با اتمام دور پایانی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو، توافق شد تا دور بعدی نشست هسته‌ای در استانبول ترکیه برگزار شود. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از روز دوشنبه با حضور در ژنو، پایتخت سوئیس بعد از 15 ماه اقدام به برگزاری نشستی درباره موضوع هسته‌ای ایران کردند. این جلسات برای 2 روز پیش‌بینی شده بود و در روز اول 2 دیدار بین طرفین برپا شد که بنابر گزارش‌ها، فضای مذاکرات مثبت بوده و روند خوبی را طی کرد.
کد خبر: ۳۷۲۰۸۵

در آغاز این دیدار، جلیلی نماینده ایران در مذاکره با 1+5، به موضوع ترور شهید شهریاری، استاد دانشگاه شهید بهشتی اشاره می‌کند و انتقاد صریح تهران را نسبت به سکوت دنیا و همچنین گروه 1+5 اعلام می‌دارد؛ اما در ادامه جلسات نشست ژنو، جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایران تاکید کرد که ایران هیچ‌گونه گفت‌وگویی را در فضای فشار و تحریم نمی‌پذیرد.

در دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 که صبح دیروز انجام شد و آخرین دور این مذاکرات بود، دو طرف تاکید کردند که هرگونه گفت‌وگو در آینده باید روی همکاری درباره نقاط و دغدغه‌های مشترک متمرکز باشد و گفت‌وگو درباره مسائل اختلافی هم تنها از خلال گفت‌وگو روی نقاط مشترک می‌تواند انجام شود.

جلیلی در این مذاکرات خطاب به خانم اشتون و نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین تاکید کرد: لازمه تداوم مذاکرات متوقف شدن مسیر فشار است و ایران با تداوم مسیر فشار مذاکره نخواهد کرد.

همچنین در دور سوم مذاکرات توافق شد دور بعدی گفت‌وگوها اواخر ژانویه (اوایل بهمن‌ماه سال 1389) در استانبول، پایتخت ترکیه برگزار شود. طرفین در عین حال توافق کردند دور بعدی مذاکرات با هدف گفت‌وگو برای همکاری و یافتن زمینه‌های مشترک همکاری برگزار شود.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان همچنین در دور سوم مذاکرات با طرح تفصیلی 3 سوال مطرح در نامه 15 تیرماه خود به گروه 1+5، از اشتون و بقیه اعضای این گروه خواست به این سوال‌ها به طور شفاف‌تر پاسخ دهند و اعضای 1+5 متعهد شدند که پاسخ‌های لازم را در این زمینه ارائه کنند.

جلیلی با اشاره به مسلح شدن رژیم صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای از سوی برخی کشورها خطاب به اشتون گفت: «سوال بسیار مهمی که 1+5 باید به آن جواب بدهد، این است که چه کسانی رژیم صهیونیستی را به سلاح‌های هسته‌ای مجهز کردند؛ چراکه این نقض قاطع و روشن ان.پی.تی است.»وی در ادامه با اشاره به وجود 210 کلاهک هسته‌ای آمریکا در اروپا از 1+5 پرسید: آیا از این بابت احساس تهدید نمی‌کنند؟ رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در پایان این مذاکرات مجددا تاکید کرد که گفت‌وگو تحت فشار، در واقع گفت‌وگو نیست و تلاش برای دیکته کردن موضوعات به کشورها فقط کار دیکتاتورهاست.

ادامه گفت‌وگو‌ها حول نقاط مشترک

در پی اتمام نشست ژنو، سعید جلیلی با اعلام این خبر که گروه 1+5 گفت‌وگو برای همکاری را پذیرفت، خاطرنشان کرد: براساس توافق ایران و 1+5، گفت‌وگوها برای همکاری حول نقاط مشترک طرفین ادامه خواهد یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جلیلی در نشست خبری با اعلام این مطلب ابراز امیدواری کرد: با پایبندی 1+5 بر این توافق، دور بعدی مذاکرات اوایل بهمن امسال در استانبول برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که غربی‌ها پیشتر گفته بودند مذاکره را در چارچوب مسیر دوسویه فشار و مذاکره دنبال می‌کنند، آیا الان از سیاست خود منصرف شده‌اند، اظهار کرد: در نامه‌ای که در تیرماه برای خانم اشتون نوشته بودم، یکی از سوالات اساسی ما همین بود که آیا بر این راهبرد همچنان مصر هستید و اگر می‌خواهید این راهبرد را ادامه دهید، گفت‌وگو در این چارچوب ممکن نیست.

جلیلی تصریح کرد: ما گفت‌وگو را در چارچوب راهبرد دومسیره نمی‌پذیریم و آن را نفی می‌کنیم. این سوال اساسی بود که ما داشتیم و در این گفت‌وگوها نیز مطرح کردیم و طرفین مقابل نیز پذیرفته‌اند گفت‌وگوها برای همکاری انجام شود.جلیلی در ادامه این نشست خبری گفت: رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند ده‌ها کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، بنابراین باید مشخص شود که این کلاهک‌ها را از کجا پیدا کرده است.

جلیلی گفت: سوال‌های زیادی در مورد منطقه و جهان مطرح است، بخصوص در مورد آنچه که در 10 سال گذشته اتفاق افتاده، لشکرکشی‌ها و کشته شدن افراد بیگناه و این‌که مشخص شده که این جنگ‌ها اشتباه بوده است.دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست خبری پرسید: هزینه‌های تحمیل جنگ‌های ناشی از سیاست‌های غلط را چه کسی باید پرداخت کند و چه کسانی باید پاسخگو باشند؟

سعید جلیلی افزود: اینها مجموعه مباحثی است که فکر می‌کنیم امروز باید در مورد آن گفت‌وگوهای دقیق صورت بگیرد.جلیلی گفت: فکر می‌کنیم ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش موثری در این موارد داشته باشد.

بیانیه اشتون: حق ایران را به رسمیت می‌شناسیم

در همین حال کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان مذاکرات در ژنو، بیانیه‌ای منتشر کرد. وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات بین‌المللی مطابق مقررات آژانس عمل کرده است، تاکید کرد: حق ایران را به رسمیت می‌شناسیم و آمادگی داریم زمینه‌های مشترک و نیز موضوعات متقابل مورد علاقه را جستجو و بررسی کنیم.به گزارش مهر، اشتون در بیانیه خود نوشته است: تقریبا 2 روز مذاکرات مفصل با تاکید بر برنامه هسته‌ای و عملی شدن تعهدات بین‌المللی تهران، برگزار کردیم.

جمهوری اسلامی ایران براساس گزارش‌های زمانبندی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود مطابق مقررات بین‌المللی عمل کرده است و بازرسان آژانس نیز در گزارش‌های خود مستند به هزاران ساعت بازرسی این موضوع را تایید کرده‌اند. رئیس گروه مذاکره‌کننده 1+5 در ادامه بیانیه خود نوشته است: ضمن به رسمیت شناختن حق ایران، آمادگی داریم زمینه‌های مشترک و نیز موضوعات متقابل مورد علاقه را بررسی کنیم.

اشتون همچنین در این بیانیه خبر توافق طرفین برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در اوایل بهمن در استانبول را تایید کرد و افزود: درباره ادامه این مذاکرات در اواخر ژانویه آینده در استانبول توافق کردیم. ما ایده‌های عملی و روش‌های همکاری در راستای حل و فصل نگرانی‌های کلیدی را بحث می‌کنیم. البته پس از انتشار بیانیه اشتون، سعید جلیلی محتوای این بیانیه را منطبق با توافقات نشست ندانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها