قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر و رئیس حوزه وزارتی آن ،روز گذشته در گفتگویی مفصل با «جام‌جم» برنامه‌ها و اهدافش را تشریح کرد و در میان آنها، از انتصاب یک مدیر‌کل شعر و ادب در این وزارتخانه، تغییر در ریاست و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ورود به حوزه ادبیات داستانی، ارائه سلسله پیشنهاداتی به معاونت سینمایی، نظارت بر شورای شعر و موسیقی در معاونت هنری، حمایت از انجمن‌های ادبی در سراسر کشور، اهدای وام و حمایت صنفی و ادبی از شاعران و نویسندگان و توجه بیشتر به حوزه ادبیات (شعر و داستان) در جوایزی چون کتاب سال خبر داد.
کد خبر: ۳۴۲۸۸۱

دکتر یحیی طالبیان که حدود یک ماه پیش با حکم سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان قائم‌مقام وزیر در حوزه شعر و ادب و رئیس حوزه وزارتی منصوب شده است، تاکید کرد که بیش از هرچیزی به دنبال تجمیع و انسجام بخشیدن به فعالیت‌های ادبی در این وزارتخانه است.

تغییرات در شورای سیاستگذاری شعر فجر

او برپایی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را در زمان معین قطعی دانست و از تغییراتی در این جشنواره خبر داد.

طالبیان پیرامون این تغییرات گفت: به منظور استفاده حداکثری از دیدگاه‌های مختلف، تعداد اعضای شورای سیاستگذاری شعر فجر افزایش خواهد یافت. همچنین با تعدادی از اعضای شورا که کمتر در این جلسات حضور یافته‌اند یا در چند جلسه اخیر کلا حضور نداشته‌اند تماس گرفته شده تا اگر تمایلی به حضور ندارند افراد دیگری جایگزین آنها شوند.

به گزارش خبرنگار ما، ساعد باقری و محمدرضا ترکی از جمله افرادی هستند که در جلسات شورای سیاستگذاری شعر فجر شرکت نمی‌کنند و افرادی چون مشفق کاشانی، محمد علی بهمنی، منصوره نیکوگفتار و مصطفی محدثی‌خراسانی، امیر احمدی و... از گزینه‌های جدید برای حضور در این شورا هستند.

طالبیان درباره مسوولیت علمی و اجرایی جشنواره پنجم هم گفت: هنوز شورا به نتیجه قطعی نرسیده است، اما به احتمال زیاد استاد سید علی موسوی گرمارودی که سال گذشته مسوولیت دبیری جشنواره را بر عهده داشت، امسال هم دبیر جشنواره خواهد بود و آقای امیدی هم دبیری اجرایی را خواهد پذیرفت.

ورود به ادبیات داستانی

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ورود به حوزه ادبیات داستانی هم خبر داد و گفت: با انتصاب مدیرکل شعر و ادب در این وزارتخانه، تمامی امور ادبی از جمله بنیاد ادبیات داستانی در این دفتر پیگیری خواهد شد و حتی نظارت بر بخش‌های ادبی جوایزی چون کتاب سال هم می‌تواند مورد توجه این دفتر قرار گیرد.

ارائه سلسله پیشنهادهایی به معاونت سینمایی به منظور حضور جدی شعر و ادبیات فاخر معاصر و کلاسیک در فیلمنامه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت بالای شعر فارسی در هنرهای نمایشی و تئاتر از دیگر مواردی بود که در این گفتگو مورد تاکید طالبیان قرار گرفت.

او به شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد هم اشاره کرد و گفت: در این شورا ترانه‌هایی که برای دریافت مجوز و انتشار در قالب آلبوم‌های موسیقی و کنسرت‌ها به ارشاد ارسال می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌توان نماینده‌ای را هم برای نظارت در این شورا قرار‌داد.

اهدای وام مسکن به شاعران و نویسندگان

حمایت از شاعران و فعالیت‌های صنفی هم دیگر موضوعی است که مورد توجه قائم مقام وزیر قرار دارد. او درباره مشکلات صنفی شاعران و اهل قلم گفت: حمایت از شاعران و نویسندگان از قبل هم در دستور کار وزارت ارشاد بوده است، اما صحبتی با مدیر صندوق حمایت از هنرمندان شده تا اگر شاعری به هر دلیل نیاز به کمک داشت، با معرفی او اقدام لازم برای حمایت و دریافت وام صورت گیرد.

رئیس حوزه وزارتی ارشاد درباره اهدای وام مسکن به هزار هنرمند که وزیر ارشاد چندی پیش مطرح کرده بود، گفت: در این رابطه با آقای حسینی صحبت شده است و شاعران هم در این طرح مورد توجه قرار خواهند گرفت و بخشی از این سهمیه متعلق به شاعران و نویسندگان است.

مشروح این گفتگو بزودی در صفحات میانی «جام‌جم» منتشر خواهد شد.

سینا علی محمدی ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها