نسل ببر مازندران و شیر در ایران احیا می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور گفت: از آن جایی که ایران تجربه غنی در امر احیای یوزپلنگ آسیایی دارد، مصمم به احیای نسل ببر مازندران و شیر در ایران هستیم.
کد خبر: ۳۶۹۳۸۰

 به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، مهندس محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور در اجلاس بین‌المللی ببر در سن پطرزبورگ، خواستار تشریک مساعی بین‌المللی برای حمایت از ببر و تلاش برای جلوگیری از نابودی گونه‌های در حال انقراض شد.

محمدی زاده در دومین روز این اجلاس، بر ضرورت ایجاد منطقه متشکل از ایران، آسیای جنوب شرقی، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه برای احیای راهگذرهای مهاجرت ببر تاکید کرد.

وی همچنین طراحی و اجرای یک پروژه بین‌المللی برای معرفی مجدد گونه‌های در حال انقراض و منقرض شده مانند ببر مازندارن و مبادله تجارب با کشورهای عضو مجمع بین‌المللی ببر را خواستار شد.

همچنین پوتین، نخست وزیر روسیه با حضور در این اجلاس بر ضرورت حفاظت از گونه ببر تاکید کرد و گفت: تنها تشریک مساعی جهانی می‌تواند نسل این حیوان را از انقراض نجات دهد و باید کشورهای مختلف دارای جمعیت ببر در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

نخست وزیر روسیه همچنین تاکید کرد: مسائل مهم کره زمین و بشریت را مطرح می‌کنیم و تاکید داریم که تمدن بشری تنها با رفتار مسؤلانه نسبت به طبیعت می‌تواند پیشرفت کند.

پوتین افزود: دولت روسیه در برنامه توسعه خاور دور، این کشور حتما راهبرد حفظ جمعیت «ببر آمور» را مورد توجه قرار خواهد داد که زیستگاه این ببر در منطقه خاور دور روسیه و بویژه در استان آمورسک این کشور است.

گفتنی است، پیشنهادهای مطرح شده از سوی محمدی زاده پیرامون طراحی و اجرای پروژه بین‌المللی و ایجاد منطقه بزرگ ببر برای احیای مهاجرت ببرها مورد استقبال حاضران در اجلاس قرار گرفت و مقرر شد این پیشنهاد‌ها در سند نهایی برنامه جهانی احیای ببر منعکس شود.

نشست بعدی نمایندگان 13 کشوری که زیستگاه ببر محسوب می‌شوند در شش ماه آینده دوباره برگزار می‌شود، آن‌ها در ماه جولای گرد هم می‌آیند تا در مورد منابع مالی و نیز دستیابی به سیاست‌هایی برای نجات جمعیت ببرها، به علاوه بررسی اقدامات انجام شده گفتگو کنند.

گفته می‌شود تنها 3 هزار و 500 ببر در حیات وحش باقی مانده‌اند، موقعیت ببرها در حیات وحش به حدی ناگوار است که برنامه‌ای جهانی برای دو برابر کردن جمعیت آن‌ها تا سال 2020 در نظر گرفته شده است. ببرها از جانوران در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها