معاون استاندار آذربایجان ‌شرقی عنوان کرد:

انتقال آب رودهای ارس و زاب، برای رفع خشکی دریاچه ارومیه

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، گفت: انتقال آب رودهای مرزی ارس و زاب به دریاچه ارومیه، یکی از اهداف استراتژیک دولت به عنوان راه‌حلی برای رفع خشکی دریاچه ارومیه است و علاوه بر این، در سواحل شرقی و غربی دریاچه ارومیه طرح‌های مربوط به آبیاری تحت فشار و قطره‌ای اجرا می‌شود تا از منابع موجود به درستی استفاده شود.
کد خبر: ۳۶۸۸۸۵

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، اشرف‌نیا در خصوص راه‌حل رفع خشکی این دریاچه، با بیان این‌که بارورسازی ابرها به عنوان راه‌حلی کوتاه مدت برای رفع خشکی این دریاچه در دست بررسی است، گفت: پروژه انتقال آب از حوزه‌های مختلف نیز در حال اجراست.

وی افزود: در سفرهای اول و دوم هیات دولت به استان، انتقال آب از رودخانه ارس به دشت تبریز و دریاچه ارومیه مصوب شد و هم اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: داده‌های آماری و تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد که عامل اصلی خشک شدن این دریاچه تغییرات اقلیمی بوده و احداث سد و سازه‌ها تاثیر چندانی بر خشک شدن آن ندارد!

اشرف‌نیا تاکید کرد: بنا به دستور رئیس‌جمهور، مجموعه دولت موظف است از تمامی طرح‌های ممکن برای نجات این دریاچه به صورت جدی حمایت کند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: برای حل بحران دریاچه ارومیه باید در کنار استفاده از کارشناسان و ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، مدیریت مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

حجم آب انتقالی از رود ارس به دریاچه ارومیه 600 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

همچنین مسوولیت نگهداری زیستگاه دریاچه ارومیه به استان آذربایجان‌غربی سپرده شده و آذربایجان‌شرقی در نقش معین ظاهر می‌شود و در جلسات تخصصی که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، حضور دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها