او یک کارمند جز گمنام بود که در کنار 4500 ریاضی دان ، کارمند کشف رمز و زبانشناس در مرکز ارتباطات دولت در «چلتنهام» کار می کرد.
کد خبر: ۳۵۳۹۰
اما حالا «کاترین گان» مترجم 29 ساله به صورت شخصیتی بین المللی در آمده است که شخصیت های برجسته و آزادیخواه امریکا و انگلیس با ستایش فراوان از شهامت و وظیفه شناسی او به دفاع از وی برخاسته اند زیرا او با اقدام خود دولت های بوش و بلر را در آستانه یک رسوایی بزرگ قرار داده است.
گان امروز به اتهام نقض قانون اسرار رسمی دولتی و پخش جزییات عملیات «حقه های کثیف» محرمانه دولت امریکا برای جاسوسی در مورد اعضای شورای امنیت ، قبل از آغاز جنگ در عراق در سال گذشته ، محاکمه می شود و در صورت محکومیت دو سال زندانی خواهد شد.
او آدمی است که اصلا دوست ندارد نامش بر سر زبان ها بیفتد و ترجیح می دهد در سایه باشد.
و اگر ندیده بود که از دولتش خواسته شده در یک عملیات غیر قانونی همکاری کند ، به زندگی عادی خود ادامه می داد.
افشاگری او بسیار مهمتر از اقدام «دانیل الزبرگ» است که در سال 1971 اوراق پنتاگون را درباره جزییات ویرانگر مربوط به مداخله امریکا در جنگ ویتنام افشا کرد الزبرگ یکی از مدافعان سرسخت خانم گان است.
گان مارس گذشته ، چند روز پس از این که روزنامه «آبزرور» برای نخستین بار مدرکی درباره جاسوسی در سازمان ملل چاپ کرد به دستور سازمان امنیت ملی انگلیس دستگیر شد.
کارشناسان حقوقی می گویند مورد او برای دولت انگلیس بالقوه به مراتب خطرناکتر از تحقیقات هوتون است زیرا وکلای مدافع او می توانند مشروعیت مداخله نظامی در عراق را زیر سوال ببرند.
لرد گلد اسمیت ، دادستان کل ، احتمالا تحت فشار قرار خواهد گرفت توصیه قانونی خود را در مورد مداخله نظامی در عراق افشا کند کاری که تا کنون حاضر به انجام آن نشده است.
وکلای مدافع گان در نوامبر گذشته گفتند وی در دفاع از خود می تواند بگوید برای نجات زندگی سربازان انگلیسی و غیر نظامیان عراقی مدرک فوق را افشا کرده است.
گان که پس از دستگیری از کارش بر کنار شد در آن زمان در اعلامیه ای گفت به فرض هم که سندی محرمانه را افشا کرده باشد ، کار او به دلایل زیر موجه است : این اسناد اعمال غیر قانونی و نادرست دولت امریکا را افشا می کرد که قصد داشت در سرویس های امنیتی خود ما خرابکاری کند.
علاوه بر این هدف من جلوگیری از کشتار گسترده مردم عادی عراق و نیروهای انگلیسی در جریان یک جنگ غیر قانونی بود.
وی افزود من فقط از وجدانم پیروی کرده ام.
شون پن هنرمند امریکایی و جسی جکسون کشیش و شخصیت برجسته امریکایی تا کنون اعلامیه ای در حمایت از گان صادر کرده اند.
الزبرگ اعلام کرده است مایل است برای دیدار با گان به انگلیس بیاید.
افراد سرشناس بسیار دیگری اعلامیه حمایت از گان را امضا کرده اند و حمایت از او به زودی به اقدامی جهانی تبدیل خواهد شد.
این اعلامیه در ستایش از این زن شجاع است که از زمان دستگیری از هر گونه جنجال مطبوعاتی دوری کرده است.
در این اعلامیه آمده است : «ما از کاترین گان به عنوان افشاگری که شجاعانه کار و آزادی خود را به خطر انداخت تا مردم را از جاسوسی غیرقانونی در حمایت از جنگی که براساس فریب استوار شده ، آگاه کند».
در یک دمکراسی او نباید برای افشای خلاف ها و تجاوزات دیگران قربانی شود.
این اعلامیه همچنین از مخالفت مردم امریکا و اروپا با جنگ در عراق ستایش کرده و آن را به مبارزات تاریخی علیه ظلم و تجاوز نسبت داده است.
«در ماه های اخیر در رابطه روابط مخصوص بین امریکا و انگلیس خیلی حرف زده شده است.
روابطی که منجر به جنگ شد اما تاریخ به ما از رابطه ویژه دیگری می گوید: رابطه بین افراد دارای حسن نیت در انگلیس و امریکا که به اتفاق در مخالفت با برده داری و استعمار و اخیرا در مخالفت با جنگ در عراق همکاری کردند.
ما با روحیه دوستی بین ملتهای خود در دفاع از دمکراسی است که این اعلامیه را امضا می کنیم».
یادداشتی که افشای آن باعث دستگیری خانم گان شد در تاریخ 31 ژانویه 2003 توسط «فرانک کوزا» رئیس ستاد قسمت «هدف های منطقه ای آژانس امنیت ملی امریکا» خطاب به سازمان جاسوسی انگلیس نوشته شده و از آن خواسته شده کشف کند شش کشور عضو غیردایم شورای امنیت در مورد قطعنامه ای برای جنگ عراق چه نظری دارند.
این شش کشور یعنی آنگولا ، کامرون ، گینه ، شیلی ، مکزیک و پاکستان به شدت تحت فشار بودند تا به قطعنامه دوم درباره شروع جنگ در عراق رای موافق بدهند.
افشای یادداشت «حقه های کثیف» باعث دشواری های دیپلماتیک جدی برای این کشورها و مخصوصا دولت سوسیالیست شیلی شد که خواستار توضیح فوری از دولت های امریکا و انگلیس شد.
مردم شیلی نسبت به حقه های کثیف سازمان های جاسوسی امریکا بشدت حساس هستند و هنوز سرنگون کردن دولت سوسیالیست مردمی سالوادور آلنده را در سال 1973 فراموش نکرده اند.
سیاستمداران مخالف بلر به شدت به وی فشار می آورند تا توصیه گلد اسمیت را افشا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها