مدال‌های طلای ایران دو رقمی شد

کشتی فرنگی ایران با این‌که در روز نخست رقابت‌های این رشته در بازی‌های آسیایی گوانگجوی چین، ستاره بزرگ خود را مقابل حریفان ژاپنی و قزاق شکست خورده دید تا کابوس المپیک چین یک بار دیگر برای سوریان تکرار شود، اما امید نوروزی و سعید عبدولی با درخشش بی‌نظیر خود، 2مدال طلا را به کاروان ورزش ایران هدیه کردند تا موقعیت ما در رتبه چهارمی بازی‌ها فعلا تثبیت شده باشد. کشتی ایران که در شوک و بهت ناکامی حمید سوریان فرو رفته بود با پیروزی‌های نوروزی و عبدولی، این شکست غیرمترقبه را به‌دست فراموشی سپرد تا برق 2 طلای دو جوان شیرازی و خوزستانی کشتی فرنگی، حسابی کاروان ورزش ایران را غرق در شادی و سرور سازد.
کد خبر: ۳۶۸۸۵۶

اما قبل از این‌که به موفقیت بزرگ نوروزی و عبدولی اشاره کنیم، باید از شکست حمید سوریان بگوییم. دارنده 5 مدال پیاپی رقابت‌های جهانی که یک ماه پیش در جهانی مسکو یک بار دیگر غنای فنی و تکنیکی خود را در سایه هوش و ذکاوت بالایش بر تمامی حریفان دیکته کرد تا نام خود را در جهان این رشته پرآوازه سازد، در گوانگجو به دلیل کم‌خوابی و وزن کم کردن غیرمتعارف، تمام بنیه و انرژی‌اش را قبل از مسابقه تحلیل برد تا او که با قرعه سختی نیز مواجه شده بود، ‌تمام شرایط مسابقه را به ضرر خود ببیند. سوریان در دور اول حریف کره‌جنوبی خود و دارنده مدال نقره جهان در سال 2010 مسکو را در 3 تایم شکست داد تا همه با این کشتی طلایش را قطعی بدانند؛ اما حریف کره‌شمالی و پرجنب و جوش سوریان در دور دوم، بخش دیگری از توان او را تحلیل برد تا هاسه گاوای ژاپنی و قهرمان آسیا در دور سوم دلاور ما را ضعیف شده ملاقات کند. حتی کمبود خواب سوریان نیز به حدی بود که او در بین دو کشتی در سالن نیز به خواب می‌رفت تا همه این مسائل و اشتباه تاکتیکی او در مقابل حریف ژاپنی در تایم سوم، او را از راهیابی به فینال محروم کند. سوریان که تایم اول را به هاسه گاوا واگذار کرده بود، در تایم دوم برنده شد و در شرایطی که در تایم سوم از حق انتخاب نشستن در خاک حریف یا کار روی وی در خاک برخوردار بود، او کار سخت‌تر را انتخاب کرد تا تقلایش برای بارانداز این ژاپنی بی‌نتیجه مانده و کشتی را بازنده شود.

سوریان بعد از این باخت، بسان المپیک پکن نتوانست به شرایط مسابقه برگردد تا در مقابل کشتی‌گیر قزاق در دیدار رده‌بندی نیز اشتباهات خود را تکمیل ساخته و با رسیدن به مقام پنجم، دستش از مدال کوتاه بماند. هر چند این شکست نیز چیزی از ارزش‌های سردار کشتی فرنگی ایران کم نمی‌کند، اما او در پایان این مبارزه از مردم ایران پوزش خواست و گفت: در حالی که می‌دانستم وضعیت چندان خوبی برای حضور در بازی‌ها ندارم، اما به دلیل این که ملتم و کشورم به من احتیاج داشت، در بازی‌ها شرکت کردم و این نتیجه را به دست آوردم. با این‌که می‌دانستم با وضعیت بدنم، خودم را به خطر می‌اندازم، اما با این حال هدفم کسب نتیجه و مدال در بازی‌ها بود. به هر حال از این بابت ناراحت نیستم، چون به وظیفه‌ام عمل کردم. با این شکست در بازی‌های آسیایی شرمنده مردم شدم و امیدوارم بتوانم در آینده جبران کنم.

امید نوروزی، فراتر از انتظار

اما در شرایطی که سکوتی سنگین اردوی کشتی فرنگی را تحت تاثیر امواج منفی خود قرار داده بود، امید نوروزی در 60کیلوگرم بسیار فراتر از انتظار در میدان حاضر شد تا با درخشش خود نهمین مدال طلا را به کاروان ایران هدیه دهد. جوان رعنای شیرازی در کشتی فینال، جانگ جی هیون، قهرمان نامدار کره‌جنوبی را با سابقه قهرمانی در المپیک آتن و دارنده 2 مدال برنز جهان فکورانه 2-1 شکست داد تا در شرایطی که هیچ‌کس حتی محمد بنا، سرمربی تیم ملی روی موفقیت این کشتی‌گیر حساب نمی‌کرد، مدالی خوشرنگ را به کشتی ایران هدیه کرده و زمینه‌ساز موفقیت‌های بعدی شود.

طلای دهم به نام سعید عبدولی

به دنبال نوروزی، سعید عبدولی در فینال وزن 66 کیلوگرم، با جسارت و شجاعت لازم برای یک لحظه نیز از مبارزه با بایاخ متف از قزاقستان پا پس نکشید تا در شرایطی که تایم اول را به حریف واگذار کرده بود، در دو تایم بعدی با رشادت و صرف فعل خواستن، بایاخ متف را با حملات بی‌وقفه خود به تسلیم وا داشت تا طلای دهم را به نام خود نوشته و زمینه‌ساز فتوحات بعدی در کشتی فرنگی شود. طلای عبدولی را محمد علی‌آبادی اهدا کرد تا دامنه دلخوری وی از علی سعیدلو فعلا فروکش کرده باشد. موضوعی که گفته می‌شود از تهران پیامی به دست سعیدلو و علی‌آبادی رسیده که دست از این اختلاف‌نظرها برداشته و با تفاهم مسائل را بین خود حل کنند. بر این مبنا دیروز و در حضور سعیدلو در سالن، علی‌آبادی برای اهدای مدال وزن 66 کیلوگرم کشتی فرنگی پیشقدم شد تا همه چیز فعلا به خوبی و خوشی پشت سر گذاشته شود.

نوروزی: ثابت کردم بهترینم

امید نوروزی پس از کسب مدال طلا در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی جام‌جم گفت: این اولین مدال من بود و از این بابت بسیار خوشحالم. من تاکنون فقط دوبار در مسابقات جهانی بزرگسالان شرکت کرده بودم که در هر دو بار نتایجی که داشتم خوب نبود. در رده سنی جوانان هم هر 2 سالی که آماده بودم به تیم ملی دعوت نشدم و این اولین تجربه من در سطح مسابقات آسیایی بود که خوشبختانه در همین تجربه به مدال طلا رسیدم.

وی با اشاره به مبارزه فینال خود افزود: من در جهانی مسکو با ناداوری به این حریف کره‌ای باخته بودم و خوشحالم که انتقام آن شکست را هم اینجا گرفتم. قرعه سختی داشتم چون با همه آن نفراتی که در مسابقات جهانی روی سکو رفتند، مسابقه دادم و به نوعی ثابت کردم بهترین فرنگی‌کار دسته 60 کیلوگرم دنیا هستم!

نوروزی در مورد این‌که محمد بنا قبل از مسابقات گفته بود فقط روی طلای سوریان حساب باز می‌کند، اما او و عبدولی خلاف آن را ثابت کردند، گفت: «اگر بنا این حرف را زده من به نظراتش احترام می‌گذارم، اما واقعیت این است که من به خودم اعتماد داشتم و همیشه هم با غیرت و تعصب کشتی می‌گیرم. من برای طلا به گوانگجو آمدم و حالا که به خواسته‌ام رسیدم از کادر فنی و تمام کسانی که برای من زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم.»

قهرمان بازی‌های آسیایی گوانگجو با اشاره به این‌که حمید سوریان اصلا شرایط خوبی نداشت، افزود: البته من و سعید عبدولی هم برای این مسابقات نزدیک 8 کیلو وزن کم کردیم، اما مشکل سوریان این است که کشتی‌گیر یک مسابقه‌ای است و اگر در سال بیشتر از یک مسابقه بزرگ داشته باشد به خاطر همین کم کردن وزن، توانش تحلیل می‌رود. نوروزی در عین حال گفت: بعد از قهرمانی خودم، دلم نیز به قهرمانی سعید عبدولی گرم بود، چون خودم پیش از این بایاخ متف قزاق را در مسابقات گرجستان به راحتی برده بودم. سعید عبدولی نیز پس از قهرمانی گفت: سطح مسابقات خیلی بالا بود، من هم خیلی زحمت کشیده و بی‌خوابی‌های زیادی را تحمل کرده بودم. به همین دلیل این مدال خیلی برایم ارزشمند است.

امروز کشتی فرنگی ایران فرشاد علیزاده در 74، طالب نعمت‌پور در 84 و بابک قربانی در 96 کیلو را به میدان می‌فرستد که هر سه نیز این شایستگی و توان را دارند که ورزش ایران را صاحب 3 مدال طلای دیگر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها