رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اشتغال به کار و تدریس تعدادی از استادان برجسته و بازنشسته کشور در دانشگاه‌های خارج از کشور خبر داد و گفت: مقرر شده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، قانونی برای بازنشستگی استادان تهیه کند. علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با مهر افزود: برخی اعضای هیات علمی بازنشسته دانشگاه‌های ایران پس از بازنشستگی در دانشگاه‌های کشورهای دیگر جذب و مشغول به تدریس شده‌اند.
کد خبر: ۳۴۹۹۹۶

وی افزود: قابل قبول نیست دانشگاه‌های ایران، را از استادانی که از نظر علمی شایسته هستند، محروم کنیم و این افراد شایسته به دانشگاه‌های کشورهای دیگر بروند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره بازنشستگی استادان در خارج از کشور گفت: بازنشستگی در این کشورها به این صورت نیست که استاد از رده تحقیق و تدریس خارج شود، بلکه از خدمات علمی وی همچنان استفاده می‌شود.وی درباره الگوی «استاد افتخاری» که در برخی دانشگاه‌های دنیا درخصوص اعضای هیات علمی بازنشسته به کار گرفته می‌شود، به مهر گفت: استادان افتخاری با همان شرایط استادانی که مشغول به کار هستند به خدمتشان ادامه می‌دهند و از امکانات لازم برخوردار می‌شوند و دانشجویان می‌توانند از تجربیاتشان استفاده کنند.

عباسپور از برنامه‌ریزی برای تهیه قانون بازنشستگی استادان خبر داد و گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات با توجه به مسائل و قوانینی که در شرایط فعلی برای بازنشستگی اعضای هیات علمی وجود دارد، طرحی را برای بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تهیه می‌کند.

وی اضافه کرد: در قانون جدید بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، هدف استفاده از تجربیات استادان است. در نگاه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بازنشستگی برای افرادی که در جهت پیشرفت علمی کشور تلاش می‌کنند معنا ندارد، ضمن این‌که ممکن است برخی اعضای هیات علمی که از نظر تدریس افراد ارزنده و ماهری هستند، در بعد تحقیقات فعالیت چشمگیری نداشته باشند، این افراد نیز از ذخایر علمی کشور هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وزارت علوم: بازنشستگی پیش از موعد نداریم

از سوی دیگر رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم در نامه‌ای به وزیر علوم ضمن تشریح شرایط بازنشستگی استادان دارای رکود علمی گفت: وزارت علوم بخشنامه‌ای در خصوص بازنشستگی زودتر از موعد استادان صادر نکرده است. در پی طرح شایعه صدور بخشنامه وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای بازنشستگی پیش از موعد استادان، مهدی ایرانمنش در نامه‌ای به وزیر علوم ضمن تشریح موارد قانونی، صدور چنین بخشنامه‌ای را تکذیب کرد.

در این نامه آمده است: موضوع بازنشستگی یکی از مصادیق آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی است و تغییر در مقررات موجود نیازمند اخذ مجوز از هیات امنای دانشگاه ذی‌ربط است که تاکنون در هیچ یک از جلسات هیات امنا چنین موضوعی مطرح نشده و هیچ تصمیمی در وزارت علوم و هیات‌های امنای دانشگاه‌ها برای بازنشستگی زودتر ازموعد استادان اتخاذ نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها