پیدا کرده و با خریدن امتیاز میزبانی 3 دوره مسابقات والیبال باشگاه‌های جهان با صرف میلیون‌ها دلار هزینه‌های جاری و ساری، فقط دنبال یک چیز می‌دود و آن ساختن هویت ملی برای خود به هر قیمتی است.
کد خبر: ۳۷۷۳۷۳

وقتی که سری به خیابان‌های این کشور با یک میلیون و اندی جمعیت می‌زنید، تبلیغات و تلاش برای بر سر زبان انداختن قطر همه جا به چشم می‌خورد و میزبانی جام جهانی فوتبال که نماد آن در دست امیر قطر و به صورت پوسترها و بیلبوردهای بزرگ درآمده، می‌کوشند به بینندگان القاء کنند که «کلنا قطر...». قطری‌ها در نظر دارند تمامی ساختمان‌ها، هتل‌ها و ورزشگاه‌های به نسبت مدرن خود را بزودی تخریب کنند و آنها را با معماری‌هایی به سبک قدیمی بسازند و البته مدرن‌ترین تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را هم فراهم آورند. اما این کشور بشدت از کمبود نیروی انسانی کارآمد رنج می‌برد و به همین دلیل همه چیز به دست خارجی‌ها هدایت و اداره می‌شود. با وجود این سوای رفاه خوبی که قطری‌ها دارند، مردمان کشورهای مختلف دنیا هم که در اینجا سکنی دارند با نوعی آرامش خاطر و اطمینان از زندگی بدون دغدغه در دوحه و شهرهای اطراف اظهار رضایت می‌کنند و این شاید وجه مثبتی باشد که سیل متقاضیان کار را به سوی دوحه سرازیر می‌کند. خوشبختانه حدود 70 درصد ساکنین و جمعیت قطر را ایرانیان تشکیل می‌دهند، مردان و زنانی که با وجود گذشت سالیان دراز هنوز هویت و فرهنگ و اعتقادات ایرانی خود را با شدت و علایق زیاد حفظ کرده‌اند و به ایرانی بودن خود فخر می‌ورزند.

این همان هویتی است که کشورهایی مثل قطر درصدد ایجاد آن برای مردمانش است و ما که 5 هزار سال پیشینه تاریخی داریم باید به فرهنگ دیرپای ایرانی خود افتخار کنیم، حسن احمد دبیر کمیته داوران والیبال جهان از کشور مصر با دیدن جمعیت انبوه و پرشور ایرانی در تالار ورزشی الغرافه و معابر و مجامع می‌گفت: فرق شما ایرانی‌ها با ما آفریقایی‌ها در این است که مرعوب تهاجم اعراب یا نفوذ و گسترش سیطره آنها نشدید و زبان و فرهنگ خود را حفظ کرده‌اید، اما ما مصری‌ها و آفریقایی‌ها زبان خود را از دست داده‌ایم و به عرب زبان تبدیل شده‌ایم. با این اوصاف برگزاری ششمین دوره والیبال جام باشگاه‌های جهان چند حسن داشت، اول این که قطری‌ها نهایت همت خود را به کار گرفتند تا میزبانی شایسته باشند که فکر می‌کنیم در این رهگذر موفق بودند، دوم این که به تقلاهایی که جنبه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی در این منطقه دارد پی بردیم و سرانجام این که با حضور افتخارآمیز تیم والیبال پیکان در این رقابت‌ها، به این باور رسیدیم که فاصله ایران با والیبال مدرن دنیا خیلی کم شده است...

پیکان در این رقابت‌ها که 750 هزار دلار جایزه نقدی داشت، فقط به تیم‌های ترینتینو ایتالیا و بلچاتوی لهستان باخت. 2 تیمی که عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی را به دست آوردند، اما چه برد و چه باخت، تمامی کارشناسان و دست‌اندرکاران و بازیکنان نامی تیم‌ها از پیشرفت والیبال ایران لب به تحسین گشوده و عملکرد پیکان را ستودند. «متی کازیسکی» ستاره بزرگ و کاپیتان بلغاری تیم ترینتینو، خوان توره نااوسمانی مرد بی‌مهار کوبایی و والزلی سرگروه تیم غول‌پیکران لهستان همه به اتفاق گفتند: ایران از نظر سرعت و کارهای تاکتیکی سورپرایز این دوره بود و شما 2 بازیکن ممتاز دارید اول سیدمحمد موسوی عراقی که می‌تواند در بهترین تیم‌های دنیا بازی کند و سپس امیر حسینی پاسور پیکان که با وجود قد کوتاه، بهترین پاسور این رقابت‌ها بود، اما امیر حسینی که یک تیم ناقص از نظر داشتن مهره را به مرتبه‌ای رساند که بولیوار آرژانتینی قهرمان آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب را در دیدار رده‌بندی شکست داد، جایی در جمع بهترین‌های جام نیافت. اصلا کار پاسورها از نظر آماری رتبه‌بندی نشده بود، ولی کمیته برگزاری مسابقات کاپ بهترین پاسور را به رافائل ریبریو، بازیساز برزیلی ترینتینو داد.

گفت‌وگو با امیر حسینی، پنجه طلایی والیبال ایران

چه احساسی از بابت کسب مقام‌ سوم باشگاه‌های جهان دارید؟

این یک حماسه شیرین برای والیبال ایران بود و تاکنون هیچ تیمی از ایران نتوانسته است روی سکوی سوم جهان بایستد و من از این بابت صمیمانه و از ته دلم خوشحالم و آن را جهش بزرگی در زندگی شخصی خودم می‌دانم.

کار تیمی که خوب بود، بازیکنانتان از نظر فردی چطور بودند؟

همه با تمام وجود بازی کردند حتی بچه‌هایی که از تیم خوب سایپا به ما پیوسته بودند نیز کم‌کاری نکردند و موفقیت‌ ما حاصل همدلی جمعی بود.

عملکرد پیمان اکبری به عنوان سرمربی را چگونه دیدید؟

او خیلی خوب عمل کرد، تجربیات 15 ساله خود در تیم ملی را به کار گرفت و من هر گاه که وی را کنار زمین می‌دیدم انرژی می‌گرفتم، موفقیت پیمان موفقیت ما و تمام مربیان جوان است، ما یک باشگاه خوب با کادر خوب هستیم، از مهندس نجم‌الدین گرفته تا مهندس شیعی و مهندس پرورش همه و همه یک هدف داریم و برای رسیدن به این هدف حرفه‌ای فکر می‌کنیم.

جلوه‌های مهم مسابقات باشگاه‌های جهان چه بودند؟

بازی مقابل بازیکنان بزرگ و بازیکنان نامدار ارزشمند و خاطره‌آمیز است. ما توانستیم با یک تیم صددرصد ایرانی و بدون بازی خارجی در برابر تیم‌های چند ملیتی قاره‌ها بدرخشیم و به دنیا ثابت کنیم که والیبال ایران در مسیر پیشرفت افتاده است.

برخی از بازیکنان فراموش شده مثل مهدی بازارگرد در این دوره درخشیدند. بسیاری نقش تو را در تولد مجدد این بازیکنان برجسته می‌بینند، خودت چه نظری داری؟

مهدی با قدرت بدنی و فیزیکی که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد فقط به اعتماد به نفس نیاز داشت که ما هم تلاش کردیم این حس را در وی به وجود آوریم و شما دیدید که حتی بازیکنان بزرگی چون کازیسکی را دفاع کرد و دومین امتیاز‌آور مسابقات بعد از فدریکو پریرای آرژانتینی شد.

افسوس می‌خورم که این بازیکن چپ دست و بلند پرواز در بهترین سال‌های عمرش از تیم ملی دور شد.

پس محمد موسوی عراقی چه، لابد او را سوپراستار می‌دانید؟

دقیقا، موسوی که جایزه بهترین دفاع مسابقات باشگاه‌های جهان را گرفته است، شایستگی بازی در بهترین تیم‌های دنیا را دارد، او گاهی یک تنه یک تیم است و وقتی من به وی پاس می‌دهم، خیالم راحت است.

دوست دارید دوباره به تیم ملی دعوت شوید؟

بارها گفتم که ما سرباز کشورمان هستیم و هر موقع که لازم باشد، با کمال میل در خدمت خواهم بود. حتی اگر به عنوان تدارکاتچی باشد، من با پول این مملکت و سرمایه‌گذاری‌های فدراسیون والیبال رشد کرده‌ام و خودم را مدیون می‌دانم.

120 هزار دلار پاداش سومی باشگاه‌های جهان را گرفته‌‌اید؟

خیر، چند ماهی طول می‌کشد ولی توقع داشتم که در موقع برگشت تیم بیشتر مورد لطف قرار می‌گرفتیم. مگر کدام تیم از ما پر افتخارتر بود و مگر باشگاه‌ها ستون اصلی ورزش قهرمانی نیستند؟

پیمان اکبری که به ترکیه رفته بود می‌گفت: در مراسم استقبال از تیم فنرباغچه که قهرمان باشگاه‌های جهان شده بود نه‌تنها فرودگاه استانبول بلکه کل شهر جشن و سرور بود و همه‌جا پارچه‌نوشته‌های شادباش به چشم می‌خورد، اما اینجا انگار نه انگار اتفاقی افتاده است، تلویزیون الجزیره اسپورت برای ما سنگ تمام گذاشت، اما تلویزیون خودمان به اندازه فوتبال درجه سوم باشگاه‌های خارجی به مقام سومی جهان توسط پیکان اهمیت نداد.بحث مادیات نیست هدیه حتی اگر یک چوب هم باشد نشان می‌دهد که حق‌شناسی وجود دارد وگرنه والیبال‌بازان ما الحمدلله آنقدر درآمد دارند که نگران آینده نباشند.

جمشید حمیدی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها