فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: براساس مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام روانگردان‌ها نیز در ردیف مواد مخدر قرار گرفت و مجازات شدیدی برای توزع کنندگان آن پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۳۴۳۴۳۴

به گزارش فارس ، سردار اسماعیل احمدی مقدم امروز در اولین اجلاس روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو اکو گفت: در اسناد امنیت ملی اغلب کشورهای بزرگ مثل روسیه، آلمان، چین، آمریکا و... مواد مخدر طی 15 سال آینده به عنوان یکی از سه تهدید بزرگ جهانی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: جایگاه مواد مخدر فراتر از جنگ هسته‌ای، لشگر‌کشی و تروریست قرار گرفته است.یک هشدار و زنگ خطر در ارتباط با مواد مخدر با این شرایط به صدا درآمده تا پیش‌بینی لازم را از هم اکنون آغاز کنیم و به مقابله با این تهدید بزرگ بپردازیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: متأسفانه به دلیل سیاست‌های استعماری و عامدانه برخی قدرت‌ها در سه دهه گذشته منطقه ما مرکز منازعات و تولید مواد مخدر شده است و افغانستان بزرگترین قربانی این ماجر است.

وی اظهار داشت: کشت مواد مخدر وسیله‌ای برای رفع گرسنگی و فقر در افغانستان شده که حاصل سیاست‌های غلط قدرت‌های بزرگ و لشکر‌کشی به افغانستان است.

فرمانده ناجا تأکید کرد: کشورهای عضو اکو اولین کشورهایی هستند که از مواد مخدر آسیب می‌بینند زیرا مسیری برای انتقال مواد مخدر و همچنین به عنوان بازار مصرف به شمار می‌رود.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: افغانستان تا یک دهه پیش فقط تولید کننده مواد مخدر بود اما بنابر گزارش‌های سازمان ملل رشد مصرف مواد مخدر در این کشور را شاهد هستیم. این اتفاق در روسیه و کشورهای مشترک‌ المنافع نیز به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: 8 درصد هروئین جهان در چین مصرف می‌شود که نکته‌ایی قابل توجه است.همکاری‌هایی منطقه‌ای اقدامات بین‌المللی و اقدامات ملی باید در کنار هم انجام شود تا بتوان مبارزه بهتری را داشته باشیم. هر چند همکاری‌های منطقه‌ای باعث موفقیت می‌شود و نباید در انتظار سازمان‌های بین‌المللی باشیم.

سردار احمدی‌مقدم گفت: افغانستان مبارزه با جریان کشت، خشخاش را آغاز کرده و کاهش تولید مواد مخدر در این کشور هستیم. از طرفی امسال هم آفت و بلایای طبیعی موجب کاهش تولید مواد مخدر شده است. این شرایط باعث شده تا مافیای مواد مخدر به دنبال مواد جایگزینی باشند که خطرناک‌تر است.مواد روانگردان و شیمایی امکانات وسیعی نمی‌خواهد و مافیای مواد مخدر به راحتی می‌تواند به تولید این مواد بپردازد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: مواد مخدر منبع مالی تروریسم در افغانستان است که این موضوع حضور بیگانگان در افغانستان را توجیه می‌کند و کشورهای اطراف افغانستان و کشورهای پیرامونی اکو نیز از مسئله مواد مخدر آسیب می‌بیند.تا پیش از این مسئله مواد مخدر در کشور عربستان نادر بود اما روانگردان‌ها و مواد مخدر به این کشور آسیب رسانده‌اند.

اقدامات کشورهای اروپایی نمادین است

فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با اقدامات کشورهای اروپایی برای مبارزه با مواد مخدر گفت: کشورهای اروپایی که بازار اصلی مصرف مواد مخدر هستند اقدامات درخور توجهی را انجام نداده و تنها یک نقش نمادین و سنبلیک را ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: کشورهای عضو ناتو نیز که مسئولیت مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را برعهده دارند اهتمام لازم را برای این مبارزه نشان نمی‌دهند. این در حالی است که اقدامات دولت افغانستان در این زمینه در حال انجام است.

سردار احمدی‌مقدم به اقدامات جمهوری اسلامی در بحث مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ایران در سال‌های گام‌های بلندی را در این زمینه برداشته است و سیاست‌های کلی مقابله با مواد مخدر ترسیم شده است.

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: در هفته جاری قانون مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است که به موجب این قانون بحث مبارزه با مواد مخدر را خواهیم داشت.

وی گفت: پیش از این مواد روانگردان به عنوان مواد غیرمجاز دارویی تلقی می‌شد اما با تصویب این قانون در زمره مواد مخدر قرار گرفت و مجازات‌های شدیدی برای توزیع‌کننده‌گان، فروشندگان و غیره در نظر گرفته شده است.با تصویب این قانون روانگردان‌ها هم تراز هروئین شده‌اند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اقداماتی چون کاهش تقاضای مواد مخدر، تغییر نگاه به معتاد از مجرم به بیمار و تغییر رویکرد دادگاه‌ها از زندان‌مدار به درمان‌مدار از رویکرد‌های جدید در قانون به تصویب رسیده است.

وی اظهار داشت: این قانون می‌تواند یک الگوی بسیار موفق برای کشورهای همسایه باشد. 700 هزار معتاد در کشور تحت درمان هستند که 60 درصد معتادان را تشکیل می‌دهند.

فرمانده ناجا افزود: روند درمان معتادان باعث کاهش ایدز در میان معتادان و همچنین کاهش زندانیان معتاد شده است. در حال حاضر 77 درصد درمان معتادان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به در پیش گرفتن سیاست پیشگیری در ایران گفت: سند جامع پیشگیری فرهنگی و اجتماعی به تصویب رئیس‌ جمهور رسیده و در دستور کار است.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان موجب افزایش شدید قیمت مواد به بیش از سه برابر شده است که موجب تقویت روند درمان برای دریافت مواد کم خطر شده است.

وی اظهار داشت: البته این افزایش قیمت مواد مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که یکی از آنها افزایش ناخالصی مواد مخدر است.
فرمانده ناجا اعلام کرد: استفاده از داروهای جایگزین مثل متادون می‌تواند حلقه ارتباط بین معتاد و توزیع‌کننده مواد مخدر را قطع کند به همین دلیل نوسانات قیمت کمترین آسیب را در کشورمان به همراه داشت.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی نرخ شیوع مواد مخدر در 10 سال گذشته رو به کاهش است به طوری که نرخ شیوع در سال 1999 حدود 2.8 بود که برابر آمارها این نرخ به 2.4 کاهش یافته است.

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده است: تا به حال 70درصد از طرح انسداد مرزها را انجام داده‌ایم و تا دو سال آینده مرزهای خود با پاکستان و افغانستان مسدود می‌کنیم. با انسداد مرزها خاک ایران مسیر جذابی برای ترانزیت مواد مخدر نخواهد بود اما سایر کشورها باید مراقب باشند تا مسیرهای جدید به آنجا منتقل نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها