معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری در حالی از ویژگی‌های 12 گانه طرح دورکاری و ابلاغ آن به دستگاه‌ها، مشخصات افراد دورکار خبر می‌دهد که به معاون وزیر کار نیز اعلام کرد، 70 درصد کارمندان این وزارتخانه دورکار شده‌اند و طرح دورکاری در وزارت اقتصاد از امروز 27 آذر کلید می‌خورد. احمد بزرگیان در گفت‌وگو با مهر ضمن اشاره به این که افراد کاملا توانمند، خوداتکا و آگاه به مساله دورکار می‌شوند، درباره این‌که چه تعداد مشاغل برای طرح دورکاری در نظر گفته شده‌اند و این مشاغل باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند، گفت: احصای تعداد مشاغل را بر عهده کارگروه‌هایی که در دستگاه‌ها برای طرح دورکاری تشکیل شده‌اند، گذاشته‌ایم. معاون نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری با اعلام این‌که ویژگی‌های 12 گانه‌ای برای طرح دورکاری به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، افزود: هر دستگاهی باید طبق این ویژگی‌ها فعالیت‌هایی را که می‌توان به صورت دورکاری انجام داد مشخص کنند.
کد خبر: ۳۷۳۷۷۵

ویژگی افراد دورکار

وی با برشمردن ویژگی‌های افرادی که می‌توانند دورکاری انجام دهند، تصریح کرد: افراد کاملا توانمند، خوداتکا و آگاه به مساله می‌توانند دورکاری انجام دهند، همچنین عدم نیاز مکرر به مسوول، عدم پرسشگری، افرادی که کمتر به دستگاه خود مراجعه می‌کنند و امکانات لازم را در منزل یا محل مورد نظر دارند، در این طرح می‌گنجند.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: در طرح دورکاری، کارهایی که به وسیله یک فرد قابلیت انجام داشته باشد و افرادی که کمتر نیاز به نظارت مستقیم دارند، در اولویت قرار دارند.

نفر ساعت، ملاک ارزیابی

بزرگیان با تاکید بر این‌که فعالیت طرح دورکاری باید قابل اندازه‌گیری باشد، عنوان کرد: به عبارت دیگر، باید مشخص باشد که چند نفر ساعت برای این کار زمان صرف خواهد شد، مثلا فعالیتی 10نفر ساعت یا 50 نفر ساعت یا کمتر و بیشتر زمان می‌برد، بنابراین قابلیت اندازه‌گیری دارد.

فراهم کردن امکانات لازم

معاون نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری توضیح داد: نیاز است تا تمام امکانات لازم برای دورکاری در محل فراهم باشد و نیازی به مراجعات مکرر به منابع و مآخذ دستگاهی نباشد، ممکن است این‌گونه نیازها از طریق اینترنت، کتابخانه یا بعضی از رفرنس‌های ویژه انجام شود، اما در برخی از کارها نیاز است که فرد دائم در سازمان به دنبال اسناد، مدارک و ماخذ آن باشد که قاعدتا این کار قابلیت دورکاری ندارد.وی یکی دیگر از این ویژگی‌ها را ارائه گزارش لازم در بازه‌های زمانی و مراحل خاص توسط افراد دورکار عنوان و بیان کرد: تمام موارد مذکور در دستورالعمل مربوط ذکر شده است.

بزرگیان افزود: آیین‌نامه مشاغل دورکاری در 30 خرداد ماه امسال و دستورالعمل آن در همایشی در تاریخ اول آذر ماه جاری به اطلاع کلیه دستگاه‌ها رسیده است.

دورکاری در دستگاه‌ها کلید خورد

همچنین معاون توسعه نیروی انسانی رئیس‌جمهوری با تشریح ویژگی‌های مشاغل دارای اولویت برای اجرای طرح دورکاری از برنامه‌ریزی برخی از دستگاه‌ها به منظور دورکاری 50 درصد از کارها و نیروهای خود خبرداد و اعلام کرد: این طرح در دستگاه‌ها کلید خورد.

لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت دورکاری در دستگاه‌های دولتی گفت: علاوه بر این‌که اجرای طرح دورکاری به دستگاه‌ها ابلاغ شده، آیین‌نامه‌های آن نیز در دولت به تصویب رسیده است.

مشاغل اولویت‌دار

فروزنده عنوان کرد: مشاغلی که قابل اندازه‌گیری بوده و زمینه انعطاف‌پذیری را داشته باشد، همچنین دارای ارباب رجوع نبوده و نیازی به حضور در محل کار نباشد و تنها ماحصل کار مبنا باشد، در اولویت اول دورکاری هستند.

وی با تاکید بر این‌که تمام دستگاه‌ها در حال حاضر دورکاری را آغاز کرده‌اند، عنوان کرد: البته بستگی به نوع ماموریت دستگاه‌ها دارای شدت و ضعف است.

70 درصد کارمندان وزارت کار دورکار شدند

در همین حال، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کار با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 70 درصد کارمندان وزارتخانه دور کار شده‌اند، گفت: با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی احتمال افزایش دورکاری تا 85 درصد برای کارمندان نیز وجود دارد.امیر احمدی زرندی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اجرای طرح دورکاری در وزارت کار و امور اجتماعی، اظهار کرد: باید در وهله اول تعریف صحیح از این موضوع شود چون دورکاری به معنای خانه‌نشینی نیست و فقط محل کار کارمندان تغییر می‌یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر محل کار به منازل رفته است و نیز بخشی از زیرساخت‌های این موضوع آماده شده و دیگر مباحث پشتیبانی در حال آماده‌سازی است که به برنامه‌ریزی قوی نیاز دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کار با بیان این‌که طرح دور کاری مزیت‌های فراوانی برای کارمندان دارد، گفت: از محل اجرای این طرح منافع زیاد و نیز صرفه‌جویی برای دولت و کشور به همراه خواهد آمد.

آغاز طرح دورکاری در وزارت اقتصاد از 27 آذر

معاون نیروی انسانی و توسعه مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در جمع مدیران کل ستادی وزارتخانه از اجرای طرح دورکاری از امروز شنبه 27 آذر ماه سال جاری در این وزارتخانه خبرداد.

صادقی‌گلمکانی، معاون وزیر اقتصاد افزود: طرح دورکاری یک مساله جدی بوده و براساس تاکید رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد باید در این وزارتخانه خبر داد.

صادقی‌گلمکانی تاکید کرد: کارمندانی که در طرح دورکاری قرار می‌گیرند، مزایای خود را مانند سابق دریافت خواهند کرد و هیچ گونه کسر مزایا نخواهند داشت.

معاون وزیر اقتصادی با اشاره به مزایای این طرح افزود: طرح دورکاری در راستای تصمیم دولت برای کم شدن مشکلات شهر تهران، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و زیست محیطی، تحکیم قانون خانواده و نیز سلامتی شهروندان اتخاذ شده است.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: امکانات لازم نیز برای انجام کار در منزل برای کارمندان تدارک دیده شده تا بین کارمند دور کار و اداره ارتباط لازم ایجاد شود.

صادقی‌گلمکانی بیان کرد: این طرح به صورت آزمایشی در 2 هفته انجام می‌گیرد و سپس با بررسی ابعاد و مزایای طرح نسبت به تداوم آن و مدت زمان بیشتر تصمیم‌گیری خواهد شد.

پیامدهای دورکاری

این روزها پیامدهای اجرای این طرح از سوی کارشناسان به بحث گذاشته می‌شود، هرچند برخی اجرای آن را برای زنان منجر به کاهش طلاق می‌دانند که البته هنوز هیچ بررسی علمی در این باره صورت نگرفته و ناشی از گمانه‌های شخصی کارشناسان است، برخی دیگر هم نسبت به تبدیل شدن منازل به دفتر کار هشدار می‌دهند که خود می‌تواند عاملی برای افزایش اختلافات خانوادگی باشد.

مجید ابهری، مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که دورکاری فرصت مناسبی برای حضور زنان در کنار خانواده است، گفت: دورکاری زنان در کاهش آمار طلاق در جامعه موثر است.

ابهری در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به انجام دورکاری برای نخستین بار در کشور فنلاند، افزود: کاهش آمار طلاق و استحکام روابط عاطفی و خانوادگی در این کشور کوچک اروپایی به عنوان مزایای این طرح ارزیابی شد.

ابهری اضافه کرد: انجام وظایف خانه‌داری در کنار مشاغل مختلف همواره از مشکلات زنان شاغل بوده که با اجرای طرح دورکاری، این قشر می‌توانند علاوه بر انجام وظایف اداری به نقش مهم همسری و مادری خود بپردازند. این در حالی است که مخبر فراکسیون زنان مجلس با بیان این‌که باید توجه داشت که در طرح دور کاری، منزل به دفتر کار تبدیل نشود، گفت: خانواده باید در محیط منزل احساس آرامش داشته باشند و تبدیل شدن محیط منزل به دفتر کار می‌تواند موجب اختلاف میان خانواده‌ها شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها