افزایش بیش از 195 درصدی قیمت سهام شرکت بیمه دانا نسبت به قیمت کارشناسی پایه آن در معاملات روز گذشته، ورود سومین شرکت بیمه دولتی به بورس اوراق بهادار را با حاشیه‌های فراوان همراه کرد. بر اساس این گزارش، در حالیکه سازمان خصوصی سازی قیمت پایه هر سهم بیمه دانا را 900 تومان تعیین کرده بود، 5 میلیون سهم این شرکت دیروز به قیمت حداقل 2610 و حداکثر 2666 تومان توسط مشتریان، خریداری شد.
کد خبر: ۳۴۷۶۴۳

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با جام‌جم، علت این افزایش غیرطبیعی را تشنگی بازار برای عرضه اولیه سهام عنوان کرد و افزود: مدتها بود که عرضه اولیه سهام هیچ شرکتی در بازار صورت نگرفته بود و بسیاری از سهامداران منتظر ورود سهم یک شرکت جدید به بازار بودند تا بتوانند از افزایش قیمت این سهم در روزهای آینده استفاده کنند.

وی افزود: بورس اوراق بهادار در ماه‌های اخیر رشد بسیار زیادی را تجربه کرده بود و قیمت سهام اکثر شرکت‌ها به حالت اشباع رسیده بود لذا عرضه یک سهم جدید می‌توانست انگیزه جدیدی برای حضور سهامداران ایجاد کند.

در همین رابطه مدیر بازار شرکت بورس اوراق بهادار در تشریح عرضه روز گذشته شرکت بیمه دانا گفت: بیش از 5 میلیون سهم بیمه دانا طی 614 معامله در 9 دقیقه به فروش رفت.علی صحرایی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: ارزش این تعداد سهم 137 میلیارد ریال بوده و ارزش کل شرکت با احتساب قیمت معامله شده 275 میلیارد تومان است.

قیمت آغازین برای عرضه این سهم 900 تومان بوده است. با عرضه اولیه سهام شرکت بیمه دانا، سومین و آخرین شرکت بیمه‌ای دولتی، قدم به تالار شیشه‌ای گذاشت.

مدیرعامل شرکت بورس هم با اعلام عدم سهمیه‌بندی در تخصیص سهام بیمه دانا گفت: با توجه به ارزش روز 330 میلیارد تومانی بیمه البرز و 215 میلیارد تومانی بیمه آسیا، مجموع ارزش روز 3 شرکت بیمه‌ای حاضر در بورس به 820 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب صنعت بیمه صاحب بیش از یک درصد از کل ارزش روز بازار سهام شد.

حسن قالیباف اصل در برابر این سوال که آیا قیمت 2660 تومانی هر سهم بیمه البرز بالا نبود و ادامه عرضه خرد سهام این شرکت در روز‌های بعد به چه ترتیبی خواهد بود، پاسخ داد: قیمت هر سهم همه شرکت‌های بورسی از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و در این رویه شرکت بورس هیچ تاتیری ندارد.

قیمت فروش بیمه دانا غیرعادی بود

از سوی دیگر مدیرعامل بیمه دانا، قیمت فروش 5 درصد سهام این شرکت در روز گذشته را نسبت به عرضه اولیه سهام دو شرکت بیمه دیگر دولتی، غیرعادی دانست.

به گزارش مهر، هادی اویارحسین در حاشیه مراسم اگذاری 5 درصد از سهام بیمه دانا در بورس درباره قیمت 2610 تومانی هر سهم این شرکت گفت: قیمت نسبت به عرضه اولیه سهام 2 شرکت بیمه دیگری که پیش از این در بورس عرضه شده‌اند، به نظر غیرعادی می‌رسد؛ اما در عین‌حال شرایط بازار بورس تغییر کرده و شاخص بالا رفته است.مدیرعامل بیمه دانا با بیان این‌که خریداران با این شرایط، سهام این شرکت را خریداری کردند، اظهار کرد: شاید عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند، به طور قطع نظر آنها این بوده که سهام، ارزش این قیمت را دارد. قیمت پایه را سازمان خصوصی‌سازی با توجه به کشش بازار تعیین کرده و وظیفه ما شفاف‌سازی درباره تمام کارهای این شرکت است.وی از واگذاری 39 درصد از سهام بیمه دانا بابت رد دیون، 5 درصد در بورس و 5 درصد به کارکنان خبرداد و افزود: در مجموع 49 درصد سهام این شرکت را باید واگذار شده تلقی کنیم، 20 درصد نیز با توجه به سیاست‌های دولت در اختیار دولت باقی می‌ماند و 31 درصد دیگر از سهام این شرکت نیز از فردا براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی در بورس عرضه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها