تب داغ فوتبال و هوای سرد جام جهانی

هفته گذشته فینال جام جهانی هم برگزار شد و جام‌جهانی قهرمان خود را شناخت. مطمئن هستم بخش زیادی از شما خوانندگان این صفحه روزنامه، مسابقات جام‌جهانی را با دقت دنبال می‌کردید و در پی این بودید که تیم محبوبتان چگونه بازی می‌کند و کدام تیم چند امتیاز کسب کرده و... اما آیا همه چیز مسابقات را این‌گونه می‌دیدید و دنبال می‌کردید؟ آیا چیز عجیبی را در این مسابقات (بخصوص در کنار زمین) مشاهده نکردید؟ بیایید کمی با دقت بیشتر به حواشی این دوره مسابقات نگاه کنیم. آیا مسابقه رده‌بندی را که بین تیم‌های آلمان و اروگوئه برگزار شد، یادتان هست؟ در این بازی بارش شدید باران دیده می‌شد. در بیشتر مسابقات، مربی تیم هلند برت فان مارویک با شال گردن ضخیمی که به دور گردنش پیچیده بود، کنار زمین دیده می‌‌شد. بسیاری از بازیکنان ذخیره تیم‌ها هم با دستکش و لباس خیلی گرم کنار زمین نشسته بودند و شما... شما زیر باد خنک کولر به تماشای مسابقه مشغول بودید. قضیه از چه قرار بوده، وسط تابستان و این همه سردی هوا؟!
کد خبر: ۳۴۰۷۳۶

شاید می‌دانید که مدار زمین به گرد خورشید بیضی است، یعنی زمین در مسیر حرکتش به دور خورشید، گاهی به آن نزدیک می‌شود و گاهی هم از آن دور می‌شود. ما براساس آنچه که تجارب روزمره‌مان به ما یاد داده، تصور می‌کنیم که وقتی به خورشید نزدیک‌تریم، تابستان رخ می‌دهد و هنگامی که از خورشید دور می‌شویم، زمستان فرا می‌رسد.

با این وصف به نظرمان طبیعی است که بپنداریم وقتی تابستان است، همه زمین گرم می‌شود و وقتی زمستان است، همه زمین سرد می‌شود. (با همین تصور است که تقریبا همه‌ساله مجری اخبار با چهره‌ای شگفت‌زده درست در نیمه تابستان و ماه مرداد، خبر از بارش برفی سنگین در آرژانتین یا استرالیا می‌دهد) اما هر دوی این تصورات اشتباه هستند و می‌توان آنها را موضوعی افسانه‌ای در نظر گرفت. مثلا این اصلا درست نیست که زمین در تابستان به خورشید نزدیک‌تر است. برعکس، زمین تابستان‌ها از خورشید دور می‌شود و در زمستان‌ها به خورشید نزدیک‌تر می‌شود.

البته جالب است بدانید که این دوری و نزدیکی چندان هم زیاد نیست و تقریبا اهمیت ویژه‌ای ندارد. کمترین و بیشترین فاصله زمین و خورشید کلا 4.999.942 کیلومتر اختلاف دارد. (این یعنی فقط 03‌/‌0 درصد کل فاصله زمین تا خورشید) پس دلیل گرما و سرمای تابستان و زمستان چه چیزی می‌تواند باشد؟ پاسخ این پرسش بظاهر ساده در کج بودن محور زمین است.

زمین با محوری که نسبت به صفحه مداری‌اش 5‌/‌23 درجه کج است، دور خورشید می‌چرخد؛ بنابراین تابش نور خورشید هم بر بیشتر بخش‌های زمین مایل است. شاید ندانید که میزان انرژی‌ای که خورشید به یک سطح (مثلا سطح زمین) منتقل می‌کند، به شکل مستقیم به زاویه تابشش وابسته است. وقتی نور عمودی‌تر می‌تابد، سطح کوچک‌‌تری را روشن می‌کند و بنابراین تمرکز انرژی بر سطح بیشتر می‌شود و در نهایت این مساله باعث می‌شود که سطح مورد نظر بیشتر گرم شود. در مقابل وقتی که زاویه تابش نور کم می‌شود، نور با تمرکز کمتری، سطح بزرگی را روشن می‌کند و در نتیجه دمای سطح کم می‌شود. حالا متوجه شدید؟ گرما و سرمای سطح زمین چندان به دوری و نزدیکی زمین از خورشید وابسته نیست. این کم و زیاد شدن زاویه تابش را براحتی می‌توانید با نور تابیده به اتاق‌های منزلتان متوجه شوید. مثلا در زمستان‌ها، نور خورشید تمام اتاق‌هایی که پنجره‌ای رو به جنوب دارند را درمی‌نوردد و تا ته اتاق را روشن می‌کند؛ در حالی که تابستان‌ها بخش کوچکی از همان اتاق با نور آفتاب روشن می‌شود.

جالب است بدانید که اگر زمین چنین تمایل (کج بودن) محوری را نداشت، آنگاه اصلا تغییر فصلی هم در کار نبود. مثلا سیاره زهره محوری دارد که زاویه محورش با صفحه مداری‌اش بسیار کم است، بنابراین نمی‌توان در آنجا انتظار فصل‌های مختلف را داشت.

این از موضوع دلیل تابستان و زمستان یا تغییر فصول در سیاره زمین،‌ اما هنوز نکته یا پرسش اساسی ما حل نشده. این که چرا درست در میان این روزهای داغی که ما داریم تجربه می‌کنیم، در آفریقای جنوبی، مربیان و بازیکنان شرکت‌کننده در جام جهانی، آن لباس‌های گرم و شال گردن و... را می‌پوشند؟

موضوع به همان سادگی فصل‌بندی‌هاست. درست در زمانی که ما در نیمکره شمالی زمین مشغول به تجربه تابستان هستیم (یعنی وقتی که زاویه تابش خورشید برای ما به عمود نزدیک می‌شود) در نیمکره جنوبی، آفتاب با زاویه کمتری به سطح زمین می‌تابد و در نتیجه آنجا هوا حسابی سرد می‌شود. درست‌تر این‌که وقتی ما در نیمکره شمالی در حال عرق ریختن از گرما هستیم، مردمان نیمکره جنوبی مشغول دست و پنجه نرم کردن با سرما هستند. پس بدیهی است که در مرداد ماه متوجه شویم که مثلا در آرژانتین یا همین آفریقای جنوبی برف می‌بارد!

سردتر یا گرم‌تر

حالا دیگر معمای معکوس بودن فصل‌ها در نیمکره شمالی و جنوبی حل شده است، اما یک سوال؛ آیا زمستان‌های نیمکره جنوبی و شمالی به یک اندازه سرد است؟ آیا تابستان‌های دو نیمکره به یک اندازه داغ می‌شود؟ آیا بهار و پاییز هر دو نیمکره به یک میزان بارندگی ایجاد می‌کند؟ و چندین و چند آیا و امای دیگر...

پاسخ به این پرسش کار ساده‌ای نیست. مثلا نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا واقعا زمستان‌های نیمکره جنوبی از شمالی سردتر است یا گرم‌تر و... پاسخ این پرسش بشدت به شرایط محیط وابسته است و در حیطه علمی به نام اقلیم‌شناسی قرار می‌گیرد (اقلیم‌شناسی با هواشناسی تفاوت‌های فراوانی دارد.) مثلا شاید بتوان گفت که براساس آنچه تئوری‌ها می‌گویند، اقلیم منطقه‌های جنوبی باید پایداری بیشتری داشته باشند (چه سرما و چه گرما). دلیل این امر را می‌توان در حضور مقدار زیادی آب (اقیانوس‌ها) پیرامون آن دانست. می‌دانید که بخش زیادی از مساحت کره زمین در نیمکره جنوبی را آب فرا گرفته است و تمرکز خشکی‌ها در نیمکره شمالی بیشتر است. شاید از دانایی دوران دبیرستانتان به یاد داشته باشید که ظرفیت گرمایی آب بالاست. یعنی آب می‌تواند مقدار زیادی انرژی بگیرد و اندکی دمایش بالا رود و هنگامی که منبع انرژی خاموش شد (مثلا نبودن نور خورشید در شب‌ها) مقدار زیادی از آن انرژی گرفته شده روزها را پس می‌دهد. با همین منوال می‌توان توجیه کرد که تغییرات دمایی شدیدی در مناطق حاشیه دریا‌ها و اقیانوس‌ها (بخش بزرگی از نیمکره جنوبی) ایجاد نمی‌شود. البته با همین توجیه می‌توان دلیل اختلاف دمای شدید بین شب و روز و زمستان و تابستان مناطق کویری را هم درک کرد. در کویر، آب ماده‌ای بسیار کمیاب محسوب می‌شود و ظرفیت گرمایی خاک هم برخلاف آب خیلی کم است. بنابراین دمای مناطق کویری و خشک، خیلی تفاوت‌های فاحشی در فصول و همین طور ساعت‌های مختلف دارد.

مشت نمونه خروار

زمین یکی از سیاره‌های کوچک منظومه شمسی محسوب می‌شود. ما از نظر اندازه پنجمین سیاره منظومه شمسی محسوب می‌شویم؛ اما زمین ما شرایط اقلیمی بسیار متنوعی دارد. از خشک خشک تا مرطوب مرطوب؛ اما در سیارات دیگر منظومه شمسی چنین چیزی وجود ندارد. مثلا سیاره تیر که نزدیک‌ترین سیاره به خورشید محسوب می‌شود، سیاره‌ای است بشدت خشک و بی‌آب، بنابراین همان اتفاقی که در کویر‌های زمین رخ می‌دهد، در آنجا با شدت بیشتری دیده می‌شود. دمای شب و روز این سیاره بیش از 500 درجه سانتی‌گراد با هم اختلاف دارد. برعکس آن دمای سیاره ناهید در شب و روز تقریبا یکسان است (و البته خیلی داغ حدود 500 درجه) و همان طور که قبلا خواندید، فصل‌بندی ویژه‌ای هم در آن مشاهده نمی‌شود. مریخ شرایطی دارد که خیلی به زمین شبیه است. کج بودن محور این سیاره برایش فصل‌های مختلفی را ایجاد می‌کند و اقلیم‌های آن با آن که امروزه کاملا خشک است؛ اما شواهدی از گذشته‌های مرطوب بر آن دیده می‌شود. مریخ مینیاتوری باستانی از زمین است.

هر کجا روی آسمان همین رنگ است

خود این جمله بی‌گمان از دید نجومی‌ها ایراد اساسی دارد؛ اما مفهومی که در آن پنهان شده بی‌گمان درست است، بخصوص از دید علم‌ورزان. قوانین و قواعدی که دنیای ما را شکل می‌دهد و آن را می‌سازد، همه جا یکسان است. کار علم‌ورزان، کشف و توصیف آن قوانین ثابت و جهانشمول است. بنابراین فرقی نمی‌کند که در آفریقای جنوبی، بازیکنان ذخیره و مربیان از سرما به خود بلرزند و ما در تهران زیر باد کولر بازی‌ها را ببینیم. دنیا با یک قانون سرد و گرم می‌شود.

محمدرضا نوروزی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها