حذف برنامه‌های منتقدمحور از جدول پخش تلویزیون

سال‌ها پیش، زمانی که هنوز سیل فیلم‌های خارجی در قالب دی‌وی‌دی در دسترس علاقه‌مندان سینما نبود تنها مسیری که برای تماشای فیلم‌های خارجی وجود داشت دل بستن به برنامه‌های سینمایی تلویزیون بود. برنامه‌هایی که عموما طبق یک الگوی کلی ارائه می‌شدند و شامل گفت‌وگو با منتقدان، بررسی قسمت‌هایی از یک فیلم و سپس پخش آن از تلویزیون بودند.
کد خبر: ۳۶۹۷۸۸

 این برنامه‌ها از هنرهفتم و جُنگ‌های سینمایی اوایل دهه 1370 تا همین اواخر و برنامه پربیننده سینما 4 ادامه داشتند و علاوه بر نمایش آثار برگزیده سینمای جهان، مخاطب عادی تلویزیون را با مفاهیمی چون نقد فیلم و قواعد سینمایی آشنا می‌کردند.

اما از چندی پیش تصمیم گرفته شده که بخش‌های نقد و گفت‌وگوی این برنامه‌ها حذف شود و مثلا سینما 4 فقط به پخش یک فیلم اختصاص داشته باشد. باید دید که آیا پخش فیلم بدون نقد و نظر کارشناسان می‌تواند تأثیر مفیدی از لحاظ فرهنگی و آموزشی داشته باشد و اساسا تفاوتی میان فیلم‌های پخش‌شده در سینما?4 و فیلم‌هایی که هر شب و هر روز از شبکه‌های مختلف نمایش داده می‌شوند وجود خواهد داشت یا نه؟ اما قدر مسلم این است که در میان ده‌ها برنامه گفت‌وگومحور مختلفی که هر هفته از طریق تلویزیون پخش می‌شوند، حضور برنامه‌های منتقدمحور دست‌کم این فایده را داشت که در این وانفسای بحران مخاطب و نزول سطح سلیقه مخاطبان، کمکی هرچند کوچک به ارتقای جنبه‌های فرهنگی سینمای ایران می‌کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها