لاریجانی:

رسیدگی به مردم بخشی از وظایف نمایندگان است

رئیس مجلس شورای اسلامی بخشی از وظایف نمایندگان را رسیدگی به وضع مردم در حوزه های انتخابیه دانست و گفت: کار مجلس صرفا جلسات علنی نیست، رسیدگی به مشکلات مردم نیز بخشی از وظایف نمایندگان است.
کد خبر: ۳۶۹۷۵۴

به گزارش مهر ، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تبریک فرا رسیدن روز مجلس و گرامیداشت یاد شهید مدرس، گفت: در باب نقش مدرس در تاریخ ایران بسیار سخن گفته اند و کتاب ها و مقالات نوشته شده و در سال های گذشته هم در چنین ایامی مطالبی بیان شد.

وی افزود: هر چند پیچیدگی صحنه سیاسی آن زمان و نقش آفرینی بی بدیل این مرد سیاسی اقتضا دارد که بیش از اینها در این زمینه پژوهش شود، اما سخن امروز، در باب بهره جستن از دید سیاسی ایشان به عنوان نماد مجلس در ایران است.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: از شهادت مدرس تا به امروز حدود 73 سال می گذرد اما همگی اذعان داریم که نام و یاد مدرس در بین ایرانیان زنده است و او را شهید راه آزادی می شناسیم. امام (ره) بارها چه در نوشته های خود و چه سخنرانی ها از ایشان به بزرگی یاد کردند.
 
وی افزود: امام (ره) فرمودند این سید لاغر و نحیف یک تنه جلوی همه ایستاد و انصافا هم چنین بود.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: گاه ایستاگی او مسیر کشور و ملت را عوض کرد؛ نظیر پافشاری مدرس در مقابل قرارداد ننگین وثوق الدوله؛ یا استقامت در مقابل قلدری رضاخان هر چند جانش را در این راه به ملت هدیه کرد اما سختکوشی او بیداری در ملت به وجود آورد که ثمره آن انقلاب شکوهمند اسلامی شد.
 
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حال جای این سوال وجود دارد که چگونه است که در بین این همه نمایندگان مجلس در دوره های مختلف نامی از کسی باقی نمانده اما بعد از چندین دهه از حضور مدرس همچنان نام او در قلب ملت ایران است.

وی افزود: پاسخ این سئوال در ویژگی های شخصیتی او نهفته است، مدرس فقیه و عالم بود و از سر بصیرت سخن می گفت؛ در اولین نطق خود در مجلس در محرم 1329 قمری سخن خود را اینگونه آغاز کرد: اول عذر می خواهم که صحبت داشتن بنده قدری زود است به واسطه اینکه عاقل تا بصیرت پیدا نکند سزاوار نیست که صحبت بکند؛ آن شخصیت عالم می دانست در حوزه تقنین باید آزموده شد و سخن گفت لذا مجلس از مدرس حساب می برد و روی سخن او همگان تامل می کردند.
 
رئیس مجلس افزود: مدرس در دفاع از منافع ملت حتی اگر تنها می ماند سخن خود را با قدرت بیان می کرد؛ پس از اولتیماتوم قشون روس برای حرکت به سوی تهران عده زیادی قصد فرار از تهران داشتند اما مدرس به تنهایی چنان استوار در مجلس سخن گفت که اگر بناست با زور ما را تحت سلطه دربیاورند؛ چرا ذلت را بپذیریم با عزت جلوی آنها می ایستیم.
 
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: همین سخنان اراده ها را قوی کرد و ملت را به استقامت کشاند، روزی به نمایندگان گفت به یقه باز پیراهن من کاری نداشته باشید حواستان جمع باشد دروازه های ایران باز نماند. آن علم اسلامی و این غیرت ملی از او شخصیتی جذاب و اثرگذار ساخت.
 
لاریجانی تصریح کرد: مدرس بی اعتنا به مظاهر دنیا بود، ملیسپو آمریکایی که در آن سال ها در ایران ماموریت داشت می گوید، مشخص ترین چهره روحانیون در مجلس مدرس است، شهرت مدرس بیشتر به این دلیل است که برای پول اصلا ارزش قائل نیست، در خانه ای زندگی می کند که جز یک قالیچه و تعدادی کتاب چیزی در آن نیست و در ملاقات با او محال است  کسی تحت تاثیر سادگی و هوش و قدرت رهبری او قرار نگیرد.
 
رئیس مجلس افزود: خود شهید مدرس در این باره می گوید: چیزی که استقلال را از بین می برد احتیاج است نمی خواهم محتاج خلق شوم من از آن کسانی نیستم که زیر تشکی بگیرم، می خواهم زبانم؛ این زبان تند و تیزم آزاد باشد.

لاریجانی تصریح کرد: مدرس جهت رسیدگی به وضع مردم وقت کافی صرف می کرد، چه زمانی که در کسوت نمایندگی بود و چه سال هایی که مجلس را تعطیل کرده بودند نظیر سه سال فاصله بین دوره دوم و سوم.

رئیس مجلس افزود: مدرس در مدرسه شهید مطهری -سپهسالار سابق- به درد مردم گوش می داد به نامه های آنان رسیدگی می کرد و شکایات مردم شهرستان ها از والیان را به عنوان ملجاء مورد اعتماد ملت بررسی می کرد. در واقع رابطه او با ملت بی واسطه بود. این هم نقطه قابل توجهی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این روزها گاهی به نمایندگان مجلس خرده می گیرند که چرا مجلس جلسه ندارد.

وی افزود: بخشی از وظایف نمایندگی رسیدگی به وضع مردم در حوزه های انتخابیه است کار مجلس صرفا جلسات علنی نیست. رسیدگی به مشکلات مردم نیز بخشی از وظایف نمایندگان است و این نقطه قوت نظام است که نمایندگان ملت بی واسطه با مردم مرتبط هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید قدر این خدمت نمایندگان را دانست کاری به نظرات دیگران ندارم بنده به عنوان وظیفه ملی صمیمانه از خدمات شما سپاسگزارم.

لاریجانی در ادامه با بیان این که زیاده سخن گفتم که وقت تنگ است و برنامه پنجم در پیش خاطرنشان کرد: اما اجمالا این خصوصیات باعث شد که شهید مدرس چهره ماندگار نمایندگی شود و به او این قدرت را داد که در مقابل رضاخان بایستد و در پاسخ او که چه از جان من می خواهی، بگوید، می خواهم تو نباشی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها