مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران(سابا) گفت: برای اجرای فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری ملی (فهام)، کشور به 5 ناحیه مختلف تقسیم شده و در هر ناحیه یک شرکت توزیع منطقه‌ای برای اجرای آزمایشی این طرح در نظر گرفته می‌شود.
کد خبر: ۳۶۶۵۸۵

سعید مهذب‌ترابی در نشست هم‌اندیشی مسوولان سابا و تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات کاهنده مصرف و تلفات برق اظهار کرد: پس از انتخاب یک شرکت توزیع در هر یک از نواحی پنجگانه کشور، زیرساخت لازم از نظر نرم‌افزار و سخت‌افزار برای نصب کنتور تمامی ترانس‌‌های عمومی و کنتور مشترکان فراهم خواهد شد. وی تاکید کرد: تحقق این امر به این معناست که کل شبکه توزیع در منطقه انتخاب شده، مانیتور می‌شود.

وی تصریح کرد: در گام بعدی، مشترکان عادی شهری و روستایی (تک فاز) به شبکه هوشمند وصل خواهند شد و با رسیدن به سطح اتصال 25 درصد از مشترکان به شبکه هوشمند و در صورت موفق بودن عملکرد زیرساخت‌های ایجادشده، طرح هوشمندسازی در سایر مناطق توزیع برق نیز به مرحله اجرا درخواهد آمد. این مقام مسوول ادامه داد: پس از اتمام اتصال 100 درصد از مشترکان به شبکه هوشمند، این طرح در سایر بخش‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

مهذب‌ترابی در مورد تامین اعتبارات طرح هوشمندسازی گفت: اعتبارات این طرح از 3 طریق تامین خواهد شد و در این راستا هم‌اکنون بیش از 5 هزار میلیارد ریال اعتبار نقدی در اختیار سازمان بهره‌وری انرژی ایران قرار داده شده است.

وی افزود: از سوی دیگر، هم‌اکنون 3 نیروگاه در حال فروش است که قرار بر این است که از این تعداد، سهام 2 نیروگاه به پیمانکاران طرح هوشمندسازی به جای پرداخت نقدی به آنها اختصاص یابد.

مهذب‌ترابی تاکید کرد: همچنین چینی‌ها، خط اعتباری به ارزشی افزون بر 10 میلیارد دلار ایجاد کرده‌اند که بخشی از آن در اجرای طرح فهام در کشور استفاده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها