علی پروین: با وجود نگرانی از شرایط تیم ملی، معتقدم این تیم می‌تواند در دوحه خودش را ثابت کند

ایران ـ آنگولا؛ آخرین فرصت برای هماهنگ شدن

تیم ملی فوتبال ایران امشب و در آخرین بازی دوستانه‌ای که تا قبل از جام ملت‌های آسیا دارد، به دنبال این است که بتواند با ارائه یک بازی روان، ضمن کسب پیروزی بر آنگولا، نگرانی افکار عمومی را بابت سطح آمادگی این تیم برای حضور در میدان بزرگ دوحه کاهش دهد. ایران در بازی تدارکاتی قبلی اش مقابل قطر نمایش قابل قبولی نداشت تا اندک زمانی که تا آغاز جام ملت‌های آسیا باقی مانده برای خیلی‌ها از جمله علی پروین همراه با نگرانی باشد. این پیشکسوت فوتبال در آستانه جام ملت‌های آسیا و در حالی که تیم ملی کشورمان فقط آنگولا را به عنوان آخرین فرصت برای رسیدن به یک تیم ایده‌آل پیش‌رو دارد، گفت: «با توجه به نمایشی که از تیم ملی مقابل قطر دیدم، کمی برای این تیم و نحوه عملکردش در جام ملت‌های آسیا نگرانم اما معتقدم همیشه‌ ما ایرانی‌ها می‌توانیم در زمین مسابقه کارهای بزرگی انجام دهیم و خودمان را ثابت کنیم.»
کد خبر: ۳۷۷۳۰۵

به هر حال این نگرانی‌ها بجاست چراکه از صحبت‌های کادر فنی و بازیکنان هم چیزی جز دشوار بودن شرایط، سخت بودن گروه ایران و امیدواری شنیده نمی‌شود. در این میان جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی یکی از کسانی است که تیم 4 سال پیش را از این تیمی که برای رقابت‌های دوحه آماده می‌شود بهتر می‌داند و می‌گوید: «در تیم سال 2007، 5 بازیکن لژیونر بودند و حتما بازیکنان خوبی بوده‌اند که می‌توانستند در خارج از ایران بازی کنند، اما در این تیم با توجه به تغییر نسل شرایط فرق می‌کند و چهره‌ها جوان‌تر هستند.»

از صحبت‌های علیرضا منصوریان دستیار اول افشین قطبی هم این‌گونه بر می‌آید که چون کسی روی این تیم حساب نمی‌کند می‌تواند موفق باشد: «احساسم این است که تیم ملی فعلی حال و هوایی شبیه به حال و هوای تیم ملی ایران در جام ملت‌های 1996 دارد. در آن زمان به خاطر تغییر نسلی که وجود داشت، فضای عمومی چندان همراه تیم محمد مایلی‌کهن نبود. اکنون هم یک مشت جوان با انگیزه بالا آمده‌اند که نشان دهند نسل تازه فوتبال ایران می‌تواند فوتبال را دوباره به خانواده‌های ایرانی بازگرداند. فکر می‌کنم این تیم ملی می‌تواند سورپرایز خوبی برای همه باشد.»

در این شرایط تیم ملی از ساعت 15‌/‌19 امشب بازی با آنگولا را آغاز می‌کند تا با توجه به گفته منصوریان به ترکیب صددرصدی خود در فاصله 9 روز تا بازی با عراق در جام ملت‌های آسیا برسد.از سال 1989 که تیم ملی کشورمان در تورنمنت صلح دوستی کویت به مصاف گینه رفت و با گل مجتبی محرمی مقابل این حریف آفریقایی به تساوی یک ـ یک رسید، تا امشب که قرار است ایران در آخرین بازی تدارکاتی‌اش، قبل از جام ملت‌های آسیا به مصاف آنگولا برود، تیم ملی کشورمان 20 بار با حریفانی از آفریقا روبه‌رو شده و این برای بیست و یکمین بار در 21 سال اخیر است که بازی با تیمی از قاره سیاه را تجربه می‌کنیم.

9 پیروزی، 7 تساوی و 4 باخت حاصل 20 بازی قبلی ما با آفریقایی‌ها بوده است؛ دیدارهایی که فقط 3 تای آن جنبه رسمی داشت. دو بازی سال 1991 با الجزایر در چارچوب جام بین قاره‌ای و بازی با همین آنگولا در مرحله گروهی جام جهانی 2006.

حالا پس از 4 سال و 5 ماه و 10 روز نوبت آن است که ایران و آنگولا برای دومین بار به مصاف هم بروند. بازی نخست دو تیم در ورزشگاه سنترال لایپزیک آلمان برگزار شد که با تساوی یک ـ یک به پایان رسید و حالا نوبت ورزشگاه خالی از تماشاگر السد قطر است که بار دیگر از تقابل ایران و آنگولا میزبانی کند.

از آن تیمی که با هدایت برانکو ایوانکوویچ در جام جهانی 2006 به مصاف آنگولا رفت، جواد نکونام، مسعود شجاعی، آندرانیک تیموریان و محمد نصرتی همچنان در ترکیب اصلی تیم حضور دارند و ابراهیم میرزاپور هم روی نیمکت می‌نشیند. این درحالی است که انگولایی‌ها فقط کاپیتان خود کالی را در بازی امشب در اختیار دارند.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها