آمانو در گزارشی دوپهلو تایید کرد

صلح‌آمیزبودن فعالیت‌ هسته‌ای ایران

گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته ای ایران به طور غیررسمی در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار ‌گرفت و در این گزارش آژانس برای بیست و چهارمین بار بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته ای ایران تاکید کرده است.
کد خبر: ۳۶۸۶۸۴

به گزارش ایسنا، در آخرین گزارش یوکیا آمانو درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته ای ایران در سال 2010 که عصر سه‌شنبه به وقت محلی به طور غیررسمی منتشر شد، در اظهاراتی دوپهلو و در بخش نتیجه این گزارش آمده است: « در حالی که آژانس هم‌چنان منع انحراف مواد هسته ای اعلام شده در ایران را راستی‌آزمایی می‌کند، ایران برای این که به آژانس اجازه دهد تا تایید کند تمام مواد هسته ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار گرفته می‌شود، همکاری لازم را ارائه نکرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «به ویژه ایران مطالبات لحاظ شده در قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت از جمله اجرای پروتکل الحاقی که برای اعتمادسازی درباره هدف منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته ای ایران و حل مسائل باقیمانده ضروری است را اجرا نمی‌کند.»

این در حالی است که ایران در سال 2007 و در چارچوب مدالیته به تمامی سوالات آژانس پاسخ داد و آژانس تایید پاسخ‌های ایران را اعلام کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: «ایران لازم است در روشن ساختن مسائل باقیمانده‌ای که باعث نگرانی درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته ای‌اش است از جمله از طریق ارائه دسترسی به تمامی سایت‌ها، تجهیزات، اشخاص و اسناد درخواست شده از سوی آژانس همکاری کند.»

به گزارش ایسنا، این برای اولین بار است یوکیو آمانو در گزارشش درباره ایران در کنار بحث مطالعات ادعایی به موضوع مدالیته ایران و آژانس در سال 2007 اشاره می‌کند. این در حالی است که محمد البرادعی ـ مدیرکل پیشن آژانس ـ در تمامی گزارش‌هایش درباره ایران موضوع مدالیته را مورد تاکید و توجه قرار می‌داد.

در ادامه گزارش آمانو آمده است: « ایران هم‌چنین لازم است کد اصلاحیه 1/3 درباره ارائه اولیه اطلاعات طرح را به اجرا درآورد. آژانس تسلیم پرسشنامه اطلاعات طرح بازنگری شده از سوی ایران برای FFEP و اطلاعیه‌ای درباره بارگذاری سوخت در نیروگاه برق هسته ای بوشهر را تایید می‌کند. به علاوه، برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی‌اش را تعلیق نکرده است. ایران به عملیات در FEP و PFEP در نطنز ادامه داده است و به تولید هگزافلوراید اورانیوم با اورانیوم 235 غنی شده تا 20 درصد در PFEP ادامه داده است.

ایران به ساخت و ساز در FFEP ادامه داده است. در راستای راستی‌آزمایی گاهشمار و هدف اصلی FFEP ایران هم‌چنان لازم است دسترسی به اسناد طرح مربوطه و شرکت‌های دخیل در طراحی و ساخت این نیروگاه را برای آژانس فراهم کند.»

در ادامه این گزارش با بیان این که "ایران هم‌چنین اعلام کرده است که مکان‌هایی را برای تاسیسات جدید غنی‌سازی انتخاب کرده است و ساخت یکی از این تاسیسات حدود مارس 2011 آغاز خواهد شد" آمده است: «ایران اطلاعات طرح و دسترسی لازم را برای آژانس مطابق با توافقنامه پادمان‌ها و ترتیبات فرعی فراهم نکرده است. هم‌چنین ایران برخلاف قطعنامه‌های مربوطه در شورای حکام و شورای امنیت به ساخت راکتور IR- 40 و فعالیت‌های مربوط به آب سنگین ادامه داده است.»

در ادامه گزارش آمانو با بیان این که "آژانس اجازه نیافته است از آب سنگینی که در UCF انبار شده است نمونه‌برداری کند و دسترسی به HWPP نداشته است"، آمده است: « در حالی که آژانس می‌تواند گزارش کند که ایران اظهاریه‌هایی داشته است مبنی بر این که آن فعالیت‌ها را تعلیق نکرده است؛ بدون دسترسی کامل به آب سنگین UCF و HWPP آژانس قادر نیست چنین اظهاریه‌هایی را تایید کند و بنابراین درباره این موضوع به طور کامل گزارش دهد.»

به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی پیش از این درباره درخواست آژانس برای بازدید از کارخانه آب سنگین اراک اظهار کرده بود: بازرسی از کارخانه‌ آب سنگین در چارچوب پادمان جامع و قرارداد دوجانبه میان ایران و آژانس نیست. آژانس به ما بگوید به استناد کدام بند از قرارداد دوجانبه بین دو طرف باید از تاسیسات آب سنگین تولید شده بازدید کند؟ ما چنین مقرراتی را نیافته‌ایم.

وی اعلام کرده بود: به صراحت می‌گویم آژانس به ما ثابت کند که باید از تاسیسات آب سنگین ایران و آب سنگین تولید شده بازدید کند. اگر ثابت کرد، بنده در اسرع وقت اجازه‌ی بازدید به بازرسان را خواهم داد؛ در حالی که ما چنین قانونی را در مقررات نیافتیم.

در پایان بخش نتیجه‌گیری گزارش آمانو آمده است: «مدیرکل از ایران می‌خواهد گام‌هایی را در جهت اجرای کامل توافقنامه پادمان و الزامات دیگرش از جمله اجرای پروتکل الحاقی بردارد. مدیرکل به ارائه گزارش به صورت مقتضی ادامه خواهد داد.»

خبرگزاری رویتر نیز به گزارش آمانو اشاره کرده و خبر داد: بر اساس گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران از ماه فوریه تا کنون 33 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از وین گزارش داد: بر اساس یک نسخه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز سه‌شنبه منتشر شد، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران اوایل ماه جاری دست کم برای مدت یک روز متوقف شده بود.

خبرگزاری فرانسه با ذکر این که یک نسخه از گزارش تازه منتشر شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را در اختیار دارد به نقل از آن گزارش داد: در تاریخ 16 نوامبر به هیچ آبشاری (از سانتریفیوژهای مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در کارخانه هسته ای غنی‌سازی نطنز ایران) UF6 (هگزافلوراید اورانیوم) تزریق نشده است.

خبرگزاری فرانسه افزود: در بازرسی تاریخ پنجم نوامبر، بازرسان آژانس تایید کردند که بیش از چهار هزار و 800 سانتریفیوژ توسط مواد هسته ای در حال دریافت خوراک هستند. هم‌چنین تقریبا همین تعداد در تاریخ 22 نوامبر سرپا بوده و در حال فعالیت بودند.

خبرگزاری فرانسه افزود: گزارش آژانس هیچ توضیحی را درباره دلایل احتمالی این توقف ارائه نمی‌کند.

با وجود انتشار برخی اخبار مبنی بر این‌که در روند فعالیت‌ سانتریفیوژ‌ها در نطنز اختلال ایجاد شده است و با توجه به گزارش مدیرکل آژانس که جزء به جزء روند کار در کارخانه غنی‌سازی نطنز و دیگر بخش‌های تحقیقاتی این کارخانه را مورد نظر قرار داده است، روند افزایش سانتریفیوژ‌ها و تولید UF6 ادامه داشته است. واضح است اگر توقفی در کار ایجاد شده است برای تعمیر و نگهداری و طبق برنامه‌ریزی‌های از قبل تعیین شده بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها