زلزله در کرمان؛ 30 روستا همچنان در انتظار امدادرسانی

زلزله 5/6 ریشتری در ساعات پایانی روز دوشنبه در استان کرمان چندین روستا را ویران کرد و بر اثر آن 7 نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند. به گزارش «جام‌جم»، ساعت 12/22 روز دوشنبه وقوع زمین‌لرزه‌ای در مقیاس 5/6 ریشتر در شهرستان فهرج و در عمق کم‌زمین موجب وحشت مردم استان کرمان شد و شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که در استان‌های سیستان و بلوچستان و یزد نیز احساس شد.
کد خبر: ۳۷۴۷۰۲

با وقوع زلزله در استان کرمان، نیروهای امدادی بلافاصله عازم شهرستان فهرج شدند.

اسماعیل نجار، استاندار کرمان پس از وقوع این حادثه به خبرگزاری مهر گفت: شدت زمین‌لرزه به حدی بوده که اهالی 3 روستای چاه‌قنبر، تک‌سیف‌الدینی و سبزه‌ریگان زیر آوار مانده‌اند و دسترسی به روستاهای مناطق صعب‌العبور نیز امکان‌پذیر نیست.

استاندار کرمان با اشاره به خارج شدن اجساد 7 نفر از قربانیان از زیر آوار و مجروح شدن صدها نفر دیگر، گفت: مجروحان حادثه به مراکز درمانی منتقل شده و برخی از آنها سرپایی مداوا شده‌اند.

وحشت از پس‌لرزه‌ها

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است، پس از وقوع زمین‌لرزه تا بعد از ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) طی 12 ساعت 38 پس‌لرزه مناطق زلزله‌زده را تکان داده که بزرگ‌ترین این پس‌لرزه‌ها، 5 ریشتر بوده و مردم ساکن در منطقه نیز از همان ساعات اولیه زلزله با ترک محل سکونت خود، در معابر عمومی و محوطه‌های باز به سر می‌برند.

خبرهای ارسالی از منطقه حاکی است، بیشترین آسیب‌ها به روستاها وارد شده است و طبق اعلام مسوولان محلی، 30 روستا همچنان در انتظار امداد هستند.

تخریب 2000 واحد مسکونی

فرماندار شهرستان فهرج در ارتباط با ابعاد این حادثه گفت: بر اثر این زلزله، نزدیک به 2000 واحد مسکونی تخریب شده است و بیش از 1000 واحد مسکونی و تجاری نیز به دلیل خشت و گلی بودن بناها خسارت دیده‌اند.حسین زین‌الصالحین افزود: به دلیل پس‌لرزه‌های پیاپی، مردم حاضر نیستند در منازل مسکونی‌اشان مستقر شوند، از این رو ستاد بحران و جمعیت هلال احمر در تلاش برای اسکان موقت حادثه‌دیدگان هستند و تنها در شهرستان فهرج 14 مدرسه به دلیل عدم حضور دانش‌آموزان تعطیل شده است.

اسکان موقت

آخرین خبرها حاکی است، 500 خانوار ساکن در منطقه زلزله‌زده در چادرها اسکان یافته‌اند و اقلام مورد نیاز از سوی جمعیت هلال‌احمر استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در این باره به ایسنا گفت: 15 تیم امداد و نجات در منطقه امدادرسانی می‌کنند و به دلیل پراکندگی روستاهای زلزله‌زده، امدادرسانی به آسیب‌دیدگان با سختی انجام می‌شود.طاهر رستمی افزود: شرایط جغرافیایی برخی روستاها به گونه‌ای است که حتی امدادرسانی با بالگرد نیز امکان‌پذیر نیست.

سردی هوا و افزایش قربانیان

بنابراین گزارش، علاوه بر پس‌لرزه‌هایی که موجب رعب و وحشت مردم شده، سردی هوا نیز از مشکلاتی است که مردم زلزله‌دیده با آن روبه‌رو هستند و با توجه به پراکندگی روستاها، بیشترین خسارت به روستای تک‌سیف‌الدینی در ارتفاعات جنوب شهرستان فهرج وارد شده است.

سردار چناریان، فرمانده انتظامی استان کرمان نیز در ارتباط با مشکلات امنیتی مناطق آسیب‌دیده گفت: از همان ساعات اولیه وقوع زلزله، نیروهای انتظامی با استقرار در محل سعی در کنترل اوضاع داشتند و تاکنون هیچ وضعیت غیرعادی و سرقت گزارش نشده است.

بسیاری از زیرآوار مانده‌ها نجات یافتند

فرماندار شهرستان ریگان گفت: ‌بسیاری از افراد زیر آوار مانده بر اثر زلزله به ویژه در چند روستای شهرستان ریگان در نقاط صعب‌العبور، پس از رسیدن نیروهای امداد و نجات به آن مناطق، نجات یافتند.محمد برزنگ دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ در 15 روستا که ارتباط با آنها تنها از طریق موتورسیکلت برقرار است، خسارت جانی و زیرآوار مانده‌ای پیش‌بینی نمی‌شود.وی ادامه داد:‌ این روستاها به دلیل فاصله زیادی که از مرکز زمین لرزه دارند، با خسارت کمتری روبه‌رو شده‌اند. برزنگ خاطرنشان کرد: در اثر ریزش کوه، مسیر ورودی به روستای تک‌فرهاد مسدود شده و نیروهای امداد و نجات از جاده ایرانشهر وارد این روستا شده‌اند.

تاکید لاریجانی بر تسریع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمان

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان زلزله کرمان، از دستگاه‌های امدادرسان خواست با سرعت بیشتری نسبت به رفع مشکلات پیش آمده در این منطقه اقدام کنند.به گزارش اداره اخبار مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پی وقوع زلزله در جنوب استان کرمان پیامی به شرح زیر صادر کرد:بار دیگر با تقدیر و مشیت الهی حادثه زلزله در بخش‌هایی از جنوب استان کرمان به وقوع پیوست.

وقوع این حادثه بار اول نیست که در کشور رخ می‌دهد و مردم ما همواره شاهد و ناظر این آزمون خداوند بوده و بحمدالله به‌‌رغم این‌که در این گونه حوادث خسارات و لطمات جبران‌ناپذیری رخ می‌دهد اما مردم ثابت کرده‌اند که در برابر این گونه سختی‌ها و بلایای طبیعی با صبر و شکیبایی به یاری هموطنان آسیب‌دیده شتافته و کمک‌رسان آنان بوده‌اند.اینجانب ضمن همدردی با حادثه‌دیدگان زلزله اخیر و طلب رحمت برای درگذشتگان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، از دستگاه‌های امدادرسان می‌خواهم با سرعت نسبت به رفع مشکلات پیش آمده در این منطقه اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها