احمدی نژاد اعلام کرد:

آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها از امروز

رئیس جمهور از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از امروز 28 آذر خبر داد.آقای محمود احمدی نژاد با بیان اینکه مردم برای برداشت پول یارانه عجله نکنند، گفت: اکنون که قرار است از امروز این طرح شروع شود، مردم باید برای استفاده از پول یارانه ها برنامه ریزی کنند. وی اضافه کرد: در بخشهای مختلف از جمله صنعت، خدمات، بانکها و بازار بسته های خوبی پیش بینی شده و در برخی بخشها قرار است قیمتها پایین بیاید و خرید و فروش تسهیل شود.
کد خبر: ۳۷۳۵۷۴

به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای محمود احمدی نژاد در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه یک سیما و رادیو ایران گفت: با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها با محاسباتی که ما انجام داده ایم از همان روز اول وضع شش دهک جامعه به لطف خدا بهتر می شود.
 
آقای احمدی نژاد افزود: ‌با اجرای این قانون دو دهک جامعه باید یک کمی صرفه جویی کنند و دو دهک هم باید بیشتر صرفه جویی کنند.

وی اضافه کرد: بالاخره خیلی زندگی مرفه و باز و بدون هیچ کنترلی دارند اینکه خوب نیست به نفع خودشان هم نیست این را باید کمی کنترل کنند و هزینه و مصرفشان را محدود کنند گرچه با اصلاحات اساسی که در اقتصاد انجام خواهد شد همه سود می برند.

چهار برابر متوسط دنیا انرژی مصرف می کنیم

رئیس جمهور گفت: مطالعات قانون هدفمندکردن یارانه ها از پنج سال قبل و اجرای آن در واقع از سه سال قبل آغاز شد.

آقای احمدی نژاد این طرح را بزرگ ترین و مردمی ترین طرح اقتصادی کشور دانست و افزود: انرژی و ثروت کشور متعلق به مردم است و معتقدیم بهترین حالت برای مدیریت ثروت ملی، مدیریت عمومی مردم و مشارکت مردم در مدیریت ثروت ملی است.

وی با بیان اینکه بخش انرژی یکی از بخشهایی است که یارانه بسیار زیادی به آن تعلق می گیرد گفت: انرژی یک نعمت خدادادی و برای همه ملت و نسلهای کشور است و باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد که امروز از آن درست استفاده نمی شود و آثار سازنده ای ندارد.

رئیس جمهور افزود: امروز معادل شش و نیم میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید و دو میلیون و سیصد هزار بشکه صادر و چهار میلیون و دویست هزار بشکه در داخل مصرف می شود.

وی گفت: با احتساب هر بشکه نفت معادل 85 دلار در چهار میلیون و دویست هزار بشکه در 365 روز سالانه 120هزار میلیارد تومان مصرف انرژی در داخل داریم که این چهار برابر متوسط مصرف دنیاست.

احمدی نژاد افزود:‌ این در حالی است که ما بیش از چهار برابر متوسط دنیا رفاه نداریم و رفاه ما تقریبا معادل متوسط دنیاست و این انرژی باید در خدمت رفاه مردم باشد.

رئیس جمهور گفت: چند اشکال وجود دارد اول اینکه اسراف زیاد است و با مصرف کمتر نیز می توان همین سطح رفاه را حفظ کرد.

احمدی نژاد افزود: ‌اشکال دیگر این است که بهینه مصرف نمی کنیم و مصرف لوازم خانگی، خودرو، دستگاههای گرمایشی و سرمایشی ما بالاست.

وی گفت: اشکال دیگر این است که همین مقدار مصرف نیز عادلانه توزیع نمی شود و بعضیها 30 برابر دیگران مصرف می کنند و باعث ایجاد فاصله طبقاتی می شوند در حالی که ما یارانه می دهیم تا عدالت برقرار شود.

رئیس جمهور افزود: می توانیم با صرفه جویی یک چهارم همین 120 هزار میلیارد تومان، میزان رفاه کنونی را حفظ کنیم.

واریز 4 هزار تومان برای هر نفر در ماه بابت نان

رئیس جمهور گفت: 4 هزار تومان برای هر نفر در ماه بابت هزینه نان به حساب مردم واریز می شود.
 
احمدی نژاد افزود: این واریز دوم در مرحله اول همین هفته و تا 7 الی 8 روز آینده انجام می شود.

وی گفت: البته بخشی از هزینه نان در مرحله اول دیده شده است اما می خواهیم مردم نان خوب بخورند.

اصلاح قیمت ها از فردا

رئیس جمهور گفت: اصلاح قیمت ها از ابتدای روز یکشنبه 28 آذر آغاز می شود.
 
آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری درباره زمان دقیق اجرای اصلاح قیمت ها افزود: اطلاعیه ستاد آماده شده است و پس از این گفتگوی تلویزیونی پخش می شود.

رئیس جمهور گفت: در این مرحله آزادسازی قیمت نداریم بلکه قیمت ها اصلاح می شود.

آقای احمدی نژاد در عین حال اظهار داشت: قانون هدفمند کردن یارانه ها از مدت ها قبل آغاز شده است.

رسانه ملی در اطلاع رسانی به مردم خوب عمل می کند

رئیس جمهور گفت: یک چهارم صد و بیست هزار میلیارد تومان سی هزار میلیارد تومان می شود که اگر مردم مصرف نکنند ما هم آن را صادر می کنیم، وقتی صادر شد پولش مال ملت است.
 
آقای احمدی نژاد افزود: سی هزار میلیارد تومان یعنی چه؟ یعنی یک سال بودجه عمرانی کشور در سال گذشته.

وی گفت: بودجه عمرانی ما در سال گذشته در تاریخ کشور بی نظیر بود.

رئیس جمهور افزود: در سال گذشته دولت اقدام به ساخت راه آهن، مدرسه، بیمارستان، بندر، شهرسازی، آسفالت راه روستایی، جاده ها و بزرگراه ها کرد و این بیشترین حجم کار عمرانی تاریخ کشور بود.

وی اضافه کرد: همه بودجه عمرانی سال گذشته ما بیست هزار میلیارد تومان بود یعنی اگر همت کنیم و یک چهارم (120 هزار میلیارد تومان) را صرفه جویی کنیم بودجه عمرانی دو و نیم برابر خواهد شد.

احمدی نژاد گفت: اگر این سی هزار میلیارد تومان را در بخش مسکن استفاده کنیم و در بانک بگذاریم و بگوییم وام صفر درصد به مردم بدهید، حداقل یک میلیون و چهارصد تا پانصد هزار مسکن شهری و روستایی با شرایط قرض الحسنه ساخته خواهد شد.

وی افزود: این میزان ساخت علاوه بر ساخت سالانه یک میلیون و سیصد تا چهارصد هزار مسکنی است که هم اکنون ساخته می شود و با این اقدام، دیگر کسی بدون مسکن نخواهد ماند و بافت فرسوده ای باقی نمی ماند.

رئیس جمهور گفت: اگر این را به بخش کشاورزی ببریم مطمئنا زمینی نمی ماند که تحت کشت آبیاری تحت فشار نباشد.

احمدی نژاد افزود: یکپارچه سازی اراضی کشت، داشت و برداشت همه اش مکانیزه خواهد شد و تولید ما در واحد سطح به دو برابر خواهد رسید.

وی گفت: در نتیجه، آب کشاورزی را تامین می کنیم و همه سدهای کشور و شبکه های آبیاری به اتمام خواهد رسید و این تنها با یک سال به دست می آید.

رئیس جمهور افزود: اگر این میزان را در صنعت صرف کنیم همه طرحهای نیمه تمام به اتمام خواهد رسید و به همان اندازه باید ساخته شود.

وی اضافه کرد: اگر آن را به عمران شهری و حمل و نقل ببریم همه بزرگراه های شهری، متروها، اتوبوس ها و تاکسی ها نوسازی می شود و اضافه هم می آید.

احمدی نژاد گفت: اگر این مبلغ را وارد حمل و نقل برون شهری و راه آهن سازی کنیم؛ ما اکنون دوازده هزار کیلومتر راه آهن در دست ساخت داریم یعنی 25درصد بیش از کل تاریخ راه آهن کشور، یعنی هر چه راه آهن داریم یک ماه از 25صدم اضافه بر آن درست کنیم به سی هزار میلیارد تومان نمی رسد.

وی افزود: همه آزادراه های کشور را با این مبلغ به بهره برداری می رسانیم و 7500 کیلومتر آزادراه را می توان با آن به بهره برداری رساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر مردم به این ثروت ملی توجه کنند و یک چهارمش را صرفه جویی کنیم به راحتی قابل وصول است.

احمدی نژاد افزود: خوشبختانه الآن صدا و سیما کار خوبی می کند و آموزش می دهد البته این باید وارد درس مدارس و دانشگاه ها شود چرا که این ثروت ملی است.

وی گفت: در دنیا برای هزار میلیارد تومان کلی برنامه ریزی می کنند این تنها سی هزار میلیارد تومان است، کمی همت کنیم سیستم و روش کار را عوض کنیم، نصفش را می شود صرفه جویی کرد.

رئیس جمهور افزود: اگر این اقدام صورت گیرد آن وقت ایران به کجا خواهد رسید؟ ایران به پیشرفته ترین کشور دنیا تبدیل خواهد شد و این شدنی است.

وی اضافه کرد: به خاطر اهمیت این موضوع دولت وقت زیادی روی آن گذاشت و سعی کردیم همه توان کارشناسی کشور را در چند سال گذشته بسیج کنیم چرا که اگر بخواهیم هدفمند کنیم و در اختیار مردم بگذاریم و بگوییم این مال شما و خود شما مدیریت کنید و تصمیم بگیرید همه این جهات را دیده ایم و تسریع در حمل و نقل، کشاورزی، صادرات، تولید، صنعت و در زندگی تک تک مردم و دهک های درآمدی در روستا و شهر، دامداری، کشاورزی و کارگر سطحی، کارمند و همه اینها را بررسی کرده ایم.

احمدی نژاد افزود: دولت یک برنامه ریزی جامع تهیه کرده است، بسته های گوناگون تا به حال تهیه کرده ایم.

رئیس جمهور گفت: مشغول مذاکره هستم تا کارها را با صنعت، بازرگانان، کسبه، کشاورزان، دامداران،‌تجار، صادر کنندگان، حمل و نقل درون شهری و برون شهری جلو ببریم برای اینکه این طرح به خوبی شروع شود و کمترین شوک و تنش در زندگی مردم ایجاد نشود.

احمدی نژاد افزود: البته در اجرای این طرح همه پیروزند، ما یک کار اضافی هم انجام داده ایم مثلا یک ماه بنزین اضافی اعلام شد البته مقداری کم کردیم و 60 لیتر بنزین به 50 لیتر بنزین رسید.

وی گفت: برای شبکه حمل و نقل برون شهری وآنهایی که نفت گاز مصرف می کنند برایشان ده روز با قیمت قبلی در کارتشان شارژ می شود.

رئیس جمهور افزود: سهمیه جدید را هم گفته ایم که دو ماهه شارژ کنند.

وی اضافه کرد: پمپ بنزین ها و پمپ گازهای کشور به سیستم های کارت خوان مجهز شده اند و مردم لازم نیست برای پرداخت ها پول حمل کنند یعنی سیستم های اداری کشور با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها عوض می شود.

احمدی نژاد گفت: برای آب و برق و گاز یک کار پلکانی کرده ایم یعنی همه تشویق بشوند بیایند پایین و هر کس یک پله پایین بیاید اثرش را در زندگی ببیند.

وی افزود: در ادامه حساب ها باز شد و این یک پروسه پرحجم، گسترده و پیچیده ای بود که به سرانجام رسید.

رئیس جمهور گفت: الان دو ماه هم در حساب مردم پول هست و همه بانک ها آماده هستند سیستم دولت آماده باش است تا بتوانیم این کار را به خوبی انجام دهیم و شیرینی آن برای مردم بماند.

احمدی نژاد افزود: اما با اجرای این قانون چه اتفاقی در زندگی مردم می افتد؟

وی گفت: با محاسبات ما شش دهک از همان روز اول به لطف خدا وضعشان بهبود خواهد یافت.

هدفمندسازی یارانه ها نخستین طرحی است که مال مردم است 

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در باره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها که از شبکه یک سیما پخش می شد گفت: دو دهک باید مقداری صرفه جویی کنند دو دهک هم باید بیشتر صرفه جویی کند بالاخره خیلی زندگی مرفه باز و بدون هیچ کنترلی دارند که خوب نیست به نفع خودشان هم نیست.
 
احمدی نژاد افزود: این باز بودن را یک مقداری کنترل و یک ذره هزینه ها و مصرف را محدود کنند.

وی ادامه داد: البته آنها هم به این جرگه می پیوندند.

رئیس جمهور افزود: اگر چه با اصلاحات اساسی که در اقتصاد صورت می گیرد همه سود می برند و با این سیستم صنعت ما بهینه می شود و قیمت تمام شده در صنعت می تواند با قیمتهای جهانی رقابت کند.

احمدی نژاد گفت: الان این رقابت وجود ندارد برای اینکه هزینه تمام شده بالاست؛ چرا بالاست؟ برای اینکه انرژی ارزان بوده کسی فکر را به کار نینداخته، فکرها کم به کار افتاده آن هم فکر و هوش ایرانی که دنیا را زیر و رو می کند.

وی افزود: ایرانی که یک فرصت پیدا می کند ماهواره به فضا پرتاب می کند و هزاران دانشمند تحویل می دهد این فکر معطل شده به خاطر اینکه یارانه ارزان آمده و تمام چاله و چوله ها را پر کرده است.

رئیس جمهور گفت: الان می خواهیم بگوییم نخیر، چاله چوله ها را باید با همت و فکر پر کنیم، باید با بهینه سازی، سیستم ها و مدیریت را پر کنیم تا بعد بتوانیم در دنیا رقابت کنیم.

احمدی نژاد افزود: صنعت و رفتار اقتصادی متحول خواهد شد.

در ادامه، مجری در سؤالی از رئیس جمهور پرسید: آیا این محاسبات بر مبنای یک چهارم صرفه جویی است که وی پاسخ داد: نه اصلاً، ما گفتیم فرض کنید، این دیگر همت مردم است عرض خواهم کرد مردم نصفش را صرفه جویی کنند.

رئیس جمهور افزود: کسی که صرفه جویی می کند دو سود می برد اول منابعی که به او داده ایم در جیبش می ماند، دوم آن مقدار صرفه جویی را صادر می کنیم پولش دوباره به اقتصاد برمی گردد و همه مردم سود می برند.

مجری پرسید: آیا هنگامی که واژه مردم را به کار می برید منظورتان نهادهای دولتی هم که انرژی بر هستند نیز می باشد؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: همه، البته ما برای بخش دولتی و مصارف عمومی مثل دولت از همان اول کار، قیمتها را آزاد کردیم.

وی افزود: ما بیشترین فشار را به دولت و کمترین فشار را به مردم وارد کردیم برای اینکه طرح مال مردم است هم اینها باید صرفه جویی کنند و هم آنها.

رئیس جمهور در ادامه گفت: برگردیم به آن بحث اول؛ ما معادل 4 میلیون و 200 هزار بشکه انرژی مصرف می کنیم هر قدر کمتر مصرف شود چه اتفاقی می افتد؟ صادر می شود و می آید در اقتصاد ملی.

احمدی نژاد افزود: بنا بر این هر کس حتی آن کس که آزاد مصرف می کند بگوید من لیتری فلان مقدار می دهم می خواهم هر قدر دلم می خواهد مصرف کنم، چرا هر قدر مصرف کنیم؟ می سوزد و می شود آلودگی تهران.

وی گفت: باید دو برابر هزینه بدهیم آلودگی را برطرف کنیم می شود ترافیک های سنگین.

رئیس جمهور افزود: هر کس هر جا هست هر مقدار می تواند صرفه جویی کند دو تا سود می برد اولاً یارانه ای که به حساب او واریز شده مقدار بیشتری در جیبش می ماند که مال خودش و ثروتش است دوم صرفه جویی صادر می شود.

احمدی نژاد گفت: با آن سی هزار میلیارد تومان اگر نصفش را صرفه جویی کنند اتفاقهای بزرگی می افتد.

وی افزود: این طرح نخستین طرحی است که مال مردم است و همه مردم خواهان اجرای آن هستند برای اینکه مردم آگاه و هوشیارند و منافع این طرح را می فهمند و فشار می آورند که طرح را اجرا کنید و ما پذیرفته ایم.

رئیس جمهور گفت: جالب است وقتی مردم بپذیرند دیگر تبعات منفی ندارد و یا به حداقل خواهد رسید.

کشور وارد شرایط جدید اقتصادی می شود 

رئیس جمهور گفت:‌ این راهی است که ما شروع کردیم؛ با این اقدام گام آخر مرحله اول برداشته شده و ما وارد شرایط جدید اقتصادی می شویم.
 
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود افزود: فکر می کنیم که اقتصاد را باید مردم اداره و ثروت ملی را باید مردم مدیریت کنند.

وی گفت: باید برسیم به نقطه ای که رفتار تولید کننده،حمل و نقل کننده، مدیر و مصرف کننده ما کاملا دگرگون بشود.

احمدی نژاد افزود: باید قدر ثروت و نعمت الهی را تا قطره آخرش دانست و این همان چیزی است که دردنیا وجود دارد.

وی گفت: ما کشور کم بارش و کم آبی هستیم ؛ امسال هم بارش کم داریم که امیدواریم خداوند متعال برساند اما همین 250 میلیمتر را درست استفاده نمی کنیم و حداکثر راندمان ما یک سوم است .

رئیس جمهور افزود:‌با همین آب می توانیم سه برابر تولید فعلی تولید داشته باشیم و این تولید چه رفاه و آینده ای برای فرزندان ما درست می کند.

احمدی نژاد تاکید کرد: ‌این واقعا شدنی است ؛ برخی فکر می کنند که نشدنی است و مرتب آن را متوقف کردند در حالی که این کار شدنی است و مردم می توانند کارهای بزرگی کنند.

وی افزود: تازه کار را شروع کرده ایم اما می خواهم نکاتی را از مردم درخواست کنم.

رئیس جمهور گفت: اولین خواهش من از مردم این است که ما باید با هم باشیم، ما یک خانواده و ملتیم؛ زیبایی زندگی و سعادت در این است که همه همدیگر را دوست داشته باشیم و با هم با رحمت برخورد کنیم تا رحمت خداوند نیز نازل شود.

وی افزود: اگر ملتی با هم رحیم باشند و یکدیگر را دوست داشته باشند و مراعات هم را بکنند خداوند هم مراعات می کند و باران و برف ونعمت و برکت خواهد آمد.

رئیس جمهور گفت: خیلی بد است کسی فقط به فکر خودش باشد ؛کجا می خواهد برود ؛ چه کار می خواهد بکند ؛بدتر از آن کسی که به فکر خودش است آن کسی است که می خواهد از خلأها و تحولات سوء استفاده کند؛کجا می خواهید بروید؟ ما که از یک ساعت آینده خبر نداریم.

احمدی نژاد افزود: ‌زیبایی زندگی به انباشتن نیست به درست استفاده کردن است؛ زیباترین زندگی را کسانی کردند که برای دیگران زندگی کردند؛ امام حسین علیه السلام همه وجودش را برای جامعه فدا کرد و بالاترین زندگی و عشق را انجام داد؛ انسانهای وارسته از همه چیز زندگی استفاده می کنند و لذت می برند.

وی گفت: ‌مقیاس ما باید ملی باشد ؛ببینیم اگر 75 میلیون می خواهند انجام بدهند چه اتفاقی می افتد و انعکاس کار ما و برگشت آن به زندگی چه می شود.

احمدی نژاد افزود:‌ این پولی که به حساب مردم ریختیم پول ویژه است؛ مملکت ما مملکت امام زمان (عج) است همه چیز متعلق به امام زمان و بیت المال است.

وی تاکید کرد: ‌این پول امام زمان و بابرکت است این پول زمینه رشد جامعه است و پول حلال و پاک است بنابراین مراقب باشیم که این پول خراب نشود که دیگر اثر ندارد.

احمدی نژاد گفت: ما معتقد به برکت هستیم برکت از عدالت می آید هر جا عدالت بشود برکت می آید؛ برکت یعنی اینکه هر پدیده در جای خود قرار بگیرد و شکوفا شود و همه استعدادها را بروز دهد.

وی با آوردن مثالی افزود: می خواهیم نهالی بکاریم و این را در زمینی می بریم که با این نهال سنخیت ندارد و آب ، نور و نگهداری آن مناسب نیست پس این نهال ثمر نمی دهد و به جای اینکه 100 کیلو میوه خوب بدهد 20 کیلو میوه پلاسیده می دهد اما اگر این نهال را در زمینی که سنخیت دارد بکاریم و نور،آب و نگهداری آن مناسب باشد این نهال همه استعدادهای خود را بیرون می ریزد و در فصل شکوفایی، زیباترین و در فصل میوه دادن بهترین میوه ها را می دهد.

رئیس جمهور گفت: عدالت یعنی اینکه هر چیز سر جای خود باشد ؛ این پول مال مردم و یک گام بلند در جهت عدالت است.

مردم برای دریافت یارانه‌ها عجله نکنند

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از شبکه یک سیما از مردم خواست برای دریافت یارانه‌های واریز شده به حسابهای بانکی‌شان "بلافاصله به بانک مراجعه نکنند".
 
آقای احمدی نژاد گفت: پول هست؛ ما یارانه‌ها را برای مدت دو ماه واریز کرده ایم. این طرح دهها سال ادامه دارد؛ به فضل الهی این طرح به گونه‌ای است که کسی نتواند آن را لغو کند.

وی افزود: این طرح مال مردم است و نسلهای پیاپی از آن استفاده خواهند کرد؛ پس اولا عجله نکنند. این شش ماه اول مهم است. اگر مردم زود این پول را دریافت کنند، وارد بازار می‌شوند، این بازار را به هم می‌زند و ضرر این کار به مردم وارد می‌شود.

رئیس جمهور گفت: فکر کنید این پول مال خودتان است، نگه دارید. صنعت، خدمات، بانکها، بخش‌ای گوناگون و بازار بسته‌های خوبی را پیش بینی کرده‌اند.

وی افزود: بعضی بخشها قرار است قیمتها را پایین آورند و خرید و فروش را تسهیل کنند. مردم حوصله کنند، ما در خدمتشان هستیم با هم جلو می‌رویم.

آقای احمدی نژاد تاکید کرد: مردم عجله نکنند، به خصوص الان که از فردا می‌خواهد شروع شود، آخر ماه است، کارمندان می‌خواهند حقوق بگیرند، ممکن است مردم در صف بانکها بایستند. این در حسابتان هست.

بالاترین ناظر خود مردم هستند

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از مردم خواست برای استفاده از یارانه‌های واریزی، برنامه‌ریزی کنند.
 
آقای احمدی نژاد گفت: این طرح گام‌های بعدی دارد. سعی می کنیم پول موجود در حساب مردم در گام‌های بعدی حداقل به دو برابر برسد.

وی افزود: گام بعدی را ان شاءالله سال آینده اجرا می‌کنیم. یکی از همکاری‌های خوب را نمایندگان مجلس با ما کردند. ان‌شاءالله در بودجه سال آینده همراهی می‌کنند و ما گام بعدی را برای افزایش یارانه‌ها بر می‌داریم.

رئیس جمهور گفت: اگر قوانین اجازه دهد و راه باز شود، آنچه در نیت من است، بیش از آن خواهد شد.

آقای احمدی‌نژاد افزود: فکر می‌کنیم ثروت را دست مردم بدهیم، بهتر از دولت مدیریت می کنند، زیرا در سیستم دولت هزینه ها بالا می‌رود و بهره پایین می‌آید. دست مردم باشد، خودشان تولید و سرمایه گذاری می‌کنند.

وی از مردم خواست این پول را نگه دارند. بخشی را برای آینده بچه‌هایشان پس انداز کنند. بورس، بانک، صنعت، سرمایه‌گذاری قرار است بسته‌ها‌یی بدهند.

رئیس جمهور گفت: مردم حوصله کنند. اصلا دو ماه دست نگه دارند قبض برق، آب و گاز بیاید، حساب و کتاب کنند. برای کاهش مصرف خود مدیریت تنظیم کنند. همه اعضای خانواده دور هم بنشینند و مشورت کنند تا مصرف برق، گاز، آب و بنزین‌شان پایین بیاید. بگذاریم بچه ها در خانه مدیریت اقتصادی را یاد بگیرند.

آقای احمدی‌نژاد همچنین خبر داد: مردم توجه داشته باشند واریز دوم یارانه‌ها در همین مرحله اول صورت می‌گیرد و برای نان است. چون نان مهم است و می‌خواهیم مردم نان خوب بخورند.

وی افزود: ان‌شاءالله نفری 4000 تومان به ازای هر ماه در همین هفته واریز می‌کنیم و برای دو ماهه 8000 تومان نفری خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون دولت بیش از 4000 میلیارد تومان یارانه نان می دهد و مردم هم بیش از این مقدار پول خرید نان می دهند، افزود: تجمیع این دو با هم موجب می‌شود مردم بهترین نان را بخورند. تازه بخشی هم اضافه می‌آید، اتلاف نان از بین می رود و ما می‌توانیم گندم را صادر کنیم.

آقای احمدی‌نژاد گفت: توصیه ام به مردم عزیز این است که همان طور که تا الان به ما اعتماد کردند، اعتماد کنند. ستاد در مرکز و همه استان‌ها و شهرستان‌ها هست، در کنار شما هستیم؛ اطلاعیه می‌دهند، فقط به اطلاعیه‌ها توجه کنید.

وی افزود: اگر کسی گفت فلان جنس قرار است قیمتش آن قدر بشود، درست نیست. عدالت، در داخل و خارج مخالف دارد. برخی رسانه‌های بیگانه علیه این طرح داد سخن داده‌اند.

رئیس جمهور گفت: ناراحت هستند. نمی خواهند ایران پیشرفت کند و به الگویی تبدیل شود که در آن فقیر نباشد، کشوری که در آن همه شاد و مرفه باشند.

آقای احمدی‌نژاد تصریح کرد: ممکن است بخواهند مردم را نگران و فضاسازی کنند، شاید برخی متوجه نباشند و تحریک شوند اقدامی در اقتصاد انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چه نظارت هایی روی صنوف صورت می‌گیرد گفت: خوشبختانه اصناف همکاری خوبی داشتند. ستاد درست کردند و در حال همکاری هستند. آموزش دادند. تشریح کردند. سوالات پاسخ داده شده است. خود صنوف، واحد نظارت تاسیس کرده اند. نظارتی هم وزارت بازرگانی دارد و نظارت خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: بالاترین ناظر خود مردم هستند. هر جا جهشی اتفاق افتاد، مردم دست نگه دارند، خرید نکنند، اطلاع دهند. ماموران ما می‌آیند اگر ناشی از کمبود کالا باشد، جبران می کنند و اگر خدای ناکرده رفتار نامناسبی باشد، با آن هم برخورد می‌کنند.

وی درباره وظیفه رسانه ها در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: همه در اجرای این طرح مهم هستند. صنعتگران، کارگران، دامداران، کشاورزان، تجار و بازرگانان، کسبه و پیشه‌وران، معلمان و فرهنگیان، دانشگاهیان و دانش‌آموزان همه مهم هستند.

رئیس جمهور افزود: اهالی رسانه هم خیلی مهم هستند. دنیا الان در حال نگاه کردن به ماست. ما ایرانی هستیم، ما با دیگران فرق می‌کنیم. تحولات ایران مورد توجه همه دنیاست. آینده قضاوت خواهد کرد، ما امروز داریم تاریخ فردا را می سازیم. باید از خود اثر ماندگار قابل دفاع جا بگذاریم.

آقای احمدی‌نژاد سپس به تشریح کارهای رانندگان درون شهری و برون شهری پرداخت و با بیان اینکه این قشر "از زحمتکش ترین و پاک ترین قشرهای جامعه" است، از آنان تقدیر کرد.

هیچ مشکلی در جریان هدفمندی یارانه ها غیرقابل حل نیست 

رئیس جمهور گفت: در زمان اجرای هدفمند کردن یارانه ها هر جایی که مشکلی پیش آید مردم اطلاع دهند گروههای تخصصی پیش بینی کرده ایم که مشکل را حل می کنند.

وی افزود: تا جایی که توانسته ایم در جزئیات پیش رفته ایم اما اقتصاد کشور با 75 میلیون نفر جمعیت اقتصاد بزرگی است و ممکن است مشکلی پیش بیاید اما از این به بعد هیچ مشکلی نیست که در قضیه هدفمند کردن یارانه ها نتوانیم آن را حل کنیم.

آقای احمدی نژاد گفت: در این خصوص اگر کسی اقدام نامناسبی انجام دهد انگیزه اش اقتصادی نیست.

وی افزود: یک آماده باش برای کل استانداران ، فرمانداران و مدیران داریم و همگی آموزش دیده و پای کار هستند.

رئیس جمهور گفت: از همه اصناف ، صنعتگران و راننده ها می خواهیم همان طور که با هم قول و قرار گذاشتیم پیشگام اولیه این طرح باشند و همگی در این افتخار شریک هستند؛ کاری که دیگران برای اجرای آن، بخشی از مردم خود را از دست دادند و فقر در جامعه آنان اضافه شد، اما ما می خواهیم فقر و تورم ریشه کن شود و اقتصاد کشور شکوفا و همبستگی و دلبستگی مردم اضافه شود زیرا می خواهیم آن را عادلانه اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه ها و سیاسیون باید همکاری کنند افزود: این طرح مال احمدی نژاد و این دولت و آن دولت نیست بلکه مال همه ملت و تاریخ ملت است و همه باید کمک کنند که این کار جلو برود و همه برنده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه فقط ایراد گرفتن کار را درست نمی کند گفت: برخی افراد همه کارها را مسخره می کنند بدون اینکه پیشنهادی بدهند.

وی با اشاره به آلودگی هوای تهران افزود: به طور کم سابقه ای 25 روز هوای تهران متوقف شد اما همه مردم برای حل این مشکل همکاری کردند.

احمدی نژاد اضافه کرد: مسئولان نیز مال همه مردم هستند و سه سال دیگر کس دیگری می آید اما زمان و فرصت مال ملت است و همه باید برای این کار کمک کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از یارانه نقدی چیزی برای پس انداز مردم باقی می ماند گفت: دهک اول درآمدی که پایین ترین درآمدها را دارند متوسط ماهانه 135 هزار تومان درآمد دارند که بخش عمده آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و متوسط خانوارهای آنان چهار نفره است.

وی افزود: برای این خانوارها به طور متوسط ماهانه 162 هزار تومان یارانه ریخته شده است که مصرف آب و برق و گاز آنان حداقل است و ما می خواهیم حتی برخی از این افراد مصرف خود را بیشتر کنند و گوشت و میوه بخورند و به سلامت و بهداشت خود برسند.

رئیس جمهور گفت: پیش بینی ما این است که افزایش هزینه این دهک که بیشترین افزایش است حدود 10 درصد خواهد بود و 13 هزار تومان به هزینه های فعلی آنان اضافه می شود و 150 هزار تومان دیگر می ماند که باید خرج های دیگری کنند.

وی افزود: این میزان با محاسبه تأثیر هدفمندی در سایر کالاها نیز بوده است و هر چه دهک ها بالاتر می رود این فاصله کمتر می شود و تا دهک ششم این تأثیر مثبت است.

رئیس جمهور گفت: در دهکهای هفتم و هشتم نیز با مختصری صرفه جویی این تأثیر مثبت می شود و دو دهک آخر که بالاترین درآمد جامعه را دارند نیز رفاهشان کم نمی شود و باید کمی خود را جمع کنند.

وی افزود: این دهک های آخر نیز وقتی اقتصاد شکوفا شد و تولید و سرمایه گذاری افزایش یافت آنها نیز سود خواهند برد.

رئیس جمهور گفت: اگر همه به قول و قرارهای خود عمل کنند همه سود می برند و هیچ کس ضرر نخواهد کرد.

وی افزود: اگر در جریان اجرای قانون،‌ قشری آسیب ببیند آن را به ما اطلاع بدهند ما پشتیبانی خواهیم کرد و در عوامل و نهاده های تولید و خدمات کمک می کنیم که آنها نیز به سوددهی برسند اما نباید سرخود قیمت ها را بالا ببرند.

احمدی نژاد گفت: وقتی طرحی 50 سال ناعادلانه اجرا شده است دو دهک جامعه 30 برابر مصرف کرده اند در واقع این دو دهک نیز مقصر نبوده اند بلکه سیستم اقتصادی به این شکل بوده است.

وی افزود: امروز در تهران خانه ای داریم که بر اساس قبض گاز ماهانه 6 هزار متر مکعب مصرف می کند و در کشور کسانی را داریم که در ماه 50 متر مکعب نیز نمی توانند مصرف کنند.

رئیس جمهور گفت: متوسط مصرف گاز در تهران در 4 دهک پایین ماهانه 200 متر مکعب و در زمستان تا 300 متر مکعب است و این باعث اختلاف طبقاتی می شود.

وی افزود: با اجرای این سیاست ناعادلانه یارانه ها طی 50 سال 70 درصد یارانه به 30 درصد جامعه رسیده و 30 درصد جامعه دو و نیم برابر حق خود و 70 درصد جامعه 4 دهم برابر حق خود از یارانه ها استفاده کرده اند که این امر باعث ایجاد یک دره عمیق فاصله طبقاتی می شود.

رئیس جمهور گفت: من این فاصله ها را دیده ام و شاید تنها مسئولی هستم که در تاریخ کشور همه جای ایران را دیده ام و کسانی را دیده ام که 25 سال یا 40 سال میوه نخورده اند.

وی افزود: بچه ای 12 ساله می دوید که خود را به من برساند دیدم که لباس و کفش ندارد، نگفت که به من کمک کن و خانواده ما فقیر است بلکه گفت سقف مدرسه ما دارد می ریزد و من حاضر بودم جان خود را بدهم که وضع زندگی او عوض شود.

رئیس جمهور گفت: اگر آن یک چهارم را صرفه جویی بکنیم و آن شخص به جای 6 هزار متر مکعب ، 2 هزار متر مصرف کند مشکل حل می شود ، لازم نیست هر روز استخرت را گرم کنی، هفته ای یک روز گرم کن، زیبایی زندگی این است که با هم باشیم زیرا ما مسلمان و پیرو پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) هستیم.

حل مسئله مسکن و اشتغال؛ قبل از پایان دولت دهم

رئیس جمهور گفت: پس از آنکه این مرحله تمام شد تقریباً مراحل بعدی هم انجام خواهد شد زیرا تمام زیرساختها آماده است.
 
احمدی نژاد افزود: ان شاء الله دولت از اول سال آینده نیرویش را در سه بخش متمرکز خواهد کرد که هر سه تای آن یکی است و مال مردم است.

وی در تشریح این سه بخش گفت: اصلاح سیستم بانکی، اصلاح سیستم مالیاتی و ایجاد اشتغال برای جوانان گامهای بعدی است که می خواهیم از اول سال آینده و تا قبل از پایان دولت دهم مسئله یارانه ها، مسکن و اشتغال در کشور حل شود و سیستم بانکی ، مالیات و گمرک اصلاح شود و اصلاح شدنی است.

رئیس جمهور افزود: مهم ترین و سنگین ترین این موارد به لحاظ وقت و انرژی این مرحله بود که با همت ملت ایران ان شاء الله تا قبل از پایان سال انجام می شود و قبل از پایان سال نیز در اواخر بهمن دوباره به شکل دو ماه، دو ماه مبالغی به حسابها واریز خواهد شد.

الان آزادسازی نداریم مقداری اصلاح قیمت ها داریم

 رئیس جمهور گفت: یک میلیون خانه روستایی بازسازی شده اما هنوز دو میلیون خانه نوسازی نشده است.
 
آقای احمدی نژاد افزود: این غیر از جوان های روستاست که باید خانه دار بشوند و باید درست کنیم و این می شود.

وی ادامه داد: گفتیم فقط با یک چهارمش یعنی 30 هزار میلیارد تومان، ایران ظرف 5 تا 6 سال خودش را به پای کشورهای پیشرفته دنیا می رساند؛ در صنعت ، اقتصاد ، کشاورزی و آبادانی می تواند برسد اما هم اکنون این وضع ناعادلانه است و باید اصلاح شود.

رئیس جمهور گفت: همه باید برابر ببرند اگر بخواهیم عدالت واقعی را اجرا کنیم و اگر می توانستیم اجرا کنیم که چقدر شخصش را شناسایی کنیم و اینکه چقدر برده باید پنجاه سال معکوس عمل می کردیم.

وی افزود: بگذارید کشورمان آباد شود و در ایران با این همه پیشرفت نباید یک جوان دنبال کار بگردد و نباید لنگ مسکن باشد.

احمدی نژاد گفت: نباید مریضی یک خانواده را ساقط کند باید همه بیمه شوند، بیمه تکمیلی و طلایی.

وی افزود: ثروت را داریم اما بی جهت آن را می سوزانیم در حالی که در کنارش رفاهی نداریم.

رئیس جمهور گفت: همان اضافه سوخت را کنترل کنیم و بگذاریم مشکلات کشور حل شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساعت و زمان دقیق اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها افزود: قانون از مدت هاست که بخش عمده اش اجرا شده است.

احمدی نژاد گفت: الان آزادسازی نداریم مقداری اصلاح قیمت ها داریم.

وی افزود: آزادسازی در مرحله نهایی است چرا که هنوز باید چند مرحله جلو برویم اما به اندازه ای که امسال در بودجه پیش بینی شده و ان شاء الله ستاد که مستقر هستند اطلاعیه اش را آماده کرده و بعد از ا ین گفتگوی ما اطلاعیه ها را خواهند داد.

رئیس جمهور گفت: از ابتدای یکشنبه 28 آذر یعنی زمانی که امشب تمام شد از آخر شب، امشب کار را شروع می کند.

احمدی نژاد افزود: سهم بنزین هم ریخته شده هم با قیمت جدید سهمیه شارژ شده و هم با قیمت قبلی یک ماه اضافه داده ایم گازوئیل هم داده ایم.

وی گفت: نیاز نیست به اینکه کسی بخواهد 50 تا 200 لیتر در خانه ذخیره کند.

رئیس جمهور افزود: نمی ارزد در بین 70 میلیون خدای ناکرده در یک گوشه ای یک حادثه ای پیش بیاید و یک نفر یک لکه روی دستش بیفتد.

طرح هدفمندسازی یارانه ها بلندمدت است 

رئیس جمهور گفت: اگر کسی 500 لیتر بنزین را ذخیره و مصرف کند خوب چه اتفاقی می افتد؟ این تنها برای چند ماه مصرفش به کار می رود اما بعدش چه می شود؟

احمدی نژاد افزود: این طرح، طرح بلندمدتی است و همه با هم جلو می رویم، همه به حق خودمان قانع شویم که سهم هر کدام اندازه ای است که تعیین شده است و اینکه باید به سهم خودمان قانع باشیم.

وی گفت: قانع شدن به سهم خود در کشور برکت،‌ امنیت، آرامش و دلخوشی را همراه خواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: چرا باید بیمارستان های ما پر از مریض باشد؟ اگر هم به حق خودمان قانع باشیم و عدالت را اجرا کنیم واقعا این اندازه بیمارستان نیاز داریم؟! به خدا نداریم این سنت خداست.

وی گفت: پول را جمع کنیم بعد چرا خرج بیمارستان کنیم؟ اما البته جایی هم که لازم است باید خرج کنیم و دولت هم باید بیاید کمک کند و ممکن است کسی برای سلامتش 50 میلیون نیاز باشد این حوادث و مریضی است.

احمدی نژاد افزود: بسیاری از اینها ناشی از این است که ما به حق و حقوقمان راضی نیستیم و عدالت را رعایت نمی کنیم.

وی اضافه کرد: مثلا فردی که ذخیره می کند از کجا می داند این را داخل ماشین کرده و بیرون چه اتفاقی برایش می افتد.

رئیس جمهور گفت: آن چیزی که عادلانه است و خدا هم همان را می خواهد این است که همین زندگی طبیعی را داشته باشیم راحت زندگی کنیم ضمن اینکه این طرح برای همه است.

وی افزود: ‌ان شاء‌الله با اجرای این طرح وضع همه خوب خواهد شد تا روزی که بنده در خدمتگزاری مردم هستم طرفدار مردم و پای مردم هستم و فلسفه این دولت همین است.

احمدی نژاد گفت: جمهوری اسلامی هم یعنی اینکه پای مردم بودن و با مردم بودن و برای مردم زندگی کردن.

وی افزود: اگر چیزی کم آمد دوباره می ریزیم این طرح مال مردم است و با خود مردم مشورت می کنیم و بیشترین آن، این است که این طرح را همه با هم چه آنهایی که ثبت نام کرده و چه آنهایی که ثبت نام نکرده اند با هم همکاری کنیم تا ایران را به بالا ببریم.

رئیس جمهور گفت: ایران می تواند بالا برود و ایران باید بالاترین نقطه دنیا باشد چرا که این شایستگی مردم است.

وی افزود: نباید ضعفی در این کشور باشد که دیگران با آن ضعف ما را تمسخر کنند و ما را در دنیا دست کم بگیرند. احمدی نژاد گفت: چرا دست کم بگیرند؟ این ایران است هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران تمدن، فرهنگ و دانشمند خلق و هیچ کشوری به اندازه ایران به انسانیت و ارزش های الهی و انسانی خدمت نکرده است.

وی افزود: نمی شود بنشینیم و دیگران برای ما حرف بزنند ما باید اقتصاد اول دنیا باشیم و می توانیم و این ثروت ماست که من یک چهارمش را مثال زدم.

رئیس جمهور گفت: اگر مردم همت کنند و مطمئنم که همت خواهند کرد مطمئنا در گام دوم به گام سوم نرسیده کارخانه های ما اصلاح خواهند شد و کامیون های فرسوده کنار زده می شود و جای آنها را کامیون های نو خواهند گرفت.

احمدی نژاد افزود: اتوبوس ها و مینی بوس های سالم وارد شبکه حمل و نقل و تاکسی ها نیز درست خواهد شد. وی گفت: سیستم های گرمایشی و سرمایشی منازل و ادارات نیز درست خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: این ملت ایران است و این ملت وقتی مطلبی را بگیرد تا ثریا خواهد رفت و این را همه دنیا می داند.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم نصف این را صرفه جویی کنیم نمی گوییم از زندگی و رفاه مردم بزنیم بلکه اگر صرفه جویی کنیم ایران ظرف پنج سال در دنیا گلستان می شود.

احمدی نژاد گفت: ما 20 هزار میلیارد تومان کار عمرانی کردیم این در دنیا کار بی نظیری است و اگر شما این را به 40، 50 و 70 هزار میلیارد تومان برسانید چه اتفاقی در ایران خواهد افتاد؟

وی افزود: یک گوشه ای از بودجه را در فناوری فضایی گذاشته ایم الان چه اتفاقی افتاده است؟ الان حضور خودمان را در فضا ثبت کرده ایم و اگر کمی این را چرب کنیم فرزندان ما ظرف 3 الی 4 سال آینده موجود زنده را حتما به آسمان می فرستند.

رئیس جمهور گفت: اینها بچه های ایران و همه شان علوی و حسینی هستند.

احمدی نژاد افزود: همه دست به دست هم دهیم چرا که این کار باید به زیبایی و به نام ملت ایران ثبت شود. وی گفت: امثال ماها که پای ملت ایران رفتنی هستیم اما نامی که باقی می ماند نام ملت ایران است.
رئیس جمهور افزود: همه چیز آزمایش است من مطمئنم ملت از این آزمایش سربلند بیرون می آید.

وی اضافه کرد: اگر همه گوشه و کنار و کسی سوالی دارد سایت ها آماده پاسخگویی به سوالات هستند و من هم حاضر هستم بنشنیم همه سوالات را پاسخ دهم. 

 افزایش نرخ آب، برق و گاز پلکانی است

رئیس جمهور گفت: این طرح از نخستین ساعت یکشنبه 28 آذر اجرا می شود و در مرحله اول تکمیل خواهد شد.
 
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما افزود: نظر خود مردم را جمع می کنیم اگر در مرحله اول اشکالی و ضعفی داشتیم در مرحله دوم تکمیل خواهد شد.

وی گفت: کسی نمی خواهد از دست کسی در برود نه ملت نمی تواند در برود و نه دولت.

رئیس جمهور افزود: نه کسی درون ملت خیال کند زیرآبی برود و دربرود؛ کجا می خواهی بروی؟ در این جامعه در درون این ملت زندگی کنی و در این دنیا قرار داری تحت حاکمیت خدایی.

وی اضافه کرد: خدا که می بیند و خدا هم که رها نمی کند هر کاری کنی و از هر دستی بدهی از آن دست می گیری و این سنت خداست.

احمدی نژاد گفت: باید با همدیگر با لطف و محبت رفتارکنیم که در این صورت زندگی زیبا می شود من مراعات راننده تاکسی را بکنم، راننده تاکسی هم مراعات من را بکند، من مراعات مغازه دار و مغازه دار هم مراعات من را بکند.

وی افزود: تولیدکننده، واسطه، بازاری، تاجر، آن که خدمات می دهد آن که می خواهد ماشین را بشوید و یا می خواهد ماشین را ببرد ماشین شویی احترام بگذارید، دوست داشته باشیم، کمک بدهیم تا ان شاء الله این طرح جلو برود.

رئیس جمهور گفت: در اطلاعیه هایی هم که ستاد خواهد داد قیمت ها اعلام خواهد شد، قیمت ها هم اعلام خواهد شد.

وی افزود: قیمت های جدید کالاهای مختلف برای آب هم ما دیدیم منتهی شیب خیلی ملایم است.

رئیس جمهور گفت:‌ باز تاکید می کنم آب، برق و گاز که در تمام جاها تقریبا الان روستاها جمعیتش از 50 درصد گذشته که روستاها را هم تکمیل خواهیم کرد و افزایش قیمت ها پلکانی خواهد بود.

احمدی نژاد افزود:‌ آنهایی که مصرفشان پایین است قیمت خیلی ارزان است و هر قدر مصرف بالا برود ما به التفاوت اضافه می شود و حتی این طور نیست که اگر کسی به عنوان مثال هزار متر مکعب گاز مصرف کرد برای او از ابتدا محاسبه شود بلکه بهای گاز پلکانی محاسبه خواهد شد که این هم برای تشویق مردم برای مصرف کمتر است.

وی در ادامه گفت:‌خیلی ها در روستاها نفت سفید مصرف می کنند و برای پخت و پز از کپسول گاز استفاده می کنند برای آنها کوپن پیش بینی کرده ایم تا زمانی که قیمت به شکل کامل آزاد نشده از کوپن استفاده کنند در شهر گاز لوله کشی شده است ولی در روستاها ندارد نباید در حقش اجحاف شود.

رئیس جمهور گفت: به مقدار مصرف کوپن هم در اختیار دارد کپسول گاز و هم نفت که بتواند زندگی کند، جاهایی هم که جنگلی است، جنگل را محافظت کند و کسی نخواهد به جنگل آسیبی برساند همه اینها از همه جهات بررسی شده است.

احمدی نژاد افزود: صیادان به ویژه که اینها مصرف دارند و در برخی فصول نمی توانند کار کنند علاوه بر آنها مقداری نفت و گاز در اختیار فرمانداری ها قرار دارد برای موارد اضطراری و پیش بینی نشده که کسی درجاده مانده و یا کارتش را گم کرده و یا مالکان چاه های کشاورزی که هنوز نرسیده اند که بروند مدارکشان را تکمیل کنند به آنها قرض می دهیم و بعدا از سهمیه شان کسر خواهد شد.

وی گفت: سعی کرده ایم همه جهات را ببینیم که این طرح به خوبی اجرا و افتخار ملت ایران بشود.

رئیس جمهور افزود: می خواهم از ملت ایران به خاطر عملکرد بسیار عالمانه شان تشکر کنم زیرا ما مطالعه کردیم کشورهایی را که این کار را کردند در بخش اول قانون که پرحجم ترین بخش بوده است و ما این بخش را انجام دادیم در همین بخش در برخی از کشورها به هم ریختگی مشاهده می شد، شناسایی نشدن قشرها و بروز مشکلات و عده ای از مردم از نظر اقتصادی نابود شدند اما مردم ما بسیار قشنگ و متین عمل کردند خیلی زیبا نه تنها مشکلی نبود بلکه کار بسیار روان انجام شد.

وی افزود: از افرادی که ثبت نام کردند و افتتاح حساب داشتند و آنهایی که ثبت نام نکردند تشکر می کنم که این افراد نزدیک به دو دهک جامعه می شوند و به 14تا 15 میلیون نفر می رسند که نشان دهنده فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست.

احمدی نژاد گفت: حتی امکان دارد یک عده بعد از این بروند و انصراف بدهند کسانی که ماهی 5 میلیون، 4 میلیون، 10 میلیون تومان خرج می کنند حتی در ایران با 2 میلیون تومان خوب می شود زندگی کرد بروند و انصراف بدهند و بگذارند این برسد به این طبقات.

وی افزود: از کشاورزان،‌دامداران، کارگران و صنعتگران که بسته پیشنهادی دادند و گفتند بهای کالاها را اقساطی می کنیم، کسبه، بازاریان، فرهنگیان، دانشگاهیان،‌دانشجویان، دانش آموزان و رانندگان تشکر می کنیم.

رئیس جمهور گفت: از رسانه ملی که انصافا خوب و هوشمندانه کار کرد و از این پس کارش بیشتر هم خواهد شد تشکر می کنیم زیرا زمانی که وارد مرحله آخر می شویم مردم برای اصلاح رفتارها نیازمند الگو، راهنمایی و اطلاع رسانی خوب هستند.

احمدی نژاد افزود: همچنین از همکاران خودم که شبانه روز با عشق و امید کار کردند تشکر می کنم.

وی گفت: از رهبری عزیز که از این طرح حمایت قاطع و توصیه هایی به مجلس کردند تشکر می کنم و به ما گفتند بروید این طرح را اجرا کنید.

رئیس جمهور افزود: همچنین از نمایندگان مجلس که در روستاها و شهرها رفتند و برای مردم سخنرانی کردند تشکر می کنم از این پس هم در قانون بودجه همکاری خواهند کرد.

نکات مثبت مذاکرات ژنو 

رئیس جمهور در ابتدای در گفتگوی مستقیم تلویزیونی خود با مردم و قبل از اعلام آغاز اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 گفت: بهترین راه برای همه، حرکت به سمت همکاری است.
 
آقای احمدی‌نژاد گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی بلکه سیاست بین‌المللی، امروز مسئله هسته‌ای است؛ این مسئله هسته‌ای یک نماد و بلکه یک میعاد است.

وی افزود: تقابلی بود بین نظام سلطه و دنیای سرمایه داری با اندیشه انسانی و توحیدی و ملت؛ ایران در محور جبهه توحیدی قرار دارد و داشته است.

رئیس جمهور گفت: بهانه هسته‌ای، فرصتی بود که می‌خواستند از پیشرفت ملت ایران جلوگیری کنند.

آقای احمدی‌نژاد با بیان اینکه درباره موضوع هسته‌ای تاکنون مباحث بسیاری مطرح شده است، ادامه داد: اما من می‌خواهم فضای جدیدی در این باره باز کنم.

وی افزود: در سالهای اخیر همه تلاشهای دنیای غرب جلوگیری از هسته ای شدن ایران بود که این سیاست شکست خورد و ایران هسته ای شد.

رئیس جمهور گفت: اکنون دو راه مقابل کسانی قرار دارد که آن سیاستها را اعمال کردند که یکی ادامه دادن به این سیاستهاست که قطعا به شکست منجر می شود.

آقای احمدی‌نژاد با تصریح اینکه "در این مقطع، ما پیروز و هسته‌ای شدیم" افزود: تحریمها و قطعنامه‌ها اثر نکرد، بلکه به فرصت و انگیزه حرکت تبدیل شد و سرعت پیشرفت ایران را مضاعف و بیشتر کرد.

وی ادامه داد: راه دوم این است که تقابل به تعامل و همکاری تبدیل شود؛ ما از اول دنبال این راه بودیم و می‌گفتیم در همه زمینه های هسته‌ای و اقتصادی و مسائل بین المللی که موضوعات جهانی و پیامدهای آن مشترک است، با هم همفکری و مسائل را حل کنیم.

رئیس جمهور گفت: مذاکرات ژنو، مذاکرات خوبی بود، نماینده ایران حرفها را درست و بجا و قاطع زد، اما در مجموع جلسات مذاکره خوب بود.

آقای احمدی نژاد افزود: من با دقت صورت مذاکرات را مطالعه کردم و در آن نکات مثبت دیدم؛ به نظر من وقت آن شده است که سیاست تقابلی آنها به سیاست تعاملی تبدیل شود، زیرا این به نفع همه است.

وی اضافه کرد: با رفتن به سمت سیاست تعامل، همه برنده خواهند بود؛ ما از اول می خواستیم در همکاری سازنده همه برنده و پیروز باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه "چرا وارد عرصه تضییع حق ملتها و در عین حال نتیجه نگرفتن شویم؟ چنین رویکردی محکوم و شکست‌ خورده است" افزود: حالا که شرایط عوض و شکست سیاست آنها مشخص شد، باید بپذیرند بهترین راه برای همه، حرکت به سمت همکاری است.

آقای احمدی‌نژاد گفت: امیدوارم در گفتگوهای استانبول، بعد برزیل و بعد تهران به چارچوب همکاری برسیم؛ این به نفع همه است و حیثیت همه هم حفظ می‌شود؛ عدالت، قانون و حق هم همین است.

وی با بیان اینکه "بالاخره یک ملت باید از حقوق خود استفاده کند و البته از این حقوق استفاده کرد و خواهد کرد" افزود: استفاده از اهرمهای غیرقانونی، شورای امنیت و اقتصاد، کار درستی نیست؛ آن هم در برابر ملت بزرگی مثل ایران.

رئیس جمهور با ابراز امیدواری برای رفتن دو طرف به سوی همکاری گفت: ملت ایران حتما از همکاری استقبال خواهد کرد؛ این انرژی که آنها صرف تقابل کردند، اگر برای همکاری صرف می کردند سود بیشتری می بردند.

آقای احمدی‌نژاد افزود: امروز به آنها توصیه می‌کنم که به سمت تعامل بیایند، ما آماده‌ایم این روند به نفع همه تغییر کند.


( مشروح گفتگوی مستقیم تلویزیونی رئیس جمهوری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها