بلاتکلیفی بیش از 5 ماهه داوطلبان فنی وحرفه‌ای برای ادامه تحصیل، نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش خود راملزم به پیگیری مصوبات مجلس نمی‌داند و این بی‌اعتنایی، نمایندگان را واداشته است تا برای پیگیری مصوبه خود در تعیین تکلیف فنی و حرفه‌ای‌ها دست به دامن قوه قضاییه شوند.
کد خبر: ۳۶۸۲۴۸

در حالی که تیرماه امسال بیش از 110 هزار داوطلب آزمون فنی و حرفه‌ای در انتظار ثبت‌نام برای آزمون ورود به دانشگاه بودند، از شورای عالی اداری خبر رسید که ثبت‌نام این داوطلبان به دلیل ادغام سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی و تشکیل سازمان جدید ملی مهارت در سال 89 متوقف شده است.

سازمان سنجش آموزش کشور با ذکر دلایل لغو ثبت‌نام آزمون فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: مصوبه هیات دولت مبنی بر توقف پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و ادغام این دو در سازمان ملی مهارت ابلاغ شده است. بنابراین بر حسب دستور وزیر علوم، نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش ارسال شد تا این وزارتخانه نظر خود را در خصوص پذیرش دانشجوی فنی و حرفه‌ای مجددا اعلام کند. در این مصوبه به وزیر علوم نیز تکلیف شده که نمی‌تواند در بخش فنی و حرفه‌ای دانشجوی جدید بپذیرد. از آن زمان تاکنون هیچ پاسخ رسمی از وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده و این وزارتخانه از پذیرش دانشجو امتناع کرده است.

به گزارش مهر، داستان دراز و البته نافرجام هنرآموزان فنی و حرفه‌ای از جایی شروع شد که وزیر آموزش و پرورش بهمن ماه سال گذشته از واگذاری 60 رشته فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم و امضای تفاهم‌نامه‌ای با این وزارتخانه براساس تحصیل آنها خبر داد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور از وزارت آموزش و پرورش ایراد گرفته که وظیفه این وزارتخانه طبق اصل سی‌ام قانون اساسی ارائه آموزش تا پایان دوره دیپلم است و حق ارائه مدرک کاردانی را ندارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در آن زمان اعلام کرد: ادامه تحصیل هنر‌آموزان فنی و حرفه‌ای از امسال فقط از طریق دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم امکانپذیر است و آموزش و پرورش مسوولیتی در این باره ندارد.

این در حالی است که 6 ماه بعد شورای عالی اداری این وظیفه را بر دوش آموزش و پرورش قرار داد و فقط یک روز ماند به ثبت‌نام در کنکور فنی و حرفه‌ای این آزمون در تابستان لغو شد.

پاسکاری فنی و حرفه‌ای‌ها بین وزارت علوم و آموزش و پرورش

انتشار این خبر باعث تجمع داوطلبان آزمون فنی و حرفه‌ای مقابل مجلس شد، آنها خواستار پذیرش در آموزشکده‌های وزارت آموزش و پرورش بودند، این مساله دو وزیر علوم و آموزش وپرورش را به مجلس کشاند و حتی تا طرح استیضاح حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش پیش رفت. این استیضاح هیچگاه محقق نشد و وزیر هم توضیح دقیقی درباره عدم پذیرش این داوطلبان ارائه نکرد.

سرانجام با آغاز سال تحصیلی جدید نمایندگان مجلس در برابر اعتراض داوطلبان فنی و حرفه‌ای سرنوشت داوطلبان فنی و حرفه‌ای را به وزارت علوم سپردند. در این زمینه کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه رسیدگی به مواد لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور تصمیم گرفت مسوولیت ادامه‌تحصیل سرنوشت داوطلبان فنی و حرفه‌ای برعهده وزارت علوم باشد. بر اساس این مصوبه، داوطلبانی که قرار بود بعد از گرفتن دیپلم 3 ساله، در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت آموزش و پرورش، تحصیل کنند، در همان آموزشکده‌ها پذیرش خواهند شد، ولی تمام مراحل اداری و صدور مدارک تحصیلی‌شان با وزارت علوم است.

اما دیروز از اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش مجلس خبر رسید که مجلس در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم، واگذاری آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را به وزارت علوم ملغی اعلام کرده است و این در حالی است که برای آنکه مصوبات کمیسیون تلفیق به قانون تبدیل شود نیازمند تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان است، با این حال هنوز معلوم نیست که چرا صحن مجلس تصمیمی که در کمیسیون تلفیق گرفته شده بود، مردود دانسته و تلاش ما نیز برای گفت‌وگو با عباسی و سایر اعضای کمیسیون آموزش مجلس به دلیل خاموش بودن تلفن‌ها یا عدم پاسخگویی و حتی اظهار بی‌اطلاعی برخی از آنان به نتیجه نرسید و ابهام علت تایید نشدن تصمیم اخیر رفع نشد.

عباسی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود که در روند تصویب برنامه پنجم توسعه بحث واگذاری آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم مطرح و با نظر نمایندگان ملغی و تصمیم نهایی منوط به تایید مسوولان نظام شد.

نمایندگان مجلس، دست به دامن قوه قضاییه

در حالی که هنوز داوطلبان نگران آزمون ادامه تحصیل هستند خبر می‌رسد که وزارت آموزش و پرورش که دوباره مسوول آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شده است با اختصاص تمام ظرفیت دوره‌های روزانه و شبانه آزمون فنی و حرفه‌ای به داوطلبان فرهنگی، داوطلبان را با شوک جدیدی روبه‌رو کرده است.

نورالله حیدری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین‌باره گفت: دراین‌باره کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حداکثر پیگیری را داشته و حتی در نادرترین تصمیم خود، موضوع را به قوه قضاییه ارجاع داده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استدلال وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اختصاص تمامی ظرفیت دوره‌های روزانه و شبانه این آزمون به داوطلبان فرهنگی به دلیل عدم قید عنوان خاص برای نوع پذیرش داوطلبان در متن قانون، تفسیر کاملی از قانون نیست اما به نظر می‌رسد، تصمیم اخیر وزارتخانه برای تشکیل کمیته‌ای به منظور بررسی امکان پذیرش داوطلبان از طریق تکمیل ظرفیت، تصمیم خوبی است.

حیدری درباره وضعیت پیگیری موضوع از قوه قضاییه در صورت فراهم شدن امکان پذیرش داوطلبان از طریق تکمیل ظرفیت در سال جاری به فارس گفت: اگر در نهایت مشخص شود که همچنان حقی از داوطلبان ضایع شده است، ما همان حکم قوه قضاییه را ملاک عمل قرار می‌دهیم، اما در صورتی که وزارتخانه مشکل را جبران کرده باشد، ما نیز پیگیری موضوع از قوه قضاییه را کأن لم یکن تلقی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: دلیل اقدام مجلس برای پیگیری موضوع از طریق قوه قضاییه این بوده است که پیگیری موضوع با ابزارهای نظارتی مجلس از قبیل کمیسیون اصل 90، تاحدودی زمانبر است؛ به‌ همین دلیل و با توجه به اهمیت موضوع، راه میانبر را انتخاب کرده و موضوع را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کرده‌ایم.

در چنین شرایطی، داوطلبان فنی و حرفه‌ای هر روز با یک رسانه تماس می‌گیرند و خواستار تعیین تکلیف خود هستند ، و در این میان، تلاش «جام‌جم» برای گفت‌وگو با وزیر پس از ماه‌ها بی‌نتیجه مانده است، این که آیا امسال فنی و حرفه‌ای‌ها موفق می‌شوند ادامه تحصیل خود را آغاز کنند یا خیر، به حکم نهایی قوه قضاییه در کمترین زمان بستگی دارد.

کتایون مصری 
گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها