انتخابات مصر مسئله داخلی است، صهیونیستها متهم اصلی ربودن 4دیپلمات ایرانی، توصیه به کشورهای غربی،جرم 2تبعه آلمانی محرز است، نامه های متکی به غربی‌ها درباره ترور اساتید، لزوم پاسخگویی غرب نسبت به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از جمله محور های نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه بود.
کد خبر: ۳۷۱۳۷۲

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در خصوص مذاکرات ایران با گروه 1+5 تصریح کرد: در رابطه با مذاکرات نمایندگان ایران با کشورهای 1+5 نکته ای که قابل اشاره است این است که ما با رویکرد مثبت و سازنده وارد گفتگوها شده ایم.

رفتار1+5 تعیین کننده نتیجه مذاکرات است

وی افزود: انتظار این است که 1+5 با تغییر جهت رویکرد قبلی فضای مثبت و سازنده ایجاد کند و رفتار آنها می تواند تعیین کننده نتیجه مذاکرات باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که 1+5 بر اساس محترم شمردن حقوق ملت ها زمینه نتیجه بخش شدن این مذاکرات را فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: ما فرصت را دراختیار آنها قرار دادیم تا فضای جدیدی در دنیا مبتنی بر عدالت و برداشته شدن استانداردهای دوگانه و رویکردهای تبعیض آمیز در دنیا حاکم شود.

عدم اشاعه،خلع سلاح و استفاده صلح آمیز خواست کشورهای جهان

مهمانپرست در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که ، ایران قبل از شروع مذاکرات مطرح کرده بود که راجع به مسئله هسته ای بحثی نخواهد کرد اما امروز ظاهراً طرفین توافق کردند در این باره صحبت کنند، این موضوع با چه رویکردی صورت می گیرد؟ پاسخ داد: همانطور که قبلاً اعلام شده بود دستور کار مذاکرات بر اساس نامه ای بود که قبلاً آقای جلیلی ارسال کرده بود و در این نامه به موضوعات مختلف بین المللی و جهانی که باید برای حل آنها همفکری و مشورت شود تأکید و اشاره داشت.

وی ادامه داد : اینکه درباره فعالیت های هسته ای در دنیای امروز صحبت شود و این صحبت بر اساس قواعد بین المللی و آن چیزی که به عنوان مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده ان پی تی باشد،  می تواند به این موضوع که همه کشورها باید به تعهداتشان به خوبی عمل کنند، کمک کند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: چیزی که برای افکار عمومی دنیا اهمیت بسیار زیادی دارد تعهد کشورها به خلع سلاح و عدم اشاعه و حق همه کشورها در برخورداری از این دانش برای مصارف صلح آمیز است.

لزوم پاسخگویی غرب نسبت به ترور دانشمند هسته ای ایران

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه روزنامه های انگلیسی مطرح کرده اند شهید شهریاری به دست موساد ترور شده و وی در مذاکرات هسته ای دخیل بوده و سفری نیز اخیرا برای مذاکره هسته ای به کره شمالی داشته است نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: همانطور که اشاره کرده بودیم کشورهای غربی باید پاسخگو باشند که به چه دلیل برای متوقف کردن حرکت صلح آمیز مردم کشور ما به منظور دسترسی به دانش پیشرفته و ایجاد جامعه ای برخوردار از رفاه مناسب با استفاده از این دانش ، دست به ترور افراد و دانشمندان کشورمان می زنند.
 
وی افزود: چرا این اقدامات تروریستی را محکوم نمی کنند و از این گروه های تروریستی حمایت می کنند و به آنها در کشورهای خودشان پناه می دهند و اسم اینها را از فهرست گروه های تروریستی خودشان خارج می کنند؟
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی مردم ما به عملکرد کشورهای غربی بسیار حساس است و قرار دادن اسامی دانشمندان هسته ای کشور ما در فهرست قطعنامه ها می تواند علامت بسیار نگران کننده ای باشد.

نامه های متکی به غربی ها درباره ترور اساتید

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اظهارات وزیر خارجه مبنی بر مکاتبه با اعضای گروه 1+5 پیرامون ترور اساتید دانشگاه، گفت: این اقدام صورت خواهد گرفت و مقامات رسمی کشورهای غربی باید مواضع خود را در رابطه با این اقدامات تروریستی اعلام کنند و آقای جلیلی نیز در مذاکرات ژنو این موضوع را مطرح کرد. به اعتقاد ما سکوت غرب در قبال این اقدامات تروریستی موجب تعجب و تحیر مردم ما شده است.

استقبال از نشست های فراگیر برای حل چالش های بین المللی

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص درخواست کشورهای عربی برای پیوستن به مذاکرات 1+5 گفت: ما معتقدیم برای حل بحران های بین المللی و مسائل دنیای امروز نیاز به مشارکت همه کشورهای مستقل خواهد بود و دستور کار مذاکرات نیز مربوط به همه بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و تنش ها در مناطق گوناگون باید باشد و این مسائل می تواند به سمتی برود که با حضور کشورهای مستقل رایزنی آنان را شاهد باشیم و امیدواریم چارچوب به آن سمت برود.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ظهره وند معاون رسانه ای شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده یکی از هیئت های حاضر در مذاکرات 1+5، درخواست دیدار با نمایندگان ایران را داشته که پذیرفته نشده است. این کشور کدام کشور بوده است، تصریح کرد: چند هیئت در حاشیه نشست ژنو درخواست ملاقات دادند که متناسب با زمان و سطح آن درخواست، ملاقات هایی صورت گرفته که در جریان این دیدارها نظرات طرفین تبیین شده است.

چرخه سوخت حق ایران است

یکی از خبرنگاران در خصوص تاثیر تولید کیک زرد بر رویکرد کشورهای غربی در قبال ایران سئوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره توضیح داد: این به غرب بستگی دارد که تا چه زمانی راه اشتباه قبلی را بخواهد دنبال کند آنچه اهمیت دارد برنامه هسته ای ما به صورت بومی در یک چرخه کامل در جریان است و حق ماست که بر اساس ان پی تی از دانش هسته ای بهره مند باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس معاهدات بین المللی حق طبیعی ماست که زمینه های مختلف چرخه سوخت در کشور را ایجاد کنیم و البته همه فعالیت ها با همکاری آژانس صورت می گیرد.

واکنش به اظهارات کلینتون

مهمانپرست در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در اذعان به حق ایران بر داشتن چرخه سوخت، گفت: اینگونه اظهارات می تواند قدمی مثبت تلقی شود اما در عمل همه کشورهایی که طرف مذاکره هستن باید این حق را بپذیرند و به آن عمل کنند. پذیرش حق ملت ها می تواند آغازی برای همکاری گسترده بین کشورها در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: ایجاد رویکرد جدید به یک تصمیم شجاعانه این کشورها نیاز دارد تا برای یک بار هم که شده حق ملت ها را به رسمیت بشناسند.

غیرنظامی بودن خزر مورد توافق 5کشور ساحلی است

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا متن تفاهمنامه امنیتی کشورهای حاشیه دریای خزر منتشر نشده است گفت: در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران یکی از موضوعات مهم که به توافق رسید غیر نظامی اعلام کردن دریای خزر بود که در اجلاس سوم سران در باکو تحت عنوان توافقنامه امنیتی مورد تاکید قرار گرفت.

مهمانپرست ادامه داد: فکر نمی کنیم نکته مبهمی در رابطه با آن وجود داشته باشد و این موافقتنامه قابلیت دسترسی دارد.

جرم 2 تبعه آلمانی محرز است

خبرنگاری سئوال کرد بعد از بازداشت 3 تبعه آلمان که تحت عنوان خبرنگار به ایران آمده بودند مقامات این کشور در آستانه کریسمس درخواست آزادی آنان را داشتند که مهمانپرست در این باره با خنده، گفت: اولا سه نفر نبوده اند دو نفر بوده اند مگر اینکه در این دو سه روز یکی اضافه شده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه موضوع دو تبعه آلمانی در دستگاه قضایی در دست رسیدگی است گفت: جرم این دو محرز است و خودشان نیز پذیرفته اند اما باید دادگاه اعلام نظر کند.

مهمانپرست عنوان کرد: در راستای رفتار انسانی دولت ما در شرایطی که دسترسی کنسولی در دوران بازداشت امکانپذیر نیست این امکان را برای سفارت آلمان فراهم کرد و درخواست جدیدی نیز برای ملاقات خانواده این افراد با توجه به فرا رسیدن سال نو میلادی صورت گرفته که در حال پیگیری است.

توصیه به کشورهای غربی

خبرنگار شبکه چین در خصوص تحلیل رسانه های غربی مبنی بر بی نتیجه بودن مذاکرات ایران با 1+5 سئوال کرد که سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این باره بیان داشت: اینکه برخی رسانه های غربی به نقل از مقامات کشورهایشان در خصوص این مذاکرات اظهار بدبینی می کنند اگر این روند ادامه یابد این شائبه ایجاد می شود که طرف مقابل دنبال مذاکرات واقعی نباشد.

وی افزود: مقامات کشورهای طرف مذاکره باید نشان دهند که این برداشت رسانه های غربی اشتباه است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تفاهم بر اساس اصول و منطق در مذاکرات 1+5 اهمیت دارد تا موضوعات در آینده به نتایج مثبت برسد و اگر این چارچوب به تفاهم برسد که بر اساس اصول بین المللی مذاکراتی در آینده دنبال شود حرکت مثبتی خواهد بود.

واکنش به تقلبی بودن منشور کورش

خبرنگاری در خصوص ادعای رسانه های غربی مبنی بر تقلبی بودن منشور کورش سئوال کرد که مهمانپرست توضیح داد: این موضوع تخصصی و مربوط به سازمان میراث فرهنگی است و متخصصان ما در سازمان مربوطه موضوع را در دست بررسی داشته اند اگر اعلام کرده اند که این ادعا صحت ندارد باید به نظرات کارشناسی آنها توجه کنیم.

گفتگو با روسیه درباره اس300

یکی از خبرنگاران پرسید: شنیده شده که روسیه در حال فراهم کردن زمینه بازگرداندن مبلغ پرداخت شده از سوی ایران برای خرید سامانه اس 300 است ، مهمانپرست در این باره گفت: بحث تعهدات روسیه نسبت به ایران درباره قراردادهای تسلیحاتی از جمله اس 300 بر اساس موارد تصریح شده در قرارداد دنبال می شود.

این خبرنگار پرسید ، آیا گفتگوها آغاز شده است که مهمانپرست در پاسخ گفت: ما مدتهاست که گفتگوها را در این رابطه دنبال می کنیم.

خبرنگاری گفت مشایی اخیرا گفته است که دو تبعه آلمانی بازداشت شده در ایران جاسوس نیستند که سخنگوی وزارت خارجه گفت: این دادگاه و دستگاه قضایی است که باید در خصوص اتهام افراد بررسی کرده و نظر نهایی را بدهد. آقای اژه ای روز گذشته در نشست خبری اعلام کرد که در خصوص جاسوس بودن این دو نفر نکته ای بیان نشده بنابراین باید صبور باشیم تا اتهام افراد توسط دستگاه قضایی بررسی شود هر چه اعلام کنند مبنای عمل ما خواهد بود.

صهیونیست ها متهم اصلی ربودن 4دیپلمات ایرانی

خبرنگاری در خصوص برگزاری اجلاسی در الجزایر پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی سئوال کرد که در این اجلاس نمایندگان ایران موضوع 4 دیپلمات ربوده شده در لبنان را پیگیری کرده اند و مهمانپرست در این باره اظهار داشت: هر اقدامی در هر نقطه جهان برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی دنبال می شود مورد استقبال ماست و حضور هیئت ایرانی در این اجلاس نشانگر اهمیت آن برای ماست.

وی ادامه داد: پیگیری سرنوشت 4 دیپلمات ربوده شده همواره در دستور کار وزارت خارجه بوده و در همه مذاکرات چه دو جانبه چه بین المللی آن را پیگیری کرده ایم.

مهمانپرست یادآور شد: شواهد نشان می دهد که رژیم صهیونیستی پاسخگوی وضعیت 4 دیپلمات ربوده شده باشد و نشانه دیگری از اینکه کسی دیگری قصد سوء نسبت به دیپلمات های ما داشته باشد وجود ندارد و رژیم صهیونیستی متهم اصلی ربوده شدن این دیپلمات هاست و ما موضوع را به طور جدی پیگیری می کنیم.

حضور با برنامه ایران در اجلاس منامه

یکی از خبرنگاران در خصوص اجلاس منامه که اخیرا برگزار شد سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: کشور ما همواره در نشست های منامه با حضور قوی و ارائه پیشنهادات مشخص شرکت کرده و تاثیرگذار بوده و در نشست امسال نیز جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکت کنندگان تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران بوده و طرح و برنامه مشخصی داشته نکته ای که باید موضوعی که باید بین کشورهای فرامنطقه ای ایجاد شود این است به نظرات کشورهای هر منطقه در حل بحران های منطقه ای توجه کنند.

انتخابات مصر مسئله داخلی است

خبرنگاری در خصوص انتخابات مصر سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: انتخابات مصر یکی از مسائل داخلی این کشور است و باید دید نوع حضور مردم و مشارکت آنها برای تعیین سرنوشت منجر به وضعیتی باشد تا کشورهای اسلامی با حضور موثر در دنیای امروز نقش تعیین کننده داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در آغاز این نشست خبری با گرامیداشت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درگذشت دو خبرنگار رسانه های کشور را تسلیت گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها