رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز ساخت یک مرکز غنی‌سازی جدید اورانیوم در پایان امسال یا اوایل سال آینده خبر داد. این مرکز پس از تاسیسات هسته‌ای نطنز و سایت فردو در قم، سومین تاسیسات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد.
کد خبر: ۳۴۷۴۱۳

در حال حاضر اصلی‌ترین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تاسیسات نطنز است که پس از نزدیک به 2 سال تعطیلی داوطلبانه از سوی جمهوری اسلامی ایران، از زمستان سال 84 فعالیت خود را از سر گرفت.

تاسیسات نطنز در حقیقت اولین دریچه‌ای بود که از سوی جمهوری اسلامی ایران در حوزه غنی‌سازی اورا نیوم گشوده شد و در فروردین سال 85، دانشمندان ایرانی برای اولین بار توانستند در این مکان به دانش تولید سوخت هسته‌ای دست یابند.

یک سال بعد از این تاریخ نیز جمهوری‌ اسلامی ایران رسما اعلام کرد که به باشگاه کشورهای تولیدکننده صنعتی سوخت هسته‌ای پیوسته است.

اگرچه فعالیت اصلی تاسیسات نطنز در سال‌های گذشته،‌ تولید اورانیوم 5/3 درصد بوده است اما از سال گذشته و پس از آن‌که کشورهای غربی از تامین سوخت 20 درصد مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران ‌امتناع کردند، زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای سایت نطنز برای تولید این سوخت به کار گرفته شد که تاکنون بیش از 20 کیلوگرم سوخت با غنای 20 درصد تولید کرده است.

رضا آقازاده، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی درخصوص تاسیسات نطنز گفته است که این تاسیسات در اعماق زمین قرار دارد و هیچ تهاجمی نمی‌تواند به آن آسیب برساند. رئیس‌جمهور نیز درخصوص ظرفیت غنی‌سازی این سایت گفته که قادر است سوخت 6 نیروگاه را تامین کند.

فردو؛ سایتی غیرقابل دسترس برای دشمنان

در سال‌های گذشته که تاسیسات نطنز با پافشاری مقامات کشورمان بر ضرورت پیگیری فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است همواره فشارهای مختلفی متوجه جمهوری اسلامی ایران بوده که تصویب 4 قطعنامه تحریمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها بخشی از آنهاست. در کنار این قطعنامه‌ها، مقامات غربی از هیچ‌گونه تهدیدی فروگذار نکرده‌اند و گاه‌وبیگاه از طرح‌هایی احتمالی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گویند. شاید همین تهدیدات بود که باعث شد مسوولان کشورمان طرحی را برای ساخت تاسیسات جدید هسته‌ای که از نظر حملات نظامی غیرقابل دسترس باشد تهیه کنند و در همین راستا سال گذشته، طی نامه‌ای به آژانس اعلام کردند که ایران در حال ایجاد تاسیساتی جدید با نام فردو در قم است.

طبق مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای عضو در صورت اقدام به تاسیس نیروگاه هسته‌ای باید 6 ماه قبل از تزریق گاز به این تاسیسات،‌ وجود آن را به آژانس اعلام کنند و این در حالی بود که رئیس‌جمهور کشورمان در زمان علنی کردن وجود سایت فردو اعلام کرد که هنوز تا زمان تزریق گاز به این نیروگاه 18 ماه باقی مانده است. با وجود این مساله و علی‌رغم این‌که ایران وجود تاسیسات جدید خود را یک‌سال زودتر از موعد تعیین شده در آژانس اعلام کرده بود اما مقامات غربی، این تاسیسات را تاسیساتی سری خواندند و در شورای حکام قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب رساندند و از کشورمان خواستند که فعالیت این سایت را متوقف کند.

قطعنامه شورای حکام، آغاز فاز جدید ایجاد تاسیسات هسته‌ای

به دنبال این قطعنامه بود که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که نه‌تنها آن را اجرا نخواهد کرد بلکه از این پس سطح همکاری‌های خود را با آژانس کاهش خواهد داد.

هیات دولت نیز 2 روز بعد از این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی را مکلف کرد تا طراحی و مکان‌یابی 10 سایت جدید هسته‌ای در مقیاس سایت نطنز را آغاز کند.

البته براساس برنامه چهارم توسعه، دولت موظف است برای 20 هزار مگاوات برق مورد نیاز نیروگاه‌های کشور سوخت تولید کند. تصمیم دولت در احداث 10 سایت غنی‌سازی جدید را می‌توان به عنوان گام مهمی در این زمینه قلمداد کرد.

به گفته رئیس‌جمهور، برای تامین این مقدار برق به 500 هزار سانتریفیوژ در مقیاس کنونی آن نیازمندیم و برای این منظور به 10 سایت غنی‌سازی در حد و اندازه سایت نطنز نیازمندیم.در همین راستا علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته ضمن اعلام این خبر ‌که ساخت یک مرکز جدید غنی‌سازی در اواخر امسال آغاز می‌شود، گفت: عملیات مکان‌یابی برای احداث 10 مرکز دیگر غنی‌سازی اورانیوم در کشور نیز به پایان رسیده است. براساس آنچه صالحی پیش از این اعلام کرده بود سایت‌های غنی‌سازی جدید در دل کوه ساخته می‌شوند.هرکدام از این سایت‌ها که در نقاط مختلف ایران ساخته خواهند شد، توانایی تامین سوخت یک نیروگاه به اندازه نیروگاه بوشهر را خواهند داشت.

این سایت‌ها طوری ساخته خواهند شد که از هر نوع حمله‌ای ایمن باشند و پدافند غیرعامل، به‌عنوان عامل اصلی در تاسیس این سایت‌ها در نظر گرفته شده‌ است.

اقدام جمهوری اسلامی ایران در تاسیس نیروگاه‌های جدید هسته‌ای در حالی است که نیروگاه هسته‌ای بوشهر هم بعد از بیش از 3 دهه تاخیر قرار است در اواخر شهریور ماه به بهره‌برداری برسد و اگرچه سوخت این نیروگاه توسط کشور روسیه تامین شده است اما مقامات ایرانی قصد دارند با افزایش اورانیوم غنی شده در داخل اقدام به ساخت نیرو گاههای هسته ای کرده تا انرژی برق کشور از این ناحیه تولید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها